Gå til innhold

Itegra/mpx bryter loven


Anbefalte innlegg

Fra en annen tråd, men jeg synes dette var så grovt at det fortjente en egen. Kunde har kjøpt vare hos cshop, som har gått konk. Itegra leverte grossist og lagerløsning til cshop, men tar null ansvar etter konkursen - noe som bryter klart med norsk lov:

 

Jeg fikk svar fra Itegra i dag:

 

(For nykommere: Dette gjelder altså et kort kjøpt fra konkursrammede Cshop i februar 2005, som nå er defekt)

 

Heisann,

beklager, men dette kortet er utgått på garantitiden som Itegra har ut til forhandlere som Consensus ASA, det er dette vi må forholde oss til iom

at det er dette som er garantitiden fra produsent.

 

Beklager at du dermed er kommet i en slik situasjon, men vi kan desverre ikke ta dette kortet i retur nå.

 

Kan det virkelig stemme at garanti ikke lenger gjelder pga denne situasjonen? Itegra er jo et stort firma, skulle tro at de visste hvordan ting fungerte... men er litt sjokkert over at jeg ikke har de samme garantiene som det andre har....

8968388[/snapback]

 

 

Fikk svar i dag:

 

Hei,

ja du har rett idet, du har krav på reklamasjon mot forhandler som solgte til sluttkunde, altså Consensus. Deter ingenting som heter reklamasjon i kjøp mellom forhandlere, altså mellom Itegra og Consensus.

 

Vi kan derfor desverre ikke ta denne i retur fra dere, da ikke Itegra er ansvarlig ovenfor Consensus` kunder utover produsentens garantitid.

 

Såvidt jeg kan se så ignorerer de hele argumentet, og sitatet fra Forbrukerkjøpsloven. Er det ikke sånn at _jeg_ har reklamasjonsrett uansett?

8999087[/snapback]

 

Det virker her som om itegra enten ikke VET hva loven er, eller prøver seg på en spansk en.

 

Uansett er dette skikkelig dårlig, da de som grossist står bak svært mange av de nye butikkene, amentio, masterit, stretto, databasen osv. Dvs at om en av disse butikkene går konk - noe som faktisk er sannsynlig i markedet i dag, vil itegra gi FEIL svar til mange kunder - de fleste vil ikke kjenne sine rettigheter og dermed måtte sitte med sjegget i postkassa.

 

Og det mener jeg er feil når Itegra/Mpx tjener penger på slike ferdigløsnings-butikker som de ovenfor er! (Itegra står for pakking, sending, retur osv, mens amentio er en postboks i Nydalen i Oslo)

 

Her er forresten et utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

      Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Itagra står vel ikke bak amentio, masterit, stretto, databasen. Disse bruker vel løsningen fra Webmercs og speiler lageret til itegra og flere.

 

Uten at jeg skal være for skråsiker så har Itegra kun et forhold og forpliktelser ovenfor forhandleren, og selfølgelig returer ved produsent garantier.

Lenke til kommentar

Tolket det du sa sånn, husk at de butikkene du ramser opp kan ha kanskje helt opp flere 10 talls distributører: Se litt ned på siden her for hvor mange systemet støtter http://www.webmercs.com/

 

 

Det de sier i mailen stemmer også med leveringsvilkærene til Itagra:

"10. Reklamasjon

Ved salg til forbruker gjelder reklamasjonsreglene i henhold til kjøpslovens § 32, nr. 3. Ved salg i næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven. Dersom annet ikke er avtalt, selges produktene med 12 måneders reklamasjonsfrist for feil/mangler. Forhandler forplikter seg til uten ugrunnet opphold å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Forhandleren skal ved mottak av produktene, kontrollere at disse er overensstemmende med ordre og senest 8 dager etter mottak reklamere eventuelle avvik. Eventuell garanti til Forhandler og dennes kunder vil følge den fra produsenten fastsatte garanti for produktet. Itegra gir ikke Forhandler eller dennes kunder egen garanti på produktene. Se www.itegra.no ? returbetingelser for mer info."

 

https://www.itegra.no/aspx/loginVnet.aspx?R...r%3d1&__redir=1

 

 

Foresten er kunden helt sikker på delen det gjelder stammer fra itegra og ikke noe av de andre distributørene??

 

Har verken noe med itagra,csshop eller webmercs å gjøre, bare mine obervasjoner ;)

Lenke til kommentar

Den delen itegras vilkår skriver om er når andre butikker kjøper varer av itegra. Det har ingenting med forbrukers krav mot tidligere salgsledd å gjøre.

 

Itegra må forholde seg til forbrukerkjøpsloven om en butikk som har kjøpt varer av de og videresolgt til kunde har gått konk - da er de 100% ansvarlig med 100% samme plikter som butikken som solgte varen var.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kan være du har rett i dette alestor, men tror likevel det kan være vanskelig for kunde å få gjennomslag for dette mot distributør.

 

Har som sagt ikke fulgt den forrige tråden nor særlig.

Men stammer varen helt sikkert fra itegra??

Lenke til kommentar
Foresten er kunden helt sikker på delen det gjelder stammer fra itegra og ikke noe av de andre distributørene??

 

Har verken noe med itagra,csshop eller webmercs å gjøre, bare mine obervasjoner  ;)

8999507[/snapback]

 

Hei,

 

Jeg har fremdeles kvitteringen for kortet, og den kommer fra Itegra, det virker som webshoppen rett og slett bare gjorde det praktiske mot kunden og lot Itegra ta seg av resten.

Lenke til kommentar

Ok, da er den saken klar. Ville bare nevne det siden mange av disse shopene speiler mange distributører.

 

Foresten hva skjer om distributør også hadde gått konkurs? Da må man vel reklamere direkte mot produsent, hvis dette er tilfelle tror jeg det ville blitt helt håpløst.

 

Håper det ordner seg for deg mad_arab

Lenke til kommentar

Fikk et veldig kort svar denne gangen, som hoppet over hele biten om hvorvidt de er ansvarlige:

 

Beklager, men det er kun 2 års garanti på skjermkort, kan ei heller forvente at ett skjermkort skal vare vesentlig lengre enn 2 år.

 

Jeg aner ikke hva presedensen på dette punktet er, men et skjermkort skal da for pokker vare lenger enn 2 år?

Lenke til kommentar

Unnskyldning på unnskyldning. I tillegg så blander de garanti og reklamasjon, dette blir bedre og bedre.

 

Send svar tilbake: "nei, det er 1 års garanti på dette skjermkortet jeg har kjøpt.

 

Jeg hevder 5 års reklamasjonsrett på skjermkortet, garanti bryr jeg meg som sagt ikke om. Jeg kan gjerne trekke fram flere saker fra forbrukertvistutvalget som sier det er 5 års reklamasjonsrett på et skjermkort"

 

Man kan ikke forvente at et skjermkort varer vesentlig lengre enn 2 år? PISSPREIK.

Lenke til kommentar

Svarte nå, og presiserte at det var reklamasjon jeg ønsket benytte og at garanti var irrelevant. Det blir spennende å se hva de følger opp med. Har du en kilde på dette med 5 års reklamasjonsrett på skjermkort? Ikke det at jeg er i tvil... for det er jo åpenbart at de skal vare mer enn 2 år, men bare så jeg har noe å vise til.

Lenke til kommentar

Alastor har helt rett i sin tolkning av loven her.

 

Jeg sitter selv til daglig og avgjør saker som dette for distributør / importør.

 

Hvis en kunde kjøper en vare i en butikk så gjelder forbrukerkjøpsloven.

En butikk kjøper varene av en distributør / importør og her gjelder kjøpsloven.

Som forbruker har man bedre rettigheter gjennom lovverket.

All hendvendelse ved feil eller mangler skal rettes til butikken du kjøpte varen.

Du behøver ikke å sende inn eller melde feil til andre enn butikken.

Her er det mange som bryter denne rettigheten kunden har.

De fleste butikker og web-butikker ber ofte kunden håndtere dette selv...

 

Men forbrukerkjøpsloven har en tilbakevirkende kraft,helt tilbake til produsent.

Dvs. at hvis butikken går konkurs eller bare er vanskelig med deg som kunde.

Ja da kan du rette forespørsel bakover i leddene om retting eller omlevering uten kostnad for deg.

Dette gjelder selvfølgelig bare for feil som du ikke har forårsaket selv,

eller skade fra naturens side som overspenning ol.

 

Hvor lang reklamsjonstid man har er ikke alltid like lett å tolke.

Den er satt til 2 eller 5 år.

Hvis varen er ment til å vare mer enn to år er reklamasjonstiden altså 5 år.

På et skjermkort vil jeg vel si at man ved en rettslig prosess mest sannsynlig hadde kommet til at reklamasjonstiden er 5 år.

Dette da en PC i utgangspunktet er ment til å vare mer enn 2 år.

 

For oss hardware nerder som må ha det ypperste av utstyr til enhver tid,

er kanskje 2 år mye for deler i maskinen.

Men man må huske at for den store massen der ute, brukes en PC eller deler i denne mer enn 2 år.

 

Uansett vet jeg av egen erfaring at veldig mange distributører utnytter muligheten for at kunden gir opp.

Dette da det sparer de for mye arbeid og noen ganger penger.

Og i noen få tilfeller kan det hende at de ikke vet bedre.

Men er du en stor oppegående bedrift, så kan du lovverket.

Da tror jeg man bare sitter igjen med muligheten at man tar en spansk en...

Lenke til kommentar

Syns dette viser en trend, som har dukket opp i det siste. Butikkene kjører en fast strategi, "kundene er dumme" og satser på at de sparer penger ved å kjøre den løypa.

 

Noe de sikkert gjør og, da enkelte tar butikkens ord for å være siste ord i saken og det er det som gjelder. Og blir da sittende med skjegget i kassa.

 

Syns dette er sleipt og umoralskt, og syns butikkene burde heve seg over et slikt tafatt nivå. Følger spent med på saken din her, arab, så får vi se. Ikke gi opp! :)

Lenke til kommentar

Enten er de dumme som noen brød og kunnskapsløse som en trestokk eller så spiller de bare dum og kunnskapsløs for så videre å satse på at kunden slår seg til ro med avgitt svar.

 

Folk som ikke kan det mest vesentlige de driver med er svært irriterende og gjør meg forbanna. Særlig når det er snakk om såpass store bedrifter med kjent navn.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg svar. Og det ser jammen ut til at det løste seg:

 

Hei igjenn,

har tatt dette opp i systemet hos oss nå, og alle sier at reglen her er litt "ullen".

 

Men vi har kommet fram til at vi kan tilby å sende deg EAX800XL/2DTV/256-B kort som erstatning, les om kortet nedenfor.

 

Jeg er ihvertfall fornøyd. Tatt i betraktning at det ikke koster meg noe særlig å sende et par mail så har jeg ikke hatt en stor ulempe med dette. Men andre i samme situasjon vil ikke nødvendigvis vite hvordan de skal følge det opp, så jeg håper inderlig at rutinene forbedrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...