Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC - kun vifter starter opp


Anbefalte innlegg

Hei,

når jeg slår på strømmen på min nybygde PC, starter kun CPU-vifte og kabinett-vifte.

Når harddisken er koblet på kan man høre at den knitrer litt, men jeg har koblet den av for å fjerne feilkildene.

 

Ingen signal på skjermen, og ingen beep-signaler om noe som helst!

 

Jeg har prøvd å demontere og remontere (også i annet kabinett for å eliminere strømsforsyningen - samme resultat).

 

4/8-pins strømkabel til CPU er montert.

 

Hovedkort: ECS P965T-A

CPU : Intel Core 2 Duo E4300

GPU : Gainward GeForce 7300GS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å bytte RAM-plasser, same shit.

 

De andre maskinene jeg har tilgang på er dessverre AMD-baserte, så jeg går tom for alternativer for å teste/feilsøke mer. Ikke har jeg noen alternativ, kompatibel GPU (som ikke er fastlimt i heatpipes) heller..Det bærer vel inn til service.

Uansett, takk for tips.

Lenke til kommentar

Har du skjekket om cpu er montert korrekt? Hva sier manualen om rambrikkene. Er brikkesettet compantible med rambrikkene dine? Det er mye som ikke kan stemme i en pc, det trenger ikke være hardware som er defekt.

Har du satt alle de små ledningene riktig vei + og -.

Så les manualen, den har hjulpet meg mangen ganger. Det leser eg alltid.

Hva med bios, er den gammel eller ny?

Hva med hovedkortet, er det korrekt montert. De 9 avstands skruene mellom hovedkort og kabinettet, er det montert korrekt?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Husket å koble på høytaleren fra hovedkortet til kabinettet, er den som gjør at du hører beep-kodene?

9039392[/snapback]

 

Kabinettet har faktisk ingen speaker ledning (!!), men jeg koblet den til da jeg testet med et annet kabinett som hadde speaker ledning på normal måte. Ingen beeps da heller.

 

Ellers har jeg som nevnt demontert og remontert for å sjekke at alt sitter som det skal, riktig vei osv.

 

RAM skal være støttet, men den kan selvsagt være defekt. Trodde imidlertid at det i såfall ville gi beeps?

Lenke til kommentar

Selv om RAMen din hadde vært gåen så hadde du i allefall (etter min erfaring) fortsatt fått bilde. Får du ikke bilde så er det tre ting det kan være; CPU, hovedkort eller skjermkort. I Ditt tilfelle vil jeg faktisk våge å tro at det enten er CPU eller hovedkort.

Lenke til kommentar

sikker på at du har koblet til alt av strømm til hovedkortet?

 

når jeg byde pcn min. så starta alt men stoppa etter 2 sec. og det var en strømkontakt som mangla på hovedkortet. det er enten 2 eller 3 kontakter som skal på hovedkortet.

 

 

minst 2.

Lenke til kommentar
sikker på at du har koblet til alt av strømm til hovedkortet?

 

når jeg byde pcn min. så starta alt men stoppa etter 2 sec. og det var en strømkontakt som mangla på hovedkortet. det er enten 2 eller 3 kontakter som skal på hovedkortet.

 

 

minst 2.

9043300[/snapback]

Tenkte også på den andre strømkontakten. Det sitter en vanligvis nær CPU'en med 4 ledninger i.

 

 

Og et lite spørsmål: Får en noe pip dersom Biosen ikke støtter CPU før oppgradering av denne ? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tenkte også på den andre strømkontakten. Det sitter en vanligvis nær CPU'en med 4 ledninger i.

 

 

Og et lite spørsmål: Får en noe pip dersom Biosen ikke støtter CPU før oppgradering av denne ?  :hmm:

9043401[/snapback]

 

Jeg har også samme problem med dette hovedkortet.

Har kjøpt mer eller mindre denne maskinen:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=16390

 

Bortsett fra at jeg har en Intel Core 2 Quad Q6600 og et annet skjermkort.

Alle viftene starter og går noen få runder før det er helt dødt. (Viften på skjermkortet også.

Eneste jeg har kunne kommet på som kan ha noen innvirkning hvis det ikke er hovedkortet?

1. Er 8 pins strømkontakt til cpu på hovedkortet, mens kabinettet kun har en 4 pins. Men kompisen min kjører samme kabitnett og hovedkort uten problemer med en annen cpu (Intel Core 2 Duo E4300).

2. Mulig biosen må oppdateres før hovedkortet støtter quad prossesoren min? Men trodde prossersoren var bakoverkompatibel hvis hovedkortet bare støttet duo før bios update?

 

Tar i mot alle tips som kan prøves. Skal prøve å skru alt helt fra hverandre og sette opp på nytt etter jobb idag, men har mine tvil siden jeg allerede har knotet ganske mye :(

Endret av frehovl
Lenke til kommentar
Vedder penger på at cpu ikkje er støtta av hovedkortet, enten biosoppdatering med anna prosessor først eller bytte av hovedkort, eg hadde gått for det siste :yes:

9433729[/snapback]

Støtter den, men det hørest også ut som defekt hovedkort, og/eller prosessor.

 

http://acronymsonline.com/lists/beep_chart.asp

 

 

Bare i tilfelle du skulle få til speakeren på hovedkortet.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...