Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortet tatt kvelden?


Anbefalte innlegg

Hei, i går når jeg spillte så plutselig fikk jeg bare opp "No connection" på skjermen. Akkurat som når skjermen ikke er koblet til pcn. Også restarta pcn seg.

 

Dette skjedde sikkert 30 ganger i går. Tilslutt ville ikke pcn starte i det hele tatt.

Da jeg prøvde igjen i dag så kom jeg inn i windows etter x-antall forsøk, men så skrudde den seg av etter 10minutter.

 

Dessuten klart jeg å skru på pcn i går, da hadde den sikkert stått på i 2 timer bare i windows uten at jeg hadde vært der. Men med en gang jeg bare rørte på musa så fikk jeg opp det problemet.

 

Er det skjermkortet som har tatt kvelden tror dere? Imo jeg får opp "no connection" på skjermen.

 

Jeg skal få se om jeg får prøvd med et annet skjermkort snart og se om det funker.

 

Skjermkortet er av typen AMD/ATI Radeon X1900XT og er helt originalt. Har aldri gjort noe spesiellt med det, heller ikke overklokket det.

 

Skjermkortet kjøpte jeg sammen med resten av delene mine til konf. i fjor, ca et år siden.

 

Tror dere at jeg kan få sendt det tilbake og få et nytt/annet/penger tilbake da? Siden jeg aldri har gjort noe med det selv. Det be kjøpt på Komplett.

 

Takker for alle svar : )

Endret av Equanox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Du kan jo starte med å koble ut skjermkortet, og starte opp. Er symptomene borte da, er det jo sansynlig at skjermkortet er defekt.

 

Edit: Synes jo det høres rart ut at det skal komme problemer med å starte opp maskinen pga. skjermkort, men.

Endret av severin20
Lenke til kommentar
Hei  :)

 

Du kan jo starte med å koble ut skjermkortet, og starte opp. Er symptomene borte da, er det jo sansynlig at skjermkortet er defekt.

 

Edit: Synes jo det høres rart ut at det skal komme problemer med å starte opp maskinen pga. skjermkort, men.

9044829[/snapback]

Men hvordan kan jeg vite om pcn virker hvis jeg ikke har koblet i skjermkortet da?

Pcn starter jo, men den kommer liksom ikke til windows noen ganger.

 

Støv i vifta/kjøler till x1900xt kortet?

9044974[/snapback]

Jeg åpnet skjermkortet osv, men det var ikke mye støv inni der, derimot var det nesten et filter av støv ved kjøleribba, det fjernet jeg og startet pcn nå. Den har nå stått på i 10min uten å ha slått seg av. Jeg lar den bare stå på å se hvor lenge den kan stå på.

Kanskje det bare var det som var problemet.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg vite om pcn virker hvis jeg ikke har koblet i skjermkortet da?

Pcn starter jo, men den kommer liksom ikke til windows noen ganger.

 

Hvis skjermkortet var problemet, ville PCn startet opp som vanlig. Du trenger ikke et eget skjermkort for å få bilde på skjermen. Du kobler bare skjermen på hovedkortet. Har aldri hørt om hovedkort som ikke har tilkobling for skjerm...

 

Men hvis det ordnet seg med litt støvplukking er jo det flott :)

Lenke til kommentar

Ikke alle hovedkort har innebygd skjermkort.

 

Hadde kortet vært defekt som du sier så hadde den ikke kommet inn i Windows.

 

Jeg satser på at det er det mest vanlige problemet folk her på forumet har med sine selvbygde PC-er og det er varme. Hvis kortet blir for varmt vil det skje akkurat det som trådstarter sier.

 

Vil tro at problemet er borte eller en god del redusert nå som den er fjernet for støv og om ikke så ville jeg anbefale å sette inn noen ekstra kabinettvifter, åpne kabinettdøra, eller sette på en bedre kjøler. At det er defekt som severin20 sier har jeg i allefall liten tro på...

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg vite om pcn virker hvis jeg ikke har koblet i skjermkortet da?

Pcn starter jo, men den kommer liksom ikke til windows noen ganger.

 

Hvis skjermkortet var problemet, ville PCn startet opp som vanlig. Du trenger ikke et eget skjermkort for å få bilde på skjermen. Du kobler bare skjermen på hovedkortet. Har aldri hørt om hovedkort som ikke har tilkobling for skjerm...

 

Men hvis det ordnet seg med litt støvplukking er jo det flott :)

9046570[/snapback]

Er ikke alle hovedkort som har integrert skjermkort. Dessuten har jeg en Shuttle, den har ikke det. Men uansett så sitter jeg på pcn nå og den funker fjell atm. Tror nok det har løst seg. :)

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg vite om pcn virker hvis jeg ikke har koblet i skjermkortet da?

Pcn starter jo, men den kommer liksom ikke til windows noen ganger.

 

Hvis skjermkortet var problemet, ville PCn startet opp som vanlig. Du trenger ikke et eget skjermkort for å få bilde på skjermen. Du kobler bare skjermen på hovedkortet. Har aldri hørt om hovedkort som ikke har tilkobling for skjerm...

 

Men hvis det ordnet seg med litt støvplukking er jo det flott :)

9046570[/snapback]

Da har ikke du vært borti mange hovedkort.

Lenke til kommentar

støv fører til varmen ikke forlater kjøleren og over oppheter gpuen... ikke et helt ukjent problem hos meg heller. Anbefaler deg å kjøpe trykkluft på boks og ta en "vårrengjøring" av alle kjøleribbene både cpu hovedkort og gpu. kanskje du til og med får en stillere pc i og med at kjølerne vil fungere bedre og viftene kan gå på lavere turtall.

Lenke til kommentar
Vil annbefale deg å ikke svare så bastant som du gjør severin20 spesielt med tanke på at du tydligvis ikke vet hva du prater om...

Ser ikke helt at jeg har vært bastant, og det er ingen grunn til vinkle innlegg mot meg når det ikke har noe å si for trådstartes spørsmål, spesielt ikke etter at problemet tilsynelatende er løst.

 

Bare foreslo å prøve å starte maskinen uten skjermkortet(som trådstarter hadde mistanker om var feilkilden), for å se om det var problemet. Hvis vi ser bort fra at jeg hadde helt feil angående hovedkort og innebygde skjermkort, ville vell det ikke vært så dumt?

 

Uansett... beklager hvis jeg rotet det til her. :innocent:

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har prøvd pcn i en dag nå så merker jeg at problemet fortsatt ikke er løst. Pcn starter riktignok, og går en stund, men den slår seg av etter et par timer i wiindows, og etter ca 15 min i et spill.

 

Jeg har fulgt med på tempraturen hele tiden og den har det ikke vært noe problem med. Noen som kan ha noen idè om hva det kan være? Skal som sagt få prøvd med et annet skjermkort for å se om det er det som er feil.

Endret av Equanox
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det åpent, og den er ikke noe særlig lenger på da.

Men det jeg merket i sted var at når jeg drev i windows og hørte på musikk osv. så slo skjermen seg plutselig av mens musikken fortsatte en stund sammen med andre lyder til den tilslutt slo seg av.

 

Jeg sjekket forresten gradene i SpeedFan og CPU gradene lå på 45, altså ikke for mye, så det er heller ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...