Gå til innhold

Kjøp av virtuelle ting for ekte peng


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

'ola

 

Eg lurar på kor mange her som kjøper f.eks gull/isk/credits for ekte peng her, og kva dykk tykkjar om dette.

 

Personleg så er eg sterkt imot dette, og eg tykkjer det er juks. Men hadde vert fint å få høyre andre sine meiningar om saka på eit forum som ikkje bannlysar de som kjøper sånn som de offesielle fora :p

 

Hugsar det var MASSE "bai gold hiere, dis side good! NI HAO!" i WoW noko eg så som plagsamt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er isk og credits? Gull kan du vell kjøpe hos gullsmeden så vidt jeg vet.

 

[/offtopic]

 

Hvorfor skulle det være juks? Andre folk tjener opp gull, og du kjøper av dem gullet. Noen måtte jo ha slitt in the first place for gullet også!

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
Juks fordi det er i mot avtalen du sier deg enig i når du starter spillet.

9029406[/snapback]

 

 

Det er vell individuelt for hvert spill!

9029529[/snapback]

Fair enough.

I WoW er det juks hvertfall. Jeg regner egentlig med at de fleste spill som ikke har et integrert system for virtuell handel har en lignende avtale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hvorfor skulle det være juks? Andre folk tjener opp gull, og du kjøper av dem gullet. Noen måtte jo ha slitt in the first place for gullet også!

9029163[/snapback]

Har du kjøpt gull? Altso, sider som selg spelvaluta er ikkje akkurat de som har minst malware-exploits. Til døme så har fleire som har kjøpt ISK blitt hack-et og difor mista alle isk dei hadde fra før og dei dei fikk kjøpt.

 

Og ein anna ting er jo at det skapar inflasjon, øydelegg jo spel-økonomien. Sidan eg spelar EVE så veit eg at tritanium-prisen har blitt dytta så langt ned at det ikkje lenger er lønnsamt å vere miner.

 

Dessutan så driv jo industrien med sweatshop-verksemd i lavkost-land som kina og aust-europa

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Motsatt av inflasjon altså?

9030175[/snapback]

Nja... Dei (såkalla macrominers) pressar ned prisen ved å overflode markedet med tritanium dei får fra mining.

Lenke til kommentar

Før (dvs. for rundt inntil et år siden) var jeg imot kjøp av gull og lignende. Etter å ha spilt World of Warcraft et par år skiftet jeg sakte men sikkert mening om dette, da alle slettes ikke har tid til å tjene opp penger ingame. Greit nok, det kan forsvares med at alle ikke SKAL ha f.eks en epic flying mount (koster rundt 5000 gull i WoW). Selv har jeg aldri hatt en av disse heller, men jeg kan skjønne folk som kjøper gull for å få en. De skaffer deg jo fordeler som f.eks å komme raskere til instances, suveren fart hvis du skal ganke og lignende. Jeg regner også med at mange av de som kjøper gull bruker relativt mye tid på dungeons (instancer i WoW), og har andre ting å gjøre enn å farme penger til potions, flasks o.l. når de ikke gjør dungeons.

 

Jeg har selv benyttet meg av spesielt en nettside når det gjelder kjøp av gull, og du verden hvor deilig det var. Istedet for å sitte pal foran skjermen i opptil flere dager fikk jeg gullet i posten iløpet av ti minutter - og det kostet ikke mer enn en drøy time eller to på jobb. For meg ble det en relativt enkel prioritering, og jeg vet at det er/var mange i kameratflokken som benyttet seg av akkurat det samme tilbudet. Faktisk fant vi ut at det var mange flere enn vi hadde regnet med i guildet som hadde gjort akkurat det samme.

 

Greit nok, selv om det er mange som gjør det, gjør det det ikke rettferdig. Det skal jeg være enig med. Men for å si det sånn;

Merker DU noen stor forskjell på det egentlig? Er det noen forskjell for deg om det er en kineser du konkurrerer med for å tagge mobsa - eller om det er meg? Pengene grindes jo uansett, og slik sett ser jeg virkelig ikke forskjellen i det. Forskjellige folk - forskjellige prioriteter.

 

Som dere kanskje har forstått har jeg bare erfaring fra gullhandel i World of Warcraft, og ikke i noen andre spill.

 

Selvsagt kan det jo hende at pengene kommer fra exploits i diverse instancer eller slikt også, men det orker jeg ikke å gå inn på her engang. I alle fall ikke nå.

Lenke til kommentar

Gull farmers i mmorpgs har en tendens til å ødelegge spillene med å campe viktige plasser for å få tak i gull (slik at ikke normale spillere nødvendigvis får tilgang til den), pluss at de har en påvirkning på å ødelegge økonomien i spillene også.

 

Både gullselgere og de som faktisk benytter seg av slike tilbud burde blitt kastrert med en sløv osthøvel. :angry:

Lenke til kommentar

"da alle slettes ikke har tid til å tjene opp penger ingame."

"Er det noen forskjell for deg om det er en kineser du konkurrerer med for å tagge mobsa - eller om det er meg?"

 

Hvis de ikke har tid ville de ikke vært der for å konkurrere om mobs.

Dessuten er det ikke vanskelig å spare opp 5000g. Ikke bare har du fått gull du ikke har fortjent, men du har også brutt EULA. Den er der for en grunn. Og ja, det merkes. Spiller du mer, får du bedre gjenstander osv. Det er ikke riktig at en som spiller mye mindre får akkurat de samme gjenstandene, men uten å jobbe for det.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke virtuelle items/gull. Og jeg er imot det.

 

Metodene selgerne får tak i "ressursene" på:

 

Boter.

Hacking av accounts.

Exploits.

Utbytting av menneskelig arbeidskraft på det groveste.

Og diverse andre metoder på kanten av lover og regler.

 

^

Det er hovedgrunnene mine.

 

Det er imot reglene i de fleste spill.

Det kan ødelegge økonomien i spillene.

 

Gir folk med penger fordel ovenfor folk som ikke har råd til å kjøpe seg disse tingene. Slik skal det ikke være i spill, mener jeg. Hva du har av eiendeler utenfor spillet skal ikke bety noe i selve spillet.

 

Mmo spill er nokså vanedannende. Når de får en ekstra dimensjon som ekte penger i tillegg, blir de ekstra skummelt.

Lenke til kommentar

sånn kun sett fra et økonomisk standpunkt "ødelegger" ikke gold sellers noe som helst, de flytter deler av økonomien ut av spillet og integrerer den i resten av verdensøkonomien. Med andre ord, du kan enten spille spillet for å skaffe gull eller du kan også tjene faktiske penger fra en jobb og bruke disse til å skaffe det samme gullet.

Det er veldig simplifisert selvsagt, men det dreier seg i det store og det hele om integrering av microsystemer i verdensmarkedet.

 

Hvorvidt det er riktig eller ei blander jeg meg ikke borti.

Lenke til kommentar

Blir kvalm av folk som kjøper ingame valuta, er snart helt utopisk å tro at en kan spille et mmo spill hvor alle starter på samme nivået, uavhengig av resursser i det virkelige liv.

 

Kjøper du gull, støtter du bransjen.

 

Complexion, merker DU noen forskjell på spammen i WoW nå og ved release?

Endret av halvorg
Lenke til kommentar
Jeg kjøper ikke virtuelle items/gull. Og jeg er imot det.

 

Metodene selgerne får tak i  "ressursene" på:

 

Boter.

Hacking av accounts.

Exploits.

Utbytting av menneskelig arbeidskraft på det groveste.

Og diverse andre metoder på kanten av lover og regler.

 

                  ^

Det er hovedgrunnene mine.

 

Det er imot reglene i de fleste spill.

Det kan ødelegge økonomien i spillene.

 

Gir folk med penger fordel ovenfor folk som ikke har råd til å kjøpe seg disse tingene. Slik skal det ikke være i spill, mener jeg. Hva du har av eiendeler utenfor spillet skal ikke bety noe i selve spillet.

 

Mmo spill er nokså vanedannende. Når de får en ekstra dimensjon som ekte penger i tillegg, blir de ekstra skummelt.

9031251[/snapback]

 

Hør hør.

 

Greit nok at det å kjøpe ingame valuta for ekte penger sparer deg tid, som for eksempel kunne blitt brukt på andre ting, istedet for de N timene det ville tatt deg å skaffe 5000 gull eller 2 milliarder ISK ved å spille. RL går jo over alt som skjer i en online verden.

 

Noen spill tillater det, mens i andre er det forbudt og ved å kjøpe og selge det så bryter man som regel EULA (slik er det ihvertfall i WoW, EVE, DAoC, sikkert flere også)

 

Men ja, det er metodene som blir tatt i bruk som er prinsippiellt forkastelige, som nevnt ovenfor ved bruk av exploits, boter og menneskekraft i umenneskelige arbeidsforhold.

Noen som så den Virtuelle verdener dokumentaren på NRK2 for et par måneder siden? Det viste unge kinesere som bodde på bare noen få kvadratmeter og gjorde 18 timers skift. Hver hadde ansvar for at rundt 15-20 boter gjorde som de skulle, og det til luselønn (selv i forhold til kinesiske standarder). Mens bakmennene håvet inn, det ble nevnt at i løpet av et skift kunne de sanke inn titalls millioner med gull i WoW. Hvor mye det er i ekte penger vet jeg ikke, men det må være endel!

Samtidig kan man se den andre siden av mynten, dette var stort sett uteliggere og spillavhengige som på en måte var "kastet" ut av samfunnet og ble satt til å jobbe med de liker best. Det var ihvertfall argumentene bakmennene brukte...

 

Hva dere bruker deres egne opparbeidede penger på får nå være deres egen sak, men tenk litt på hvor ting kommer fra og hvordan det blir laget. (ja, det finnes mange eksempler på det- hagemøbler fra regnskogen, klær laget av barnearbeidere etc etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...