Gå til innhold

Et lite makro dilemma


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å ser lurer på ha slags objektiv jeg kan kjøpe meg. Jeg luere på hvilket objektiv som egner seg til mitt bruksområde. Det er å ta bilder av modellbiler som jeg bygger selv. Det vil si små detaljer da skalaen på desse er 1:24. Og siden kit objektivet på mitt 350D ikke klarer det like bra som mitt Sony DSC-150P så lurer jeg på om det er noe som kan sammenlignes med mitt lille Sony kamera?

 

Så, er desse objektiva noe å satse på?

Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

 

Ok, det er desse to jeg har vurdert så langt. Men er det noen som har andre forslag eller tips til hva jeg kan bruke?

 

BTW: Pris klasse maks 4000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter her å ser lurer på ha slags objektiv jeg kan kjøpe meg. Jeg luere på hvilket objektiv som egner seg til mitt bruksområde. Det er å ta bilder av modellbiler som jeg bygger selv. Det vil si små detaljer da skalaen på desse er 1:24. Og siden kit objektivet på mitt 350D ikke klarer det like bra som mitt Sony DSC-150P så lurer jeg på om det er noe som kan sammenlignes med mitt lille Sony kamera?

 

Så, er desse objektiva noe å satse på?

Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

 

Ok, det er desse to jeg har vurdert så langt. Men er det noen som har andre forslag eller tips til hva jeg kan bruke?

 

BTW: Pris klasse maks 4000kr

9038274[/snapback]

1:24? Vil det si at modellene dine er ca 20cm store? (tilsvarer ikke det en bil på 5m, da?)

I så fall trenger du ikke en dedikert makro - de fleste objektiver har en tullemakromodus som er mer enn bra nok til slikt. Ekte makro (1:1) er passe for fyrstikkbiler.

...så jeg ville vurdert en zoom - helst en som er litt vid for litt kulere bilder.

 

Tuppence worth,

 

- grå -

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Sigma 150mm/F2.8 macro og det fungerer heller dårlig til modellbiler i skala 1:18. Joda, man kan få frem noen utrolige detaljer, men å f.eks bruke dem på interiørbilder i denne skalaen er helt håpløst. Med 1:1 macro har man dybdeskarphet lik null.

 

Da er f.eks min Sigma 28mm/F1.8 som har en gjengivelsesfaktor på 1:2,9 mye bedre til modellbiler i denne skalaen.

 

Slike bilder må jeg innrømme er utrolig mye lettere å ta med f.eks en Fujifilm Finepix S6500fd (og min eldre Fujifilm Finepix S602).

Endret av kak
Lenke til kommentar
Ikke gå for juksemakroobjektivet; velg heller 60 mm-objektivet. Jeg har skrevet varmt om dette objektivet i flere anledninger her på forumet, og du burde ta et søk. Da finner du mange nylige diskusjoner om makroobjektiv.

9040117[/snapback]

 

Men hvordan er dette objekivet når det kommer til små detaljer der jeg bør være bra closeup når jeg tar bildet? Og hvordan blir DOF med 60mm objektivet?

Lenke til kommentar

Det blir ikke så stor forskjell. 50mm'eren er ikke noen juksemakro, men EF-S 60mm har kanskje fått bedre kritikk. Husk at førstnevnte er FF, og derfor et mer krevende objektiv å konstruere. I tillegg slipper man retrofokus på 60mm, og det er nok grunnen til at det er den nye korte makroen til både Nikon og Canons aps-c kameraer. De egner seg også bedre til multibruk.

Selv ville jeg valgt Sigmas 70mm, men i denne sammenheng ville jeg utelukkende høre på kak. Han er ekspert på modellfotografering, og da mener jeg desverre ikke lettkledde damer. Han er faktisk min autoritet på området, for jeg kjenner ikke til noen som vet mer om det emnet. Han har sikkert tatt bilder av rundt 3 og en halv million modellbiler.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å dy meg, så jeg må bare linke til en side fra kaks forum. Han kan det med modellfoto, og det skulle denne artikkelen om en herlig modell av en herlig bil, som jeg forøvrig ser neste hver dag jeg er i Roma. Nei, den er ikke italiensk.

http://modellbiler.kak.net/Article81.html

 

Håper kak tilgir meg for at jeg gjør dette, men det for å avskrekke noen som kunne finne på å kritisere hans valg av optikk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg angrer meg bittert på at jeg solgte min EF-S 60mm f2.8 macro.

Fantastisk kompakt og skarpt.

Det eneste jeg kunne tenke meg var litt lengre arbeidsavstand slik at en 90-100mm kanskje hadde vært bedre.

Lurer selv på Tamron 90mm f 2.8 macro i skrivende stund.

Koster vel ca 3.400,- og det er vel ca 400,- mer en Canon sin 60 mm.

Lenke til kommentar

Du kommer til å elske 60 mm-eren. Prøv det i en butikk, hvis du kan. Etter det jeg har lest, må du heller ikke forakte Tamrons eller Sigmas modeller. Du har i grunn et hav av modeler å velge mellom, alt etter hvilke brennviddebehov du har, og hvor mye du vil ut med. De er alle skarpe og optisk gode. Det du ellers betaler for, er USM-fokusmotor, intern- og overstyrbar fokus (som jeg alltid skal ha fremover), og andre småting som kun originalopptikk kan tilby.

 

Igjen: Canons makro-60 mm er en drøm. ;)

Lenke til kommentar
50mm'eren er ikke noen juksemakro, men EF-S 60mm har kanskje fått bedre kritikk.

9040889[/snapback]

Jo? 1:2-forhold er ikke "ekte" makro.

9045165[/snapback]

Det ante jeg faktisk ikke at den hadde, et 1:2-forhold. Jeg vil likevel hevde at det er ekte makro, fordi det var det som var makro for 30 år siden. I dag har vi enda mer ekstreme makroobjektiver, så den grensen er nok flyttet. Jeg betviler likevel sterkt at disse objektivene er bedre enn klassiske objektiver som 55mm Micro-Nikkor, som var en av standardene for AI-fatningen.

Vi er nok mer heldig i dag. Datidens makrofotografer var stort sett avanserte fotografer med belger og mellomringer til den store gullmedaljen.

Uansett er 60mm'eren et veldig bra objektiv, som også jeg ville valgt, hvis det ikke var for at jeg ønsker noe en anelse lenger, evt noe som er laget for FF. Vi vet jo alle hvor veien går den dagen jeg finner ut hvordan jeg skal investere i min neste oppgradering av kamerahus :)

Lenke til kommentar

Er det bare Bringeland som har lest innlegget til kak. Trådstarter har en konkret problemstilling som gjelder helt spesielle motiver. Er det ikke lurt å lytte til eksperten på denne typen fotografering, som mener at en Sigma 28/1,8 er idèellt til modellfotografering?

Det at EF-S 60mm er et knallbra makroobjektiv til markrofotgrafer, betyr ikke at det er det beste til denne typen foto, som egentlig ikke er makro.

Lenke til kommentar
Er det bare Bringeland som har lest innlegget til kak. Trådstarter har en konkret problemstilling som gjelder helt spesielle motiver. Er det ikke lurt å lytte til eksperten på denne typen fotografering, som mener at en Sigma 28/1,8 er idèellt til modellfotografering?

Det at EF-S 60mm er et knallbra makroobjektiv til markrofotgrafer, betyr ikke at det er det beste til denne typen foto, som egentlig ikke er makro.

9052164[/snapback]

 

Takk. :whistle:

 

Neste gang jeg skal til Bergen ( bor 7 gode mil unna) skal jeg innom en fotobutikk å teste litt objektiver viss jeg får lov til det.

Det Sigma 28mm/1.8 ser lovende ut det. Finnes det noen tester av dette??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...