Gå til innhold

Søknadspapirer ikke godkjent *LØST*


smeboe

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp et brev fra NTNU om at det midlertidige tjenestebeviset jeg har fått fra militæret ikke var godt nok, og at karakterbeviset jeg har fått fra to privatisteksamener jeg tok ikke er godkjent som kompetansebevis.

 

Det står at jeg må rette opp feilene snarest, og senest 5. juli. For sikkerhets skyld er brevet jeg mottok datert og sendt 6. juli.

 

Med andre ord; jeg mister 4,5 ekstrapoeng til opptaket og kommer ikke inn på førstevalget eller andrevalget mitt, noe jeg var dønn sikker på å greie.

 

Jeg har tross alt kompetansen til å komme inn på førstevalget mitt, og også bevist det, men jeg sendte bare ikke de bevisene samordna opptak ville ha. Mitt spørsmål er; burde jeg ikke da ha en viss mulighet til å rette opp feilene?

 

Føles helt jævlig å tape mot papirmølla helt på målstreken når jeg har jobbet i 4 år for å komme inn... :no:

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk nettopp et brev fra NTNU om at det midlertidige tjenestebeviset jeg har fått fra militæret ikke var godt nok, og at karakterbeviset jeg har fått fra to privatisteksamener jeg tok ikke er godkjent som kompetansebevis.

 

Det står at jeg må rette opp feilene snarest, og senest 5. juli. For sikkerhets skyld er brevet jeg mottok datert og sendt 6. juli.

 

Med andre ord; jeg mister 4,5 ekstrapoeng til opptaket og kommer ikke inn på førstevalget eller andrevalget mitt, noe jeg var dønn sikker på å greie.

 

Jeg har tross alt kompetansen til å komme inn på førstevalget mitt, og også bevist det, men jeg sendte bare ikke de bevisene samordna opptak ville ha. Mitt spørsmål er; burde jeg ikke da ha en viss mulighet til å rette opp feilene?

 

Føles helt jævlig å tape mot papirmølla helt på målstreken når jeg har jobbet i 4 år for å komme inn... :no:

9030663[/snapback]

 

Hva du må gjøre:

 

Ring saksbehandler (tlf. finner du hvis du logger deg inn på samordnaopptak.no) og forklar situasjonen. Hør hva du gjøre.

 

Hvis de nekter deg å sende inn på nytt, vil jeg gjort følgende:

 

1. Ring din gamle vgs, si at du kommer i dag og trenger et nytt vitnemål i dag. Få de til å føre på karakterene du fikk fra privatistkontoret. Få de også til å ta bekreftede kopier av vitnemålet.

Er det ikke mulig å få utsendt et nytt vitnemål, må du ringe privatistkontoret og si at du må ha et kompetansebevis. NB (og med forbehold)! Hvis fagene du har tatt ikke gir deg fordypnings-/realfagspoeng evt. ikke er forbedring av tidligere karakterer, tror jeg karakterene MÅ inn på vitnemålet (ellers teller de ikke med).

 

2. Dra til en kopisentral og få en bekreftet kopi av forsiden av brevet du mottok fra saksbehandler (slik at det TYDELIG går fram at brevet er datert 6.7).

 

3. Undersøk (med saksbehandler) hva som er feil med det midlertidige tjenestebeviset. Er det bare at det ikke er en bekreftet kopi? I så fall, fiks det. Ring evt. militæret (Vernepliktsverket?)

 

4. Skriv et brev og forklar situasjonen for saksbehandler.

 

5. Send sporenstraks all informasjon til saksbehandler (gjerne med ekspress, slik at det er raskt fremme og du har dokumentasjon på at papirene er sendt). Brevet du har skrevet + kopi av brevet du mottok legges ved.

Lykke til!

Endret av t_man
Lenke til kommentar
Hva du må gjøre:

 

Ring saksbehandler (tlf. finner du hvis du logger deg inn på samordnaopptak.no) og forklar situasjonen. Hør hva du gjøre.

 

Hvis de nekter deg å sende inn på nytt, vil jeg gjort følgende:

 

1. Ring din gamle vgs, si at du kommer i dag og trenger et nytt vitnemål i dag. Få de til å føre på karakterene du fikk fra privatistkontoret. Få de også til å ta bekreftede kopier av vitnemålet.

Er det ikke mulig å få utsendt et nytt vitnemål, må du ringe privatistkontoret og si at du må ha et kompetansebevis. NB (og med forbehold)! Hvis fagene du har tatt ikke gir deg fordypnings-/realfagspoeng evt. ikke er forbedring av tidligere karakterer, tror jeg karakterene MÅ inn på vitnemålet (ellers teller de ikke med).

 

2. Dra til en kopisentral og få en bekreftet kopi av forsiden av brevet du mottok fra saksbehandler (slik at det TYDELIG går fram at brevet er datert 6.7).

 

3. Undersøk (med saksbehandler) hva som er feil med det midlertidige tjenestebeviset. Er det bare at det ikke er en bekreftet kopi? I så fall, fiks det. Ring evt. militæret (Vernepliktsverket?)

 

4. Skriv et brev og forklar situasjonen for saksbehandler.

 

5. Send sporenstraks all informasjon til saksbehandler (gjerne med ekspress, slik at det er raskt fremme og du har dokumentasjon på at papirene er sendt). Brevet du har skrevet + kopi av brevet du mottok legges ved.

Lykke til!

9035584[/snapback]

Der var en som hadde peiling ja! Jeg har heldigvis fått fiksa det nå, omtrent en milliard telefoner, reising fram og tilbake til forskjellige steder og 400 kroner var nok til å få det gjort. I sum gjorde jeg omtrent det du sa, men det tok meg mye tid og mange telefoner å få vite hva jeg egentlig skulle gjøre.

 

Men det står igjen som en vits for meg at man ikke kan få tilsendt et kompetansebevis fra privatistkontoret automatisk uten å måtte be om det, folk som tar privatisteksamen skal da bruke karakterene sine til noe, og da hjelper det ikke med den verdiløse karakterutskriften jeg fikk.

Lenke til kommentar
Antar at de kun skriver ut karakterutskrift, da majoriteten av eksaminandene må ha nye vitnemål.

9037001[/snapback]

men hvor mye dyrere er det å like gjerne lage et kompetansebevis med en gang?

9039479[/snapback]

Tror det hadde spart folk for mye jobb, men det gjøres vel slik for at man bare skal kunne ta kontakt med "sin" VGS, da de visst har tilgang til karakterene. Jeg snakket litt med en saksbehandler hos privatistkontoret og hun presiserte klart at karakterutskriften ikke var godkjent som bevis hos SO. (Dog var karakterutskriften godkjent ved høyskolen jeg studerer ved siden daget ble tatt underveis i studiet, så det er litt frem og tilbake)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...