Gå til innhold

Q6600 vs E6600 @ overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste litt rundt på nettet om overklokking av Quad core vs Dual core. Så kom jeg over noe som som de kaller "G0-stepping prosessorer" som vil klokke mye bedre. Gjelder både Dual core og Quad core, men jeg tenker mest på quadcore. De sier de vil begynne og dukke opp etter 22 Juli.

 

Noen her som har hørt om dette?

 

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt at spesielle steppings klokker bedre enn andre steppings. En stepping er mindre modifikasjoner på CPU som de gjør etterhvert i produksjonsprosessen. Vet ikke om det gjelder både det strukturelle i CPU og produksjonsprosessen, eller bare en av disse, men det gir ihvertfall små utslag slik som hvor lang du gjennomsnittlig kan presse overklokkingen på kjernene.

 

Det høres dog merkelig ut om de snakker om en stepping som KOMMER ut... hvordan har noen fått testet dem (og nok av dem) til å vite at stepingen er bra hvis de ikker er produsert enda? Tar normalt sett ikke noe betdelig tid fra en ny stepping serie er produsert til de er tilgjengelig på markedet til hvermannsen...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har sett tester av G0 kjerner på Team OCX sitt forum, men disse cpu'ene har vært der lenge.. De fleste har vært E6850 ES, QX6800 ES og QX6850 ES.. Bare Engineer Sample cpu'er, og de fleste quad cores med G0 har klokket veldig bra.. :)

 

til Punk20: Man kan ikke forvente å få en G0 steppet cpu, selv om man kjøper en cpu etter den datoen de blir lansert.. Skal man være sikker, så må man kjøpe brukt hos noen, eller hos noen som er kjent for å selge cpu'er som enten er ES eller veldig skjeldne/nye

 

TuppenX2

Lenke til kommentar

Så vi er tilbake til "flaks" igjen da. Jaja, får se hva jeg gjør etter 22. Juli.

 

Enten så blir det Q6600 + flaks eller så tar jeg en E6750/E6850.

 

Kan hende jeg går for et P35 kort også i samme slengen. Er foreslått mange steder at hvis man skal kjøpe seg ny PC nå, så er ikke P35 et dumt valg. Eller så venter man på P38/X38 kortene.

 

Jeg blir mest sannynelig til og oppgradere igjen om ca. 12 måneder som jeg vanligvis gjør hvis det er nødvendig. Da vil jeg helst ikke trenge og bytte hovedkort også, kun cpu/skjermkort og muligens minne hvis det er nødvendig. Slik jeg alltid har brukt å gjøre det.

 

Er 5 måneder på etterskudd allerede. :)

Har ventet og ventet på div ny hardware etc etc, men hvis man skal sitte og vente på noe nytt hele tiden så får man aldri kjøpt noe som helst.

 

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for min neste maskin.

Den ser ut som følgende:

 

Kabinett: Antec P182

PSU: Enermax Galaxy 850W

Hovedkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Lydkort: Creative XtremeGamer Fatal1ty Pro Series eller Auzentech X-FI Prelude (hvis jeg får tak i det i Norge.)

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 (Klokker lett opp til 4ghz på luft med 1.49v)Link

CPU-kjøler: Thermalright ULTRA120 Extreme + Scythe S-FLEX FDB 120mm 1600rpm 28dB Quiet FAN (SFF21F)

System/Spill: Western Digital Raptor X

Storage: Seagate Barracuda 7200.10 500 GB SATA

Grafikkort: XFX GeForce 8800 Ultra XXX eller Geforce 8800 GTX

Monitor: Dell Ultrasharp 2407WFP

 

Kan hende jeg går for Ballistix PC2-8500 istede. Kjøre de 1:1 med CPU.

Husk på at jeg blir mest sannsynelig til å oppgradere igjen om ca. 12 måneder. Da vil Quadene med G0-stepping være tilgjengelig overalt vil jeg tro.

 

Innspill?

 

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar
Så man er garantert G0-stepping hvis man kjøper en E6850 altså?

 

Ser meget bra ut det oppsettet ditt. Skjermen din er bare lekker! Og kunne tenkt meg en Raptor X selv :love:

9033993[/snapback]

 

Alle de nye duo prosessorene vil være garantert G0 stepping.

 

- punk.

Lenke til kommentar
Alle de nye duo prosessorene vil være garantert G0 stepping.

 

- punk.

Ikke hvis du bestiller for tidlig, da kan du lett ende opp en en gammel stepping, men en kan jo alltids bruke angrefrist da :p.

 

EDIT:

Leste feil, trodde det stod at alle Core 2 Duo-prosessorene ville ha garantert GO-stepping. Så ikke at det sto nye, med andre ord. :blush:

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Disse påstandene stemmer ja.. alle cpu'er med 1333mhz fsb som blir laget nå blir "utstyrt" med G0 kjerner, men med tiden vil det komme nye steppinger, og de trenger ikke å være bedre enn G0, men Intel vil jo trekke kunder med gode cpu'er med en gang en prosessorserie er sluppet, så vil kvaliteten (klokkeegenskapene, o.l.) bli dårligere å dårligere... Slik var det hvertfall med E6600 og andre cpu'er som ble sluppet i starten.. De første var noen monstre til klokking, mens det nå er nærmest umulig å få en ny E6600 (les: nyere stepping/produksjonsdato) som klokker like bra som de gamle, men det hender jo selvsagt.. :)

 

TuppenX2

Lenke til kommentar
Det høres bra ut både for trådstarter og meg! :wee:

Noen som sa at det ikke alltid lønner seg med CPU-er med høy FSB når man skal overklokke, hva menes med det?

9037069[/snapback]

Hvis du skal overklokke med høyest mulig FSB(og dermed lavere multiplier), kreves det mer av hovedkortet ditt, siden NB(Northbridge-Chipsettet) må kjøre på høyere frekvens. Dermed kan hovedkortet ditt bli en stopper for overklokkingen.

 

Med høy multiplier(og lavere FSB) er du garantert at det ikke er hovedkortet ditt som stopper deg, men derimot selve prosessoren. Da kan du gjerne klare å kjøre den på en høyere frekvens.

 

Den eneste ytelsesforskjellen mellom de 2 metodene å overklokke på, ser du kun i syntetiske tester som Everest, SiSoft Sanra, SuperPI o.l.

 

Men vi har også ting som FSB:RAM forhold. For at RAMen ikke skal stoppe deg bør du justere denne slik at RAMen kjører på lavere frekvens enn FSBen. Når du finner maks overklokk for prosessoren(husk å stille vCore underveis), så kan du prøve å kjøre 1:1 forhold mellom FSB og RAM, for å se om du kan tjene litt ytelse i båndbredde, selv om den forskjellen også er marginal.

Lenke til kommentar
Er PC-6400 den beste løsningen for overklokking? Hva med PC-8500 eller PC-9600?

 

- punk.

Du får lett Crucial-modulene opp i de hastighetene, det er Micron D9GMH-chips i dem. :thumbup:

9019728[/snapback]

 

I alle Crucial BallistiX PC-8500? :) Har de, og håper du sier ja :yes:

 

EDIT: Leste litt mer gjennom tråden her. Har Q6600 med 7 stepping, Revision B3. Er den god til å klokke? Krever mye volt? Andre ting?

Endret av NightWolfie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...