Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Treng råd mot sting/haldt


xersess

Anbefalte innlegg

hei

skal løpe 10km på lørdag og det blir sikkert fint. kondisen er fin, men får sting/haldt kvar gang eg er å trener/jogger. så eg kunne trenge noen tips.

 

kva bør eg ete før eg løper på lørdag?

ka skal eg gjøre om eg får sting når eg skal løpe?

osv.>

 

veit at det ikkje er lurt å ete rett før ein løper, men eg får sting uansett.

 

treng alle mulige råd :thumbup:

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke drikk mye før du starter.

Noen tror at å klemme en noe kantete sten i håndflaten hjelper.

Ikke spis innen 2 timer før du starter å løpe.

Spis banan og salt.

 

ps. bland salt i vannet om du skal drikke under løpet.

9009663[/snapback]

 

takker. veldig mange gode råd der :)

Lenke til kommentar

løp i går, gjekk ganske bra. hadde sting under oppvarmingen som ikkje forsvant. så veldig mørkt på løpet da, men utrlog nåkk kjente eg det ikkje når løpet var i gang. løp 8km kjempe flott, men så!

pang. nett som eit skudd så plutselig kom det eit jævelig stikk på høgre side nederst med ribbebeina. der var stingen der. måtte veksle mellom å jogge og gå dei siste 2 kilometerene. noe som sikkert trakk meg 3+ minutt. :(

 

men kom inn på ein brukbar tid da. takk for tipsa, men ikkje tru at det er over no. trener alltid mykje får sting av ein sær grund ALLTID!

 

bare å fortsette med tipsa :)

 

PS: tenker å gå til legen å få sjekket ut koffor eg får sting kvar gang eg er ute å jogger.

Lenke til kommentar

Om starter for hardt vil du lett oppleve å få sting/hold/hald (uten t ;)). Du burde heller oppvarme ved lettere intensitet og over lengre tid, da vil du unngå dette. Finn ett nivå som passer deg :)

 

Du burde også slappe av.

 

Holde stabil og rolig pust. Helst inn med nesen og ut med munnen, ved bruk av magen, og ikke bryst.

 

Hvilket underlag du jogger på har også en effekt på holdet. Jo mykere jo mindre hold vil du oppleve.

 

Det å klemme på en stein har en psykologisk innvirkning, foruten den effekten er den virkningsløs.

 

1-2 timers faste før trening er optimalt for å unngå sting. Samtidig ikke innta for mye mettende vesker over korte tidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...