Gå til innhold

Har du vært i Alanya? Erfaringer, takk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg har vært i Alanya to ganger.

Men det var for to og tre år siden.

Vi bodde på et hotell som het Sun Park Garden, litt ovenfor sentrum.

Rundt hotellet der vi bodde var det et ganske fattig strøk, med store betongblokker uten så mye farger.

Hvis jeg ikke husker feil, er det to store strender der. De blir del på midten av en borg/festning.

Strendene synes jeg egentlig ikke var så bra, på grunn av at alle båtene som fraktet turister hit og dit bare dumpet alt avfallet (like brukt dopapir!) rett ut i sjøen. Dette gjorde at all driten (bokstavelig talt) kom drivende inn mot stranden.

Jeg tror det bare var sånn på den ene stranden.

Vi spiste på mange forskjellige restauranter, de fleste nede ved havnen. Noen var veldig gode, men andre var mindre bra. Husker at mamma og pappa fikk magesyke da de hadde spist en slags biff på en restaurant vi var på.

 

Det er masse forskjellige butikker/boder der de selger klær. Her er vel egentlig det meste fake, og det er veldig varierende kvalitet.

Noen steder var klærne like gode som om de skulle være ekte merkevare, mens andre steder revnet alt 30 minutter senere.

Husker at selgerne i disse bodene var veldig innpåslitne og masete.

I Tyrkia er også pruting en del av hverdagen. De hadde heller ingen faste priser, så det første de gjorde var å spørre hvor du kom ifra.

Hvis du sa at du var norsk, visste de at det betydde at du hadde forholdsvis mye penger. Dette gjorde at de da ga deg en høyere utgangspris.

 

Vi var der i to uker begge gangene, og var med på en del utflukter arrangert via hotellet. For eksempel rafting, en slags safari og en tur til et stort badeland.

 

Alt-i-alt vil jeg si det er et fint feriested, men alle i familien er enige om at vi drar et annet sted neste gang.

Ikke fordi at vi synes det var så forferdelig dårlig der, men fordi vi har vært der to ganger og vil prøve noe nytt nå.

 

Uansett, god tur! :green:

Lenke til kommentar

Mine erfaringer:

 

-Slitsomme selgere

-Slitsomme mennesker

-Slitsomme servitører

-Slitsomme Hotelansatte

osv

 

Utesteder å "anbefale":

Robin hood

James dean

 

 

Ingen vits å handle de fake klærne som henger over alt, de går i stykker bare du tar i de.

Skinn går jo ann å shoppe...

 

+ Fine strender og garantert brunfarge.

 

Btw, Ingen vits å dra på tyrkisk bad...Eller du er jo gutt da!

Lenke til kommentar
Takk for fin tilbakemelding. :)

 

Hvordan er forresten prisnivået i Tyrkia? Ta f.eks. prisen på en god middag på restaurant, en pils - hvor mye ligger det på?

9019516[/snapback]

 

vel i steder som alanya er prisene høyere enn vanlige regioner i Tyrkia.

 

 

men full middag pluss en øl kommer nok på rundt 15-25 Lire. (60-100kr)

 

Men alt i alt vil jeg ikke anbefale alanya, dårlig strand, Lite sjarmerende by, lite sentralisert, meget innpåslitne selgere og egentlig ikke så mye å gjøre. Festningen er det eneste som jeg fant interessant.

 

kan anbefale kjeden "otantik kumpir". De har en restaurant der. Veldig godt. Det er en potet med fyll inni.

 

Men aller helst ville jeg anbefalt oludeniz(oludeniz er et område i fethiye), der har de alt man trenger på en god strandferie. litt innpåslitne der også men ikke så ille som alanya. Om du skal til tyrkia på ferie kommer du ikke bort fra det uansett om du reiser til en turistplass.

 

http://images.google.no/images?hl=no&q=oludeniz&gbv=2

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...%3D10%26hl%3Dno

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Hvordan er det med spa og masasje etc.. Noen erfaringer, priser etc?

9067673[/snapback]

Da må det jo bli en tur på Tyrkisk bad. Viss du er gutt får du mannlig massør, noe jeg også fikk og jeg klarte ikke slappe av i det hele tatt. De masserer OVER ALT.

 

Det er ikke spesielt dyrt. Du blir sendt inni et dampbad, så blir du skrubbet og massert. helt ok.

Lenke til kommentar

Har vært i Alanya for 2 år siden. Dette var mine erfaringer:

 

Veldigt innpåslitne selgere, de drar deg i armen for å få deg inn i butikken. Når du går rundt å ser begynner de å "handle for deg" . Som de sa " mer du handler jo billigere blir det" noe som selvsagt ikke stemmer.

 

Følelsen av å bli lurt hver gang du kjøper noe.

 

Det meste i butikkene er falskt.

 

Jeg kjøpte en skinnjakke og kunne selv velge hvilket merke jeg ville ha i jakka, de hadde de fleste logoene i en bok.

 

Taxi'ene hadde forskjellige priser , alt fra billigste til mitt hotell var 20 nok og dyreste var 100 nok. Avtal alltid pris på forhånd!

 

Når jeg skulle ta ut penger i minibanken kom det alltid 3 - 5 tyrkere for å hjelpe til, de ville selvsagt ikke hjelpe deg, kun for å hjelpe deg å bære pengene (stjele)

 

Reiser nok aldri til alanya igjen!

Lenke til kommentar

 

Taxi'ene hadde forskjellige priser , alt fra billigste til mitt hotell var 20 nok og dyreste var 100 nok. Avtal alltid pris på forhånd!

 

9075996[/snapback]

 

Taxiene har taksameter. Så de har nok ikke forskjellige priser om de bruker taksameteret. Noe de skal gjøre. Gjør de det ikke så be om det.

Lenke til kommentar
Utesteder å "anbefale":

Robin hood

James dean

9055024[/snapback]

Ut ifra anførselstegnene du satt på, regner jeg med at det ikke er noe Ayia Napa-preg over de to stedene, men dét er vel litt drøyt å forvente òg, kanskje.

 

Nå er iallfall billetter bestilt, så vi satser på at det blir bra. Fortsett å komme med erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Forresten ... hvis noen vet om det er mulighet for å være med på organisert dykking eller noe lignende, så si ifra. :)

9076791[/snapback]

 

Jeg var der i fjor og var med på en dags dykketur. Det var arrangert av Saga, tror jeg. I hvert fall veldig bra, og profft. Sikkert. Jeg hadde aldri dykket før men følte meg trygg 20 meter under :) Tror det kostet 700 for den dagen eller noe, buss, båttur og dykking inkludert. På slutten av turen er det en utdeling av "diplomer" hvor det står at man har vært med.

"Certificate of Achievement

This certifies That Mads Maurstad has successfully completed a one day beginners scuba diving course with the European Diving Centre".

 

Var også på tyrkisk bad. Det var ikke fullt så profft men jeg følte ikke at det var for mye massasje, heller mer skrubbing. Varierer vel kanskje fra plass til plass.

 

For øvrig kan jeg anbefale Pamukkale, som er

noe kalksteinbassenggreier :) Fascinerende greier :)

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...