millaen Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Var på shopping i forrige uke, og på impuls kjøpte jeg meg et nikon d40! Har aldri prøvd speilrefleks før, men har alltid hatt lyst til å prøve det! Bildekvaliteten var som forventet, altså mye bedre enn det jeg får til med mitt vanlige digitalkamera! Det som overrasket meg var hvor lite "zoom" det var (hvis det heter det?), i forhold til hva JEG hadde forestilt meg! Har testa det ut litt på forskjellige ting og tang, og hadde i grunnen sett for meg at man kunne sitte hjemme på verandaen og ta såkalte "nærbilder" av dyr, barna, andre blinkskudd etc., men det ble ikke helt sånn.... Det må jo også understrekes at jeg er helt grønn på sånt her, så kanskje jeg gjør noe feil? Har null peiling for å si et mildt, men er villig til å lære. Planen min er derfor å kjøpe meg et objektiv der man komme "nærmere" det man skal fotografere, uten å måtte stå rett ved siden av fotoobjektet. Spørsmålet er altså hva/hvilket skal jeg kjøpe? Er det noe spesielt å ta hensyn til i forhold til det kameraet jeg har kjøpt? Pris spiller selvfølgelig også litt inn siden jeg er amatør og ikke trenger noe helproft.
Autoxave Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Det høres ut som om du er ute etter telezoom. Anbefaler Nikon 55-200 VR, meget bra optisk kvalitet, ikke dyr (ca kr 2500) og med billeddstabilisering i objektivet.
Cooj Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Søk litt rundt på forumet, er masse tråder om dette. Men jeg anbefaler Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO. Den er jeg kjempe fornøyd med i alle fall. Da kommer du ganske nærme motivet du vil ta bilde av. Lykke til
Bruker-93156 Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Søk litt rundt på forumet, er masse tråder om dette.Men jeg anbefaler Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO. Den er jeg kjempe fornøyd med i alle fall. Da kommer du ganske nærme motivet du vil ta bilde av. Lykke til 8994936[/snapback] Tror 70-300 er et bedrevalg, men jeg annbefaler Tamron's
Autoxave Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Velger å påstå at det er bedre billedkvalitet på Nikon 55-200 VR!
LazySod Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 De foreslåtte 70-300mm-objektivene fra Sigma og Tamron gir ikke autofokus på D40, så de skal du styre unna! Heller ikke Nikons "gamle", billige 70-300mm uten VR gir autofokus på D40. For å gi autofokus på D40, må objektivet ha AF-S eller AF-I i betegnelsen hvis det er fra Nikon, og HSM hvis det er fra Sigma. Tamron og Tokina har foreløpig ingen objektiver som gir autofokus på D40. Den foreslåtte Nikon 55-200mm AF-S VR er da et mye bedre valg. Om du vil ha mer tele og er villig til å betale ca. 6000 kr, har Nikon en 70-300mm AF-S VR. Begge har dessuten den store fordelen at de har optisk bildestabilisator (VR), som gjør at du ikke trenger stativ så ofte. Nikon har dessuten en 18-200mm AF-S VR, som har den fordelen at du får normal-zoom og tele-zoom i ett, men den er enda dyrere, og neppe like god optisk. Om du vil spare penger og klarer deg uten VR, så har Sigma nylig lansert en HSM-utgave for Nikon av deres 55-200mm: http://www.akam.no/nyhet/objektiver/nye_ob...fra_sigma/40899 Stort andre opsjoner enn disse fire har du i grunnen ikke, med mindre du er villig til å ofre enten autofokus eller en haug med penger.
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Faen, det var den fokusmotormangelen. 8995285[/snapback] Ikke la oss dra den videre. Det er ikke diskusjon.no sin jobb å drive en kampanje mot D40. Vi er jo alle enige om dets glimrende kvaliteter, men altfor mange har falt for fristelsen tvile på sitt kjøp, uten at de har hatt et egentlig behov for det. Vi bør derfor la den ligge, før det ender opp med at vår politikk er å oppfordre til lens lust. Det finnes nok alternativer til D40, til at vi skal henge oss opp i hvilke som ikke er det i alle sammenhenger. Du har dog rett i det du skriver, selv om ordet mangel har en negativ klang, og kan forlede nye brukere til å tro at det faktisk er en mangel. Det er bare et nytt system fra Nikon, som benytter seg av et nyere AF-prinsipp. Det er forøvrig viktig for alle dere som anbefaler noe til D40 å vite hva dere snakker om, slik at ikke uvitende D40-eiere bestiller feil produkter på nettet. I en vanlig butikk vil selgeren gjøre kjøper oppmerksom på det, og heller anbefale riktig objektivmodell.
kjeklulf Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Et digitalt speilrefleks er utrolig morsomt når man bruker en del tid på å sette seg inn i det. Det er også utrolig bortkastet om man ikke utnytter de mulighetene et slikt kamera har. Før du kaster deg over kjøp av objektiver bør du bruke litt tid på å bli kjent med kameraet og mulighetene. Du vil ikke kunne zoome særlig mye inn med standardobjektivet men kvaliteten vil være vesentlig bedre (som du nevner) og du kan ta utsnitt og forstørre bildene mye mer enn du kan med et vanlig lommekamera. Hvis du stort sett tar bilder av døde ting (altså som ikke beveger seg) vil jeg være på nippet til å anbefale et super-zoom-kamera i stedenfor et speirefleks.
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Det er altid greit å lære seg å fotografere før man kjøper noe nytt. Hvis man ikke en gang kan fotografere, hvordan kan man da vite hva man trenger. Man trenger i hvertfall ikke hoppe over læreprosessen, og begynne å lære seg særegne genre som makro, før man over hodet har lært seg å eksponere og komponere et bilde skikkelig, uten hjelp fra noen automatikk. Det vil jeg anse som feil læremetodikk, og man vil ende opp med å bruke mye lenger tid på å lære seg basic teknikker, som ikke består i å sikte gjennom søkeren og trykke på knappen.
asdf9321asdf1234 Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Kitlinsa er ofte den eneste man trenger Grenser til komisk med folk som skal dekke "alle brennviddene" og ikke kan ha noen "hull". Menmen, det er mine sterke meninger (mildt presentert). Hvis du trenger en tele og er på budsjett ville jeg valgt 55-200mm eller 70-300mm VR (helst sistnevnte) Endret 3. juli 2007 av EivindF
Moggidoggi Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Søk litt rundt på forumet, er masse tråder om dette.Men jeg anbefaler Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO. Den er jeg kjempe fornøyd med i alle fall. Da kommer du ganske nærme motivet du vil ta bilde av. Lykke til 8994936[/snapback] Men dette objektivet støtter jo ikke D40´s autofokus, hvor du må ha autofokus intergrert i objektivet. Altså du må kjøpe et objetkiv fra Sigma med HSM motor(autofokus motor) Anbefaler nok 55-200 fra nikon med VR. Veldig bra og solid, selv om autofokusen bråker som fy. Billig på bestbuy: 2199,- Endret 4. juli 2007 av Moggidoggi
millaen Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Hm...mange gode forslag her! Får tenke litt på saken i første omgang Blir uansett ikke noe kjøp før til høsten. Skal på ferietur til Bulgaria i august, kan det lønne seg å kjøpe der, kanskje en del billigere?? Eller er det stor sjanse for at man kjøper billige piratkopier som man blir å slite med i ettertid...? Noen som har erfaring med sånt?
RamsFoto Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Eller er det stor sjanse for at man kjøper billige piratkopier som man blir å slite med i ettertid...? 9002480[/snapback] Det er nok ingen stor fare for å kjøpe billige piratkopier ála Fakely eller Panaphonyc. Å lage objektiver er en såpass komplisert affære at disse firmaene neppe har kapasitet til å lage noe som virker. Dersom det står Nikon, Nikkor, Sigma, Tamron eller Tokina på objektivet + det veier mer enn 100g og fronten ar av glass, så er det nok ekte vare. Hvis du prøver før du kjøper i tillegg, er du nok trygg, pass bare på at du får fatning som passer til Nikon. Øvrige merker finnes sikkert, men ikke kjøp noe du ikke vet hva er. En annen ting er prisene i Bulgaria. Det er slett ikke sikkert at det er noe billigere. Merk deg prisene på noen få objektver før du drar og sammenlign med disse. Da finner du fort prisnivået. (Eller om noen her inne kjenner det fra før?). Jeg tipper at norske nettbutikker fint konkurrer med bugarske fotobutikker. Det finnes også mange og lange diskusjoner her inne om det er så veldig lurt å spare noen hundrelapper på å kjøpe i utlandet. Den norske forbrukerloven gir kjøper veldig mange fordeler som du ikke får med fra Bulgaria. Lykke til med nytt kamera! Bruk det mye... - Rams
PMnormal Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Kan aldri tenke meg at det lønner seg. Det lønner seg i alle fall ikke i land som Danmark, Tyskland, England, Italia, Sverige osv osv. Enkeltmodeller kan man finne på salg i alle disse landene, slik er det jo altid. Det kan du finne her også, hvis du følger med. Det er mulg at det er oftere "supertilbud" i andre land i Europa, siden de har større befolkning, men jeg har aldri funnet slike tilbud i Italia i alle fall. Jeg har liten tro på at Bulgaria er annerledes. Det du kan finne er artige øst-europeiske filmbaserte kameraer, men det var vel ikke de du mente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå