Gå til innhold

Nytt kompaktkamera - digitalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å titter på digitalkamera, har lyst til å kjøpe meg et nytt et. Det jeg har fra før er litt klumpete og stort, så har lyst på et som er lite og hendig. Var innom en fotobutikk idag, og der var det casio exilim ex-z1050 til 2499 (inkl veske, minnebrikke og 50 gratis bilder).

Men så har jeg hørt mye bra om canon ixus også..

Så det jeg egentlig lurer på er om folk her har no tanker om hvilket kamera jeg bør kjøpe. Ikke bundet til noen av disse merkene, bare de jeg har tittet på til nå. Prisen må være +/- 2500

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ixus regnes som mye bedre enn de aller tynneste kameraene til Casio, men jeg vet ikke hvor den modellen du nevner ligger i landskapet.

Hva med å vurdere Nikon P5000, som Afseth nevnte i en annen tråd. Du må opp 500 kr, men får både mer funksjoner og bedre bildekvalitet.

Synes personlig at den er veldig liten, selv om den også tilbyr er godt grep, som ikke bygger nevneverdig mye ut.

Endret av PMnormal
Skrevet

Vet ikke hva de koster, men Afseth nevnte at du kan få Ixus 800 IS til den prisen, og da er nok det beste kjøp til 2500. Andre vet sikkert mye mer enn meg, siden jeg ikke engang eier et kompaktkamera.

Skrevet

Kan få det fra xd.no 2431 inkl frakt. Sett på tester at 800 har fått bedre tilbakemeldinger enn 850. Noen som er enig/uenig idet?

Hovedkonkurrentene til canon-kameraet er

- Casio Exilim EX-Z1050

- Nikon Coolpix P5000

- Fujufilm FinePix F30

Nikon kameraet er egentlig ikke helt aktuelt i og med at det er litt over det jeg har beregnet å bruke. Noen som har no tips?

Trenger kamera før jeg skal dra på ferie neste uke, og er redd for å kjøpe katta i sekken =) Derfor er jeg takknemlig for alle svar

Skrevet

Vet jeg svarte deg i en PM, men tenkte andre kunne ha nytte av svaret også :)

Personlig valgte jeg Ixus 800IS da det passet meg best. Jeg er så heldig at jeg jobber i fotobutikk, og testet blant annet Ixus 850IS mot F30 og en hel del andre kamera, og fant ut at Ixus 800-serien dekket mine krav til kamera best. For deg kan F30 godt være det beste valget, men mens F30 har sin styrke i dårlig belysning, kan Ixus 800IS med sin bildestabilisator gi deg bedre resultater i enkelte situasjoner.

Fikk kjøpt et Ixus 800IS til 2300 kroner, og er fornøyd med den prisen. Så til 2400 inkl. frakt, er det også en god pris.

Ixus 850IS har fordelen at den har vidvinkel tilsvarende 28mm (800IS har ca. 35). Men større vidvinkel legger også noe mer press på optikken, så du kan oppleve noe mer uskarphet mot kantene. Du vil neppe merke forskjell, men for min del var skarp optikk viktigere enn vidvinkel da jeg har et mer avansert kamera til den bruken, og at prisen var 700 kroner billigere, telte jo også. Ixus 900Ti har like god optikk som 800IS, og er noe mer solid, men 10 megapiksler skremmer meg litt. Og også dette kameraet var en del dyrere. 950IS kunne vært aktuelt, men så mye dyrere at jeg ikke så grunnen til å velge dette fremfor 800IS.

Nikon Coolpix P5000 er jo et bedre kamera, både på skarphet, funksjonalitet, soliditet, muligheter for ekstrautstyr og så videre. Jeg vurderte også dette, men ettersom jeg har et speilrefleks, kan jeg heller ta med det på viktigere ting. Vektla derfor et lite kamera.

2500 kroner er absolutt nok for et lite, enkelt kompaktkamera med god kvalitet. Du kan alltids få bedre kamera, men da snakker vi høyere pris og fysisk større kamera.

Skrevet

Jeg svarer også her istedenfor i PM.

Jeg vil definitivt anbefale Ixus 800 hvis du vil at et "lommekamera" som er raskt og tar gode bilder. Selv endte jeg opp med å kjøpe dette etter mange dager med "intens" leting. Du kan se tråden jeg lagde om dette her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772867

Det som skjedde etter det var at jeg skulle bestille Ricoh Caplio R6, men bildekvaliteten gjorde at jeg la fra meg tanken om 7x zoom som R6 har. Da zoom ikke lenger var et kriterium, så var det først 850 jeg skulle kjøpe, men så fant jeg ut at vidvinkelen var litt uskarp mot kantene, samt at Ixus 800 var raskere. Alt i alt vil jeg si at Ixus 800 vel er det beste kameraet på markedet for mine behov, bortsett fra at det ikke har vidvinkel.

Jeg setter dog ytelse fremfor vidvinkel, og særlig når vidvinkelen på 850 etter min mening var for dårlig så var det altså Ixus 800 jeg valgte.

Når det gjelder andre kameraer så var FinePix F30/F40 litt for stort/klumpete, samt at kvaliteten vissnok ikke nådde opp til Ixus i vanlig dagslys.

Nikon Coolpix P5000 var for meg utelukket da jeg ville ha et kamera jeg enkelt kunne putte i lommen.

Casio Exilim EX-Z1050 vet jeg ikke om jeg så på, men det hadde uansett vært uaktuelt da den kun kunne ta ett bilde i sekundet ved seriefotografering. Ixus 800 tar runt to i sekundet.

Hvis du ikke har krav til at kameraet skal gå lett i lommen så kan det godt være at P5000 er et bedre kjøp f.eks., men det må du jo da finne ut selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...