Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 80 motorproblemer


Anbefalte innlegg

Håper det er noen som har litt peiling på dette her, for nå er det like før jeg gir opp hele bilen ;)

 

Har en Audi 80 2.0 1992/1993modell.

 

Problemene er som følger att bilen begynner å rykke til tider, kan kjøre langt uten at en merker noe, men når det først begynner merker en det tydelig. Har også problemer med att gasspedalen beveger seg uten att en gjør noe med den.

 

Prøvde for ett par uker siden å få byttet gasspjeldregulatoren, så ut til å hjelpe på gasspedalen, men ett par dager etterpå fikk jeg noen rykk igjen i bilen, og nå etter mange rykk er gasspedalen ute å kjører.

 

Så det jeg lurer på nå er hva jeg skal prøve, er det noe med spjeldet (aner ikke hvordan dette funker og er), gasspedalen(hvordan funker den og kan det være noe galt med den?) Hvor får regulatoren de forskjellige signalene fra, kan det være noe elektrisk, for høy spenning f.eks?

 

+Info fra Møller

Denne bilen har en blanding av forgasser og innsprøyting, såkalt Mono-Motronic eller sentralinnsprøyting. Det vil si at det ikke er en ordinær forgasser på den, den ser lik ut, men inneholder stort sett bare et gasspjeld og en dyse i midten. Innsprøytingsmengden bestemmes av en styreenhet som på en vanlig innsprøytingsmotor, men i stedet for èn dyse på hver sylinder, sprøytes drivstoffet inn i innsuget fra forgasserenheten.

 

Dette har jeg allerede utført:

*byttet luftfilter, plugger, olje og gasspjeldregulator.

 

Håper det er noen som har litt mer peiling på slikt enn meg som kan komme med noen råd, eller vet om noen som har peiling som jeg kan kontakte?

Endret av vikespen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Audi 80 (93) og der beveger gasspedalen på seg, og det er normalt har jeg hørt. For at bilen skal gå bedre så gir bilen litt gass selv, regulerer seg selv etter turtall og sånn. Merker det mest i nedover bakker ved motorbrems

 

Men at bilen rykker vet jeg ikke noe om. Har å et lite problem at bilen fusker litt da den er kald. Rundt 2000 RPM så holder den litt igjen, også plutselig kommer alt. Men det er kun da bilen er kald.

Lenke til kommentar
Har selv en Audi 80 (93) og der beveger gasspedalen på seg, og det er normalt har jeg hørt. For at bilen skal gå bedre så gir bilen litt gass selv, regulerer seg selv etter turtall og sånn. Merker det mest i nedover bakker ved motorbrems

 

Men at bilen rykker vet jeg ikke noe om. Har å et lite problem at bilen fusker litt da den er kald. Rundt 2000 RPM så holder den litt igjen, også plutselig kommer alt. Men det er kun da bilen er kald.

9032766[/snapback]

 

Det kan være att den skal bevege seg litt, men tviler på att det skal være slik som min er. Merker det ekstra godt når en har sluppet gassen helt ut, for å bremse eller sakke på, å når en da gir litt gass igjen får en ett skikkelig rykk.

 

Ellers så er det den rykkingen som kan komme når en f.eks. kjører jevnt i 80-90, det kommer plutselig og en mister kontrollen med pedalen og bilen bare rykker bortover. Dette er som oftest når bilen er varm.

Lenke til kommentar

Har kontaktet Møller Bil, de kommer med dette:

 

akslingen til gasspjeldet er forbundet med en elektrisk motor og et potensiometer. Den første regulerer riktig tomgang til enhver tid og det andre registrerer stillingen på gasspjeldet til enhver tid. Det vil nødvendigvis forårsake at gasspedalen beveger seg selv til tider.

 

Skal man finne feil ved dette systemet, er det oppsatte feilsøkingsrutiner i verkstedlitteraturen på dette, der det måles frem data på ett og ett punkt i kretsen. Uten å følge denne prosedyren og gjøre disse målingene, vil du nok måtte bytte en del komponenter for å prøve deg frem til hvor feilen kan ligge.

 

Så må nok levere inn bilen til møller for å få fikset dette, så blir nok dyrt.....

Lenke til kommentar
bytt tennkabler rotor og fodelerlokk så er problemet løst. normalt med rykking når tennkabler osv er defekte eller har overslag.

9093774[/snapback]

 

Takk for svar, vet du om dette er dyrt? Er litt lei av prøving å feiling, så begynner å bli litt dyrt. Går det ann å måle kablene? Men synes det er litt merkelig når ang. gasspedalen....

Lenke til kommentar
dyrt nei om du har en vanelig audi 80 så koster det 400,- på biltema for alle kabler rotor og fordelerlokk.

9096023[/snapback]

 

da blir det biltema i morgen.

 

er dette vanskelig å bytte selv? Så ut som om det bare var enkle koblinger, bare å koble fra gamle og inn med nye. Den rotoren, hvor finner en den? er det inne i fordelerlokket? er ikke helt inne på slikt.

 

Skal ha bilen inn til mk-auto.no på mandag, så hadde vært bra om eg hadde klart å skiftet dette selv før, for å evt utelukke dette....

 

Tusen takk for hjelp....

Lenke til kommentar
dyrt nei om du har en vanelig audi 80 så koster det 400,- på biltema for alle kabler rotor og fordelerlokk.

9096023[/snapback]

 

da blir det biltema i morgen.

 

er dette vanskelig å bytte selv? Så ut som om det bare var enkle koblinger, bare å koble fra gamle og inn med nye. Den rotoren, hvor finner en den? er det inne i fordelerlokket? er ikke helt inne på slikt.

 

Skal ha bilen inn til mk-auto.no på mandag, så hadde vært bra om eg hadde klart å skiftet dette selv før, for å evt utelukke dette....

 

Tusen takk for hjelp....

9096945[/snapback]

 

Rotoren sitter innenfor fordelerlokket. og fordeler lokket er som regel ikke noe å justere på for det er et lokk. men skru av kun det ytterste lokket og ikke mer for ellers må du justere tenningen etterpå, rotoren er som regel bare å dra av, med mindre noen har limt den fast da må du faktisk av med halvgiveren og knuse rotoren, men om du gjør det så må du tegne spor der halvgiveren skal sitte slik at du finner frem til riktig tenningstidspungt. Ellers prøv å kom på hvor tennkablene står på fordelerlokket ditt, du kan gjerne merke det gamle fordelerlokket med tall etter hvilken tennkabel som sto der (sylinder 1 er nermest reg reima). Ialle fall fikk jeg tips om å sjekke tenninga på min bil ved slikt problem og jeg bytta rotor og fordeler lokk for jeg for jeg hadde ganske nye pluggledninger. funka enda ikke, men så bytta jeg nye pluggledninger på nytt og da funka bilen faktisk, så anbefaler deg å være veldig forsiktig med pluggledningene dine og ikke riv i dem eller bøy dem for mye.

 

I flere tilfelder av rykking så har tenninga skylden, som når motoren trenger en ekstra stor gnist og det er overslag i gods så kjennes det ut som bilen nesten stopper ved kjøring.

Endret av audi137
Lenke til kommentar
hørte noe om att bensinfilteret ofte lager forgasserproblem, noen som vet hvor det sitter på denne bilen? ser det rundt motoren...

9100158[/snapback]

 

bensinfilteret trur jeg sitter under bilen din 40 cm fra bensintanken trur jeg, det er en diger sylinderformet boks . Eller det spørs om du har sugepumpe eller trykkpumpe, er bensinpumpa under bilen eller i motorrommet? i alle fall prøv heller med kondensfjernen og forgasserrens istede for å bytte filtret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Har nå fått skiftet rotor, fordelerlokk og tennkabler. Dette gikk fint uten noen store problemer, eneste var rotoren som satt godt fast, men fikk presset den av ved hjelp av noen skrujern underifra. :thumbup:

 

Var tydelig att ting måtte byttes her ja, rotor var helt gåen, og fordeler lokk så ikke helt bra ut heller. Pluggene ble byttet for ca. 1mnd. siden.

 

post-91597-1185890380_thumb.jpg

 

post-91597-1185890402_thumb.jpg

 

Har merket stor forskjell på bilen, men får fortsatt noen rykkinger innimellom, men er ikke så kraftige som de var. Og merker ikke fullt så mye bevegelse i gasspedalen. Er det noe mer i tenningssystemet som bør sjekkes ut? :hmm:

 

Så tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nok ikke fått bilen i orden ennå, kommer igjen med rykkinga. Har nå hatt bilen inne på verksted, de tok å byttet temp.føler uten att det ble noe forskjell. De nevnte også lambda sonden, men vet ikkje kor mye mer penger eg gidder bruke på denne bilen.

 

Så visst noen har noen gode råd å komme med hadde det vært supert.....

Lenke til kommentar
Har nok ikke fått bilen i orden ennå, kommer igjen med rykkinga. Har nå hatt bilen inne på verksted, de tok å byttet temp.føler uten att det ble noe forskjell. De nevnte også lambda sonden, men vet ikkje kor mye mer penger eg gidder bruke på denne bilen.

 

Så visst noen har noen gode råd å komme med hadde det vært supert.....

9621418[/snapback]

Lambda sonden kan være defekt ja. Hadde problemer med rykking på

bilen min (Chrysler) og da var det den som var defekt.

 

Håper du finner ut av det snart.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Så visst noen har noen gode råd å komme med hadde det vært supert.....

 

Mye kondensvann i tanken?

9628447[/snapback]

 

Hvordan kan jeg finne ut det? må jeg tappe av hele tanken? merker ikke noe forskjell på problemene om jeg har full eller nesten tom tank...har hatt på en halvliter med noe bensinrense greier også som jeg kjøpte på mekonomen, hjalp ingenting som jeg merket.

Lenke til kommentar

Lambda sonden kan være defekt ja. Hadde problemer med rykking på

bilen min (Chrysler) og da var det den som var defekt.

 

Håper du finner ut av det snart.

9628367[/snapback]

 

Hmm, vet du om det finnes noe måte å finne ut om den er gåen på?

Den koster noen kroner i tillegg til arbeid, så vet ikke helt. Klarer man å bytte den selv, eller er det mye styr for å få det til?

 

Har hørt noe om att det går ann å kjøre uten, vil en da finne ut om det er den som lager trøbbel?

Endret av vikespen
Lenke til kommentar

Jeg har en audi 100 med 2.0-motor som hadde nøyaktig samme problemer som din bil. Denne hadde et Mono-Motronic innsprøytningssystem. (motorkode AAE).

Her kunne bilen rykke kraftig opp og ned i turtall mens man kjørte.. kunne framkalle samme symptomet om man stod stille og ga litt gass (turtallet og av og til gasspedalen gikk opp og ned ved rundt 2500 omdr/s

 

Det som var feil her, var at potensiometeret som skal fortelle hjernen hvilken posisjon gasspjeldet står var utslitt, og ga derfor ukorrekte verdier tilbake til hjernen. Den prøvde da og kompensere ved å gi mer/mindre bensin, og ved å justere gasspjeldet med gasspjeldmotoren. Dette potensiometeret sitter skrudd fast på den nedre delen av den elektroniske forgasseren, og fås ikke kjøpt løst. Løsningen min ble da å bytte hele den nederste delen av forgasseren.

Lenke til kommentar
Jeg har en audi 100 med 2.0-motor som hadde nøyaktig samme problemer som din bil. Denne hadde et Mono-Motronic innsprøytningssystem. (motorkode AAE).

Her kunne bilen rykke kraftig opp og ned i turtall mens man kjørte.. kunne framkalle samme symptomet om man stod stille og ga litt gass (turtallet og av og til gasspedalen gikk opp og ned ved rundt 2500 omdr/s

 

Det som var feil her, var at potensiometeret som skal fortelle hjernen hvilken posisjon gasspjeldet står var utslitt, og ga derfor ukorrekte verdier tilbake til hjernen. Den prøvde da og kompensere ved å gi mer/mindre bensin, og ved å justere gasspjeldet med gasspjeldmotoren. Dette potensiometeret sitter skrudd fast på den nedre delen av den elektroniske forgasseren, og fås ikke kjøpt løst. Løsningen min ble da å bytte hele den nederste delen av forgasseren.

9634618[/snapback]

 

Dette høres ut som å være det samme som jeg sliter med. Husker du sånn ca. hva dette kostet? Mye arbeid?

Hvor får en tak i dette, må en til møller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...