JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Hei :!: Jeg vil helst vekk fra Windows, jeg bruker XP nå men jeg har brukt Vista før også. Jeg kan trygt si jeg er veldig lite imponert over Vista og derfor holder meg til XP men nå blir du snart tvunget over til Vista for de vil senere kutte oppdateringer og videre til XP for alltid. Viktig for meg hvis jeg skal begynne med Linux: - Fotoredigering, filmredigering - MSN klient sak, støtte for Xbox 360 webcam som funker hos meg i Windows XP. - Kjøre Age of Conan i Linux? Er det mulig, hvordan? Age of Conan er eneste spill jeg vil spille på en PC. Litt om mitt hardware: AMD Athlon 64 +3500 2.1GHz 2GIG DRR RAM NVIDIA GeForce 7800GTX Jeg ønsker også dere kan slenge inn litt bra og positive ting med gå fra Windows XP/Vista til Linux, men altså hvilke operativsystem er best da, f.eks Ubuntu, etc? Når du leser det over her. Takk for dere tok tid til og hjelpe meg, setter pris på dere!
Tafsen Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Når det gjelder aoc: Eg går ut i frå at du har X360 sida du har det webkameraet, har ikkje du vurdert å kjøpe detil X360 i staden for PC?
mpolden Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Tror nok du bør gå for AoC for X360 i tilfelle du skal bytte til Linux, i Cedega blir det neppe det helt store.
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 (endret) OK, da er den i boks. Kanskje jeg velger og ha en liten HDisk for Windows XP men jeg ønsker ikke bruke Windows XP til noe annet enn Age of Conan da. Men hva med alle de andre spørsmålene mine og sånt? Ikke fått noe svar på de. Hvilke Linux bør jeg bruke når du leser det jeg har skrevet over her? Finnes det fotoredigering, filmredigering program som er bra? Bedre enn Windows Movie Maker? Gi meg litt mer her da! Endret 8. juli 2007 av JohnsonsWhatever
Marsan Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Fotoredigering: Gimp (jeg vil si det er like bra som photoshop på de fleste områder) Filmredigering: Cinelerra (Veldig proffesjonelt videoredigeringsprogramm, med utallige funksjoner) MSN: aMsn(med støtte for webcam), pidgin, gaim, m.flere
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 Fotoredigering: Gimp (jeg vil si det er like bra som photoshop på de fleste områder)Filmredigering: Cinelerra (Veldig proffesjonelt videoredigeringsprogramm, med utallige funksjoner) MSN: aMsn(med støtte for webcam), pidgin, gaim, m.flere 9030020[/snapback] Tusen takk for tipsene! Men er Ubuntu det som er bra og bruke nå eller?
Langbein Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Men er Ubuntu det som er bra og bruke nå eller? 9030092[/snapback] Det er mange distroer som er bra - Ubuntu er én av dem Ubuntu er grei å komme igang med, og har veldig godt utvalg av ferdige pakker.
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 Lastet ned Ubuntu nå, men en annen ting jeg trenger hjelp til. Når jeg skal lage en partisjon på 100GB som jeg har ledig som ikke er den partisjonen jeg skal ha Linux på, den 100GB skal være til filmer og annet. VIKTIG! Når jeg lager den når jeg installerer Ubuntu, hva skal den kalles? F.eks Ubuntu veit jeg skal være på en disk som kalles noe som "prt3" et eller annet og så må du ha "/" men hva med en partisjon som skal være tom og klar til bruk når jeg er i Linux?
Langbein Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Du kan kalle den hva du vil. En mulighet er å lage en /home partisjon, isåfall blir alle brukeres hjemmekataloger opprettet på denne. Hjemmekataloger inneholder private filer og innstillinger. Denne partisjonen kan godt være stor hvis du har mange brukere eller kommer til å lagre mye der. En annen mulighet er å lage en separat partisjon som du kaller /musikk , /film , /data eller hva du måtte ønske
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 Hm, men når jeg skal gjøre den om til partisjon så trenger jeg velge mellom swap, prt3, nfs, og videre... Hva velger jeg der!?
Ståle Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Bare stapp i Ubuntu CDen, sa konverterer den det du vil bruke til Ubuntu av harddisken til Linux format, nar du installerer.
NevroMance Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Eller du kan sette det du skal ha som / og det du skal ha som /home (100GBen din) til å bruke ext3 filsystem, mens swap partisjonen din (Tillsvarer sidevekslingsfila i windows), hvis du trenger det, bruker swap filsystem.
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 Så der Linux er skal bruke ext3 med "/" veit jeg, men også 100GB min ext3 også, så velger jeg hva enn den vil hete? "/home" "/filmer" altså? Bare prøver og ikke ta feil her, hehe.
NevroMance Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Så der Linux er skal bruke ext3 med "/" veit jeg, men også 100GB min ext3 også, så velger jeg hva enn den vil hete? "/home" "/filmer" altså? Bare prøver og ikke ta feil her, hehe. 9030442[/snapback] Hvis du kun skal bruke den til filmer og ikke alt annet som ligger på en maskin av privat stuff kan du vel montere den som /filmer. Da vil den ikke ligge i hjemmemappa di, så den vil være tilgjengelig for alle brukere du eventuelt lager. Eller du kan vente til etter installasjonen, åpne terminalen, skrive "sudo gedit /etc/fstab" (uten "") og legge til denne linja i fila: /dev/sdXY /home/<brukernavn>/filmer ext3 defaults 0 1 hvor X sier hvilken av de fysiske diskene det er og Y er partisonen på den disken. Hvis du har to disker vil dette bli sdb1 Etter å ha lagt til denne må du ta en "sudo mount -a" i terminalen (igjen uten ""). Da vil disken monteres i hjemmemappa til brukeren din under mappen filmer. Vil nesten si det er en "riktigere" måte å gjøre det på enn å montere den som /filmer, selv om det i praksis kanskje ikke vil gjøre store forskjellen for deg. Hvis du derimot vil bruke den til flere ting enn å kun ha filmer på monterer du den som /home
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 Den er go! Tusen takk for hjelpen, da er det i orden. Til en annen ting, det er altså om denne her på Ubuntu. Jeg veit Compiz (tror jeg, følger med Ubuntu?) Sett at det finnes spesiell effekter såfall når du flytter på et vindu, sånn beveger seg smooth ja... Men hvordan får jeg tak i denne firkanta kuben? Dette bør forklares til meg så jeg forstår, jeg greier ikke skrive masse kommandoer for installere ting av meg selv uten hjelp!
rocknrolf77 Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Du kan jo prøve beryl. Da får man mange fler effekter. Ctrl - alt + venstre musknapp bruker man for å vri kuben Her er en fin guide til det meste inkludert beryl : http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty Og denne er bra : http://www.psychocats.net/ubuntu
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 (endret) Tusen takk for den, men nå har jeg installert Ubuntu og everythin' Støttet på et problem nå, lyden fungerte perfekt og etter lasta ned updates og tok en reboot, ingen lyd what so ever, jeg har rebootet 3 ganger nå. NO SOUND! Endret 8. juli 2007 av JohnsonsWhatever
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 (endret) Beryl funker perfekt, men lydene mine borte vekk! *Gråter* Endret 8. juli 2007 av JohnsonsWhatever
NevroMance Skrevet 8. juli 2007 Skrevet 8. juli 2007 Forsøk å åpne terminalen, skriv "alsamixer" og skru alt opp.
JohnsonsWhatever Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Skrevet 8. juli 2007 (endret) Oppdatering her! Lyden min funker når jeg plugger den i hovedkortet og ikke i SoundBlaster :/ Hva skal jeg gjøre? Tror ikke hovedkortet mitt er det beste lyd greiene liksom. Endret 8. juli 2007 av JohnsonsWhatever
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå