Gå til innhold

Hjelp med en P4 socket 478 (og kjølepasta?)


dup

Anbefalte innlegg

Slet med emnetittel her :)

 

Skulle fikse litt på en gammel traver som foreldrene mine har arvet fra meg for en stund siden. Men når jeg skulle starte den opp igjen, fikk jeg en cpu feil. Jeg åpnet kjøleren og der satt hele cpu-brikken dønn fast i selve viften/kjøleren.

 

Fikk løsnet cpu`en, men det sitter masse sort "masse" på cpu og kjøleren. Akkurat som om cpu har blitt svidd fast eller no. Men er denne "massen" kjølepasta, event. noe lignende?

 

Hva burde jeg gjøre for å fikse dette? Har cpu gått ad dundas, eller er det bare å bytte pasta?

 

Den sorte "pastaen" (eller hva det er) sitter på et slags "klistremerke" som sitter på kjøleren.

 

Håper på litt kjapt hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Men hvis jeg fjerner all pastaen, går det ann å teste maskinen uten ny pasta? Bare for å sjekke at det fungerer? Eller skader dette cpu`en?

 

Og skal jeg ferne den lappen som er klistret på kjøleren også? (den som ligger under pastaen.)

Lenke til kommentar

Fjern alt så du har rent metall på kjøler og CPU. Isopropanol og kondensfjerner (m.m.) kan brukes. Du kan fint montere CPU og kjøler uten pasta bare for å sjekke om den starter. Men prøver du å belaste den vil den mest sansynlig throttle (skrur ned hastigheten for ikke å bli skada).

 

SKal du skrape så pass på å skrap med noe som er mykere enn metallet på kjøler/CPU. F.eks. noe av tre eller plast.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hallo, hade en pentium 4 jeg og, på samme socket. Jeg ville skifte kjølepastaen på prosessoren, men den satt dønn fast i vifta. Tenkte med en gang at det var kjølelim, så da tok jeg hørføneren på kjøleribben og varmet den opp, og da løsnet plutselig prosessoren. Resa den med artic clean og la på ny pasta. Klarte også å bøye 4 pinner på cpu-en, men dbøyde dem tilbake. Satt cpu-en i socket og fyrte opp, og alt funka :w00t: Det var forresten en packardbell maskin.

 

(Sorry for rotete post)

 

Mvh Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...