Gå til innhold

Bærbar fra Multicom


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sett på fire bærbare PC'er hos Multicom. Har aldri handlet hos dem så jeg lurer på om de anbefales? Har de god service og kort leveringstid? Hvor seriøse er de?

 

PC'ene jeg har sett på er: Multicom Compal IFL90+, Multicom Compal IFL91, Multicom Compal HEL80i og Multicom Compal IFL90

 

Hvilken av dem anbefales? Jeg heller litt mot IFL91, men den har jo litt for dårlig grafikkort i forhold til IFL90+? Hadde vært fint med kommentarer fra dere :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kundeservicen er det ingenting å si på. De svarer svært raskt på mail. Har opplevd å få svar etter ti minutter. Det hender de svarer mail i helgene også. Når jeg ville endre på bestillingen min (fra 32 bits home premium til 64 bit) ved kjøp av IFL90+ var dette ikke noe problem. Jeg er meget godt fornøyd med servicen. Jeg mottar forhåpentligvis PC-en idag.

Lenke til kommentar

Det skal sies at dersom du bestiller ifl90+ vil det ta lang tid før du får den, i alle fall dersom din PC ikke kommer med på det andre partiet med PCer. Spekuleres i at 3. parti kommer i slutten av juli.

 

Jeg bestilte 10. juni, men havnet på andre parti og min pc ble derfor ikke sendt før i dag. Håper på å få den i morgen eller på onsdag.

Lenke til kommentar
Kundeservicen er det ingenting å si på. De svarer svært raskt på mail. Har opplevd å få svar etter ti minutter. Det hender de svarer mail i helgene også. Når jeg ville endre på bestillingen min (fra 32 bits home premium til 64 bit) ved kjøp av IFL90+ var dette ikke noe problem. Jeg er meget godt fornøyd med servicen. Jeg mottar forhåpentligvis PC-en idag.

9037266[/snapback]

 

Takker for svar alle sammen! :D

 

Hva er egentlig forskjellen på 32-bits og 64-bits Vista? Bare at du kan kjøre 64-bits med mer RAM? Og hva er forskjellen på en 7200RPM og en 5400RPM harddisk?

Lenke til kommentar

Det er flere forskjeller på 32 og 64 bits-versjonen av Vista. Men som du selv nevner er kanskje den viktigste at Vista 64 bits har native støtte for 4GB og mer (avhengig av versjon). Det er mulig å få støtte for 4GB i 32 bits Vista også, men da må man endre på parameters gjennom cmd (kommando-vinduet). Så ja.

 

Forskjellen på 7200RPM og 5400RPM harddisk er forsåvidt ikke mer komplisert enn at den ene snurrer raskere enn den andre. RPM står som du kanskje skjønte for rounds per minute. 7200RPM vil dermed ha kortere søketid, og lese filer raskere enn en 5400RPM-harddisk. Til gjengjeld vil den være litt mer støyete, bruke mer strøm og være litt mer varmeutviklende.

 

Edit:

 

I denne tråden står det mer om 64 bits Vista og hvorfor du bør velge det.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar, Snorre! :D

 

Vet du også om skjermkortet til IFL90+ støtter DX10? Jeg får opp valget mellom å sette 2 * 1 GB RAM og 1 * 2 GB RAM. Ser at sistnevnte er dyrere. Hvilken ville vært best, og hvorfor? Dersom jeg bestiller 2 GB RAM nå (med 64-bits Vista), er det en enkel sak å oppgradere til 4 GB RAM senere?

 

Og... hvor enkelt vil det være å skifte harddisk fra 160 GB til 250 GB dersom dette trengs om noen år?

Endret av Sinqh
Lenke til kommentar

Skjermkortet i IFL90+ er et Nvidia 8600M GT 512MB ram. Alle skjermkortene i 8X00-serien til Nvidia støtter DirectX 10. Når det gjelder RAM ville jeg gått for 2*1GB. Selv om du vil oppnå høyere ytelse nå med 2*1 GB på grunn av dual-oppsett med RAM vil det være greit å ha plass til å oppgradere senere.

 

Så hvis jeg var deg ville jeg valgt 2 * 1GB Ram nå. For da kan du senere oppgradere med en brikke til. Dette er svært enkelt og gjøres ved å åpne en luke på undersiden av den bærbare.

 

Skifte av harddisk vet jeg ikke hvor vanskelig er. Er usikker på om man må levere inn PC-en da, eller om dette er en jobb man kan gjøre hjemme. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet Multicom og spurt. ;)

Lenke til kommentar
Som den pedanten jeg er: RPM=Revolutions Per Minute

9040397[/snapback]

Du har forsåvidt rett. Er ikke så flink til å huske det der, det heter revolutions per minute, men betyr jo forsåvidt akkurat det samme. Antall ganger disken snurrer en helg gang rundt på et minutt. Så blir på en måte som med potato/potato. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Når det gjelder RAM ville jeg gått for 2*1GB. Selv om du vil oppnå høyere ytelse nå med 2*1 GB på grunn av dual-oppsett med RAM vil det være greit å ha plass til å oppgradere senere.

 

Så hvis jeg var deg ville jeg valgt 2 * 1GB Ram nå. For da kan du senere oppgradere med en brikke til. Dette er svært enkelt og gjøres ved å åpne en luke på undersiden av den bærbare.

9040372[/snapback]

 

Snorre er litt oppe i skyene siden han håper IFL90+ kommer i morgen

han mener:

2*1 = raskere

1*2 = mer oppgraderingsvennlig ;)

 

Min IFL90+ er under behandlig enda... Venter på noe RAM 2*2 ;)

En kompis gikk for IFL91 og han er svært fornøyd.

Lenke til kommentar
Som den pedanten jeg er: RPM=Revolutions Per Minute

9040397[/snapback]

Du har forsåvidt rett. Er ikke så flink til å huske det der, det heter revolutions per minute, men betyr jo forsåvidt akkurat det samme. Antall ganger disken snurrer en helg gang rundt på et minutt. Så blir på en måte som med potato/potato. ;)

9040478[/snapback]

Nja..... Er forskjell på runde og omdreining. Tenk lengdeløp på skøyter (runder) vs. piruetter i kunstløp (omdreininger). Men nok OT for i kveld... :innocent:

 

Edit: leffe

Endret av Kanstad
Lenke til kommentar

IFL90+ kan anbefales på det varmeste, en topp pc. Elsker designet, samt at det er et kraftmonster... Ikke er den dyr heller og selv WXGA skjermen er topp, har ikke erfart at den er "myk" der man har håndleddene, en solid pc.

 

Eneste negative er at den blir varm på venstre håndledd når man spiller, og den egner seg ikke til å spille FPS spill på, siden FN og Ctrl har byttet plass, dermed blir det litt vanskelig å bruke Shift og Ctrl. Hvis du uansett skal spille FPS spill så bruker du neppe mousepaden, da bytter du til ekstern mus/tastatur.

Lenke til kommentar

Har tenkt til å bestille den imorgen, men ser at mange har hatt problemer med feil på den? Er litt kjipt å måtte sende den inn til service dagen etter at du får den... vet du noe om garantien til Multicom? Reklamasjonsretten hos Multicom?

 

Er det forresten noen vits med Turbo Minne? (Skal bestille med 64-bits Vista) Og vet du om maskinen har et trådløst nettverkskort? (Dette er vel standard?)

 

Håper på raske svar... for snart bestilles IFL90+ :w00t:

Lenke til kommentar
Er det forresten noen vits med Turbo Minne? (Skal bestille med 64-bits Vista) Og vet du om maskinen har et trådløst nettverkskort? (Dette er vel standard?)

9066692[/snapback]

 

Kommer med trådløst nettverkskort. Turbo minne skal gi kortere oppstartstid på programmer / når du slår på maskinen, men akkurat nå er driverstøtten så dårlig at det hjelper 0.000001% med turbominne. Er nok sikkert kjekt å ha når driverstøtten kommer for fullt.

Lenke til kommentar
IFL90+ kan anbefales på det varmeste, en topp pc. Elsker designet, samt at det er et kraftmonster... Ikke er den dyr heller og selv WXGA skjermen er topp, har ikke erfart at den er "myk" der man har håndleddene, en solid pc.

 

Eneste negative er at den blir varm på venstre håndledd når man spiller, og den egner seg ikke til å spille FPS spill på, siden FN og Ctrl har byttet plass, dermed blir det litt vanskelig å bruke Shift og Ctrl. Hvis du uansett skal spille FPS spill så bruker du neppe mousepaden, da bytter du til ekstern mus/tastatur.

9064513[/snapback]

 

 

I de flese fps spill bruker man ikke ctrl eller fn tastene, og om du skal spille fps spill på dataen er du ikke så agurk å bruke mousepaden. Jeg bestilte nylig en HEL80i+ Logitech G5, siden jeg kan jo ikke game cs med mousepadden..

Men lurer på hvordan det blir med tastaturet på den bærbare? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...