Gå til innhold

Har jeg et fokus problem?


Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om jeg poster på riktig sted, men gjør et forsøk

 

For 2-3 uker siden kjøpte jeg meg min første digitale speilrefleks, Canon 400D. Etter å ha lekt litt med Kit-objektivet som fulgte med kameraet var jeg bare sånn passe misfornøyd. Så jeg investerte i et nytt standard objektiv en sigma 24-60 1:2.8 EX DG som skulle være bra. Men jeg er fortsatt moderat fornøyd. Jeg har også fått noen kommentarer både her på forumet og av andre at bildene jeg tar ikke er voldomst skarpe. Vel - "to the point" fant en artikkel her på forumet om noen andre som også var litt misfornøyd med sin 400D mht fokus samt referanse til en test man kunne gjøre.

 

Alle testbildene er tatt fra stativ og med selvutløser. Rutearket er plassert med ca 45 graders vinkel på kameraet og belyst i 90 graders vinkel fra et vindu. Kameraet er satt til single point fokus som peker rett på den svarte prikken i senter. For meg kan det se ut som om fokus kommer litt nærmere enn det jeg vil, men jeg har ett utrent øye for disse tingene.

 

60mm f2.8 1/60sek

post-132426-1183480768_thumb.jpg

 

60mm f4.5 1/25sek

post-132426-1183480823_thumb.jpg

 

60mm f8 1/8sek

post-132426-1183480874_thumb.jpg

 

60mm f22 1sek

post-132426-1183480972_thumb.jpg

 

60mm f4.0 1/20sek - tatt rett forfra med fokus på den svarte prikken - er dette skarpt?

post-132426-1183481158_thumb.jpg

 

Det er mulig jeg er skvetten og alt skyldes brukerfeil, men jeg håper å få noen synspunkter - bekreftelser/avkreftelser på om jeg har feil på utstyret mitt.

 

For ordens skyld bildene er tatt i RAW og eksportert til jpeg i lightroom uten noen justeringer. Håper noen orker å ta en titt på dette for meg - beklager til de som blir slitne i øynene av rutene - det ble jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelp og kommentarer så langt :)

 

Jeg så i linken severin2 postet at lange lukkertider (lengre enn 1/60) kan gi uskarpe bilder på grunn av bevegelsesvibrasjoner fra speilmekanismen. Skal prøve å gjøre noen flere tester med raskere lukkertid - Bør jeg unngå å bruke blitz til slike tester?

 

Det sto også noe om at de fleste kameraer har ca 1/3 dof foran fokus punktet og 2/3 bak. For meg ser det nesten ut som om det er omvendt at minst 2/3 ligger foran og mindre enn 1/3 ligger bak, men som sagt jeg jeg har et utrent øye for dette og vet igrunn ikke hvor skarpt jeg kan forvente at det blir.

 

Jeg har en bekjent som har et makent kamera jeg tenkte jeg skulle be om å få låne slik at jeg kan gjøre de samme testene og sammenligne en av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Takk for hjelp og kommentarer så langt  :)

 

Jeg så i linken severin2 postet at lange lukkertider (lengre enn 1/60) kan gi uskarpe bilder på grunn av bevegelsesvibrasjoner fra speilmekanismen. Skal prøve å gjøre noen flere tester med raskere lukkertid - Bør jeg unngå å bruke blitz til slike tester?

8999284[/snapback]

 

Ser ikke at det skal være noe problem, men du bør ungå AC, men også helst så stor blender som mulig, og så bør du ta bildene på skrå så vi ser om det er bakfokusert eller ikke. (Noe jeg ikke tror det er, men motsatt)

Lenke til kommentar
Takk for hjelp og kommentarer så langt  :)

 

Jeg så i linken severin2 postet at lange lukkertider (lengre enn 1/60) kan gi uskarpe bilder på grunn av bevegelsesvibrasjoner fra speilmekanismen. Skal prøve å gjøre noen flere tester med raskere lukkertid - Bør jeg unngå å bruke blitz til slike tester?

8999284[/snapback]

 

Ser ikke at det skal være noe problem, men du bør ungå AC, men også helst så stor blender som mulig, og så bør du ta bildene på skrå så vi ser om det er bakfokusert eller ikke. (Noe jeg ikke tror det er, men motsatt)

9000935[/snapback]

 

Ok med fare for å virke litt dum - Hva er AC? Tenkte det var greit å vite siden jeg skal unngå det :blush:

Lenke til kommentar
Takk for hjelp og kommentarer så langt  :)

 

Jeg så i linken severin2 postet at lange lukkertider (lengre enn 1/60) kan gi uskarpe bilder på grunn av bevegelsesvibrasjoner fra speilmekanismen. Skal prøve å gjøre noen flere tester med raskere lukkertid - Bør jeg unngå å bruke blitz til slike tester?

8999284[/snapback]

 

Ser ikke at det skal være noe problem, men du bør ungå AC, men også helst så stor blender som mulig, og så bør du ta bildene på skrå så vi ser om det er bakfokusert eller ikke. (Noe jeg ikke tror det er, men motsatt)

9000935[/snapback]

 

Ok med fare for å virke litt dum - Hva er AC? Tenkte det var greit å vite siden jeg skal unngå det :blush:

9001214[/snapback]

 

Lærte hva det var for litt siden, men alltid vært mklar over problmet, viste bare ikke hva det het.

 

AC er Akromatic abberation = AK er akkromatisk abberesjon, noe man kan få på lave blendertall. (Det er det blålilla feltet som noen ganger er kraftige hvor det er store kontraster.

Lenke til kommentar
[Lærte hva det var for litt siden, men alltid vært mklar over problmet, viste bare ikke hva det het.

 

AC er Akromatic abberation = AK er akkromatisk abberesjon, noe man kan få på lave blendertall. (Det er det blålilla feltet som noen ganger er kraftige hvor det er store kontraster.

9001311[/snapback]

 

Aha - da vet jeg hva det er takk:)

 

Jeg er helt enig - fokusen sitter feil. Kanskje du kan ta med kamera til butikken der du kjøpte det og få det justert? Det er mulig å justere på slikt som dette

 

Ja det ligger kanskje ann til det - tenkte jeg bare skulle gjøre hjemmeleksen min litt så jeg ikke bare synser om et problem når jeg møter opp i butikken - kommer til å få lånt et annet kamera av samme type som jeg skal teste det samme oppsettet på - Kjenner jeg allerede nå angrer på at jeg kjøpte kameraet på expert og ikke en skikkelig fotobutikk - blir spennende å se hva slags service de kan gi meg :cry:

Lenke til kommentar
Takk for hjelp og kommentarer så langt  :)

 

Jeg så i linken severin2 postet at lange lukkertider (lengre enn 1/60) kan gi uskarpe bilder på grunn av bevegelsesvibrasjoner fra speilmekanismen. Skal prøve å gjøre noen flere tester med raskere lukkertid - Bør jeg unngå å bruke blitz til slike tester?

8999284[/snapback]

 

Ser ikke at det skal være noe problem, men du bør ungå AC, men også helst så stor blender som mulig, og så bør du ta bildene på skrå så vi ser om det er bakfokusert eller ikke. (Noe jeg ikke tror det er, men motsatt)

9000935[/snapback]

 

Ok med fare for å virke litt dum - Hva er AC? Tenkte det var greit å vite siden jeg skal unngå det :blush:

9001214[/snapback]

 

Lærte hva det var for litt siden, men alltid vært mklar over problmet, viste bare ikke hva det het.

 

AC er Akromatic abberation = AK er akkromatisk abberesjon, noe man kan få på lave blendertall. (Det er det blålilla feltet som noen ganger er kraftige hvor det er store kontraster.

9001311[/snapback]

 

Var helt sikker på at det het CA, jeg? Altså kromatisk og ikke akkromatisk??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Nå skal ikke jeg snakke for høyt eller si noe 100%, men jeg mener å ha lest at Sigma sliter en del med nøyaktigheten på bakfokusen? Ikke vet jeg.

 

 

Lenke til kommentar

 

Tja - jeg er i midt i et land av forvirring nå - Jeg fant en annen fokus test som var en del mer nøyaktig. Her er fokusfirkanten i søkeren satt rett på den lange sorte streken uten å komme i kontakt med strekene på skalene over og under.

 

Dett er tatt med en annen eos 400D, men med eksakt samme linse (sigma 24-60/1.8) Fortsatt en tendend til at fokus ligger litt langt fremme, men ikke like signifikant som på det andre kamerat - eller testen.

 

post-132426-1183667767_thumb.jpg

 

Den samme testen men denne gang med kit objektivet som fulgte med kameraet. Fortsatt tatt med 400D jeg har lånt. Dette objektivet har største blendeåpning på 5.0 og bildet er tatt på 38mm så DOF er større. Her virker imidlertid fokus å være nesten "dead on"

 

post-132426-1183667899_thumb.jpg

 

Jeg har også lest om at Sigma kan levere mandagslinser. Uansett bestemte jeg meg for å levere inn kameraet til sjekk/justering idag. Hvis det ikke hjelper får jeg reklamere på linsen - evt kjøpe med noe annet.

 

"On the bright side" så har det igrunn vært nyttig å ta så mange testeskponeringer opp og ned på blenderen og med forskjellige objektiver. Har jo lært endel om objektivene og dybeskarphet på denne måten. Har også lært å ikke kjøpe objektiver uprøvd heretter :blush:

Lenke til kommentar

Det er ofte et justeringsproblem, og kan like gjerne ligge i huset som i objektivet. FotoVideo har tidligere vært veldig mottakelige til å foreta justeringer i forhold til ditt eget kamerahus, evt bytte til du finner et eks som passer. Jeg synes førstnevnte alternativ virker mest fristende.

Lenke til kommentar
Denne andre testen du foretok er mye mer nøyaktig, og ikke minst lettere å tolke. Jeg må innrømme at den første testen ikke gav meg annet enn mild hodepine. ;)

9012578[/snapback]

 

 

Hehe - Jeg skjønner den. Det gikk med nesten en hel pakke med paracet når jeg holdt på med den første testen :p

 

Testen med setup og mal for å kunne skrive ut skalen ligger her http://photo.net/learn/focustest/ dersom noen skulle være interessert i å gjøre tilsvarnde test. Jeg fant at testen blir mest tydelig med størst mulig blender og så tett opp til objektivets nærgrense som mulig, men ikke over i macro (mente jeg leste noe om at objektivet forandrer karakteristikker i macro-området)

Lenke til kommentar

Fikk kameraet tilbake fra service idag hvor de hadde justert på fokuset. Fikk ikke vite hvor mye og i hvilken retning, men de testene jeg gjorde når jeg kom hjem ser ut til å vise at fokus er mye mer i senter nå. Jeg kommer til å teste litt til for å se om det oppfører seg likt på de forskjellige objektivene.

 

Takk for alle tips og råd for å finne ut av dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...