Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Proff båndbredde styring - Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer litt på, når store leverandører skal levere internett over ethernet grensesnitt sånn som f.eks over fiber, eller rent ethernet (Som f.eks brebåndsfabrikken), hvordan styrer de da hvor mye båndbredde hver enkelt kunde skal få opp og ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt feil, traffic shaping er ikke det samme som båndbreddestyring. Traffic shaping er nedbremsing av hastighet på bestemte protkoller. Båndbreddestyring (policing) er båndbreddestyring uansett protokoll.

 

Siden traffic shaping klarer vanligvis ikke mer enn et par hundrede Mb, så sier det seg selv at det blir hinsides dyrt å styre dette via slike bokser.

 

I større nett (ISP nett), styrer en dette via policing på swithcer, som regel Cisco switcher. Eller man begrenser hastigheten ved å sette interfacet i 10 Half, 10 Full, 100 Half, 100 Full osv.

Lenke til kommentar
En trafikkshaper klarer nok høyere hastighet enn det. + Vet av flere selskap som bruker shaper.

 

Hvilken Cisco-switch mener du støtter båndbreddestyring?

9033156[/snapback]

 

Vet du dette? Selv ikke de nye slotene til 7600 routeren som kom i mai i år, støtter ikke mer enn 140 Mb. Selv om produsentene av sånne saker sier de klarer så og så mye i troughput, er det noe helt annet i virkeligheten. Flere selskap bruker shaper, men få i norge blandt ISP'ene, pga P2P trafikken utgjør jo nærmere 70 % av all trafikken. Hvis en ISP har 2 Gb i peak, må en ha svært mange slike bokser, og det er rett og slett dårlig butikk.

 

Vet ihvertfall at 2900 støtter dette til en viss grad, 3550 og oppover klarer det fint. Men ME3400 boksene er de som er best egnet for en ISP, da disse har stor granularitet i policingen, uten at en får pakketap, som en kan oppleve på 2900.

Lenke til kommentar

2900 er lag 2 og støtter vel ingen "fornuftig" QoS.

 

3550 støtter "wrr-queue", men kan vel bare plaseres på et interface + tror ikke den kan skille mellom inn og ut. Vanligvis vil du vel prioritere på IP-nivå og ikke interface. (rett meg om jeg tar feil)

 

Er ikke så inne på DSLAMer, men muligens de kan brukes til regulering.

 

PS: Vet av minst 3 (små) ISPer som bruker stort sett Shaper til trafikkregulering.

Lenke til kommentar
2900 er lag 2 og støtter vel ingen "fornuftig" QoS.

 

3550 støtter "wrr-queue", men kan vel bare plaseres på et interface + tror ikke den kan skille mellom inn og ut. Vanligvis vil du vel prioritere på IP-nivå og ikke interface. (rett meg om jeg tar feil)

 

Er ikke så inne på DSLAMer, men muligens de kan brukes til regulering.

 

PS: Vet av minst 3 (små) ISPer som bruker stort sett Shaper til trafikkregulering.

9036721[/snapback]

 

2900 kan brukes, men er litt knot å få det til. Ang 3550, de fleste vil nok prioritere på IP, men nå bruker nå vi 1 kunde pr port på jobben, så da blir det enklere.

 

Alle DSLAM'er har egen bandwith management, men det var ikke utgangspunktet for trådstarter, kun ethernet baserte ISP nett.

 

At mindre ISP'er kan bruke traffic shaping bokser vet jeg, lasten med et par tusen kunder blir jo ikke all verden. Da funker det greit nok, selv om det er en dyr måte å police på, da disse boksene fort koster en million eller to. Men det er få ISP'er som leverer rent ethernet i privatmarkedet, stort sett er det over DSL, coax og radio.

Lenke til kommentar
Ang 3550, de fleste vil nok prioritere på IP, men nå bruker nå vi 1 kunde pr port på jobben, så da blir det enklere.

Blir nok lettere da ja. Du kan ikke gi noen eksempler på konfig der det settes separert hastighet inn og ut.? Sliter litt med dette.

 

 

At mindre ISP'er kan bruke traffic shaping bokser vet jeg, lasten med et par tusen kunder blir jo ikke all verden. Da funker det greit nok, selv om det er en dyr måte å police på, da disse boksene fort koster en million eller to.

Er ca på den størrelsen de selskapene jeg tenker på ja. Men boksene de har koster bare 50 - 100 lapper.

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar

Jeg har lest litt om dette i det siste. Det du trenger for å få en fin internett experience er å begrense hastigheten litt og prioritere forskjellige porter/pakker.

 

Jeg hadde en Netscreen 5, og den var veldig ålreit å sette far/bror på lav prioritet, ellers fikk jeg super ping i spill så lenge jeg begrenset all upload/download til 80%.

 

 

M0nowall, et freeBSD unix brannmur kan gjøre dette, har en kjapp liten wizard som setter prioritet net på P2P, FTP, setter medium på http og epost, og høy prioritet på VoIP telefoni og streaming, men den er ubrukelig til mitt formål fordi den setter opp NAT som standard og ikke kjører bridge/transparent mode.

 

Trickle, og et annet program, er et Linux begrensing/prioritering program som med litt config it table til linux kan gjøre maskinen om til en traffic shaper.

 

Noe jeg har ventet lenge på derimot, er ferdig-bokser som Hawking Tech HBB1 Broadband Booster eller D-Link DI-102 Accelerator. Det disse boksene i praksis gjør, er å finne ut hvor rask linja di er, lage en kø som går litt tregere, og så stokke om pakker etter en forhåndsbestemt liste. Som regel sende av gårde UDP pakker, som typisk er spill, og pakker på VoIP porter med en gang, deretter de som går over HTTP og email porter (port 80 og 25 og 110?) og til slutt FTP og P2P porter.

 

Vet ikke om de analyserer innholdet i pakkene, men det virker, og det er på høy tid noe slikt kommer til massene :)

 

 

this thing is amazing. i set it up in literally 1 minute, plugged it in, and it was ready to go. my roomate and i are both heavy gamers, and i manage my own website, so we are constantly uploading files, downloading songs and playing games. this thing took our cable and made it work like we each had our own cable lines. there is no lag anymore, and i can upload large files to my site while he is playing counter-strike and his ping doesnt jump at all. amazing product. i paid 50 bucks for it and would buy another instantly. i recommend to EVERYONE.

http://reviews.cnet.com/networking-accesso...7-31398247.html

 

I then played my online game on the same server while downloading the file. I immediately noticed that my ping was on average only 75, my download slowed slightly to 500 KB/s and the FTP upload speed dropped to 35 KB/s and more importantly I experienced no lag even during the nastiest firefights. The QoS was working ! It prioritized the time sensitive applications such as online gaming and limited those applications such as FTP.

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-329-1.htm

 

The D-Link DI-102 Accelerator COMPLETELY cured my problems! I only paid $39 at COMP USA but would have paid much more to have this working so well a year ago! Why doesn't Vonage offer this box? It would save them THOUSANDS in tech support and cancellations! I would gladly pay more for a router with the same chip built in!

http://www.vonage-forum.com/ftopic15492.html

Lenke til kommentar
Det kommer jo flere og flere fibertilbydere nå. Lyse f.eks. Noen som har litt inngående kjennskap til hvordan de begrenser hastighetene?

9105399[/snapback]

 

ja ,men orker ikke få advarsel pga. si hvordan det funker, siden dem vil ta det som at du skal prøve og lure speed limit dems, som faktisk går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...