Gå til innhold

kernelstørrelse, 2.2/4/6, for gammel hardware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville hvertfall ikke brukt noe eldre enn 2.4, men helst 2.6. Hvor dårlig hardware er det egentlig du snakker om her?

 

Jeg kjører nyeste Debian 4.0 (Etch) uten problemer på en over 10 år gammel PC, og dette er med 2.6 kernel. Hele sulamitten bruker ca. 10MB RAM etter boot.

 

EDIT: Det er selvfølgelig uten X :wee:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvor gammel hardware er det snakk om?

9011520[/snapback]

 

tja, hva med en pentium med 24 mb ram? Eller ei med 32 eller 64 mb ram.

 

...

 

 

Hvor digert userlandet er spiller mindre rolle, det blir alltids lite nok. Men det er om å gjøre å ha minst mulig kjerne slik at det blir plass i minnet til andre ting.

 

Husker jeg fikk ei netbsd-kjerne ned i 1,2 mb tror jeg det var, og kjørte den på en 486 med 8 mb ram.

 

Ellers kan man sikkert leke seg litt med å skru av mest mulig unødvendig funksjonalitet når man kompilerer, og eventuelt ta vekk king som -O2 som vel lager større binærfiler?

 

Synes ikke LFS virker så bra, står hva man må gjøre der men ikke hvorfor og da er man like langt, kunnskapsmessig.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Selv uten nevneverdig tweaking kan du fint sette opp f.eks. en Debian-server på en maskin med 32MB RAM eller mindre.

 

Som sagt havnet jeg på under 10MB minnebruk etter install, og det er uten noe tweaking. Da kjørte vel til og med et par daemons, som ssh og exim. Exim trengte jeg ikke og fjernet, mens ssh-server er ganske praktisk. Uansett er det god plass til å fyre opp flere andre servertjenester, som nfs, samba, ftp, og kanskje en minimal webserver.

 

Jeg hadde ikke giddet å begynt å styre med en eldgammel kjerne. Da ville jeg heller rekompilert en ny 2.6 kjerne hvor du fjerner alt du ikke trenger.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Høres bra ut Langbein! Plan A bør velvære 2.6, ja.

 

Lurer på hva jeg må gjøre med X for å få det til å kjøre under slike forhold ...

 

Bli jo mest for kicks da ... :p

9013003[/snapback]

Damn Small Linux kan jo kjøre X på en 486 prosessor og 16MB RAM.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...