Gå til innhold

Program til sikkerhetskopi av DVD, med undertekst


Anbefalte innlegg

Hei, trenger et gratisprogram jeg kan "rippe" DVDene mine til harddisk med.

Pga. plass skal filene omkodes til Xvid filer med 192kbps mp3 i .avi konteiner.

Hver film skal være 1GB, siden jeg ønsker ganske god kvalitet.

 

Problemet mitt hittil har vært å få til undertekstingen.

Har klart å få engelsk undertekst på enkelte filmer, men bruker jeg samme instillinger med norsk undertekst kommer det ingenting.

 

Har til nå prøvd å rippe med DVD Decrypter (IFO mode), og omkode med AutoGK.

Enten fungere det ikke, eller så gjør jeg noe galt.

 

Så om noen enten kan hjelpe meg med å stille inn ting riktig, eller vet om et enkelt og greit program som jeg kan bruke i stedenfor AutoGK, så setter jeg stor pris på det.

Kan evt. rippe tekst og film hver for seg, og muxe det sammen etterpå, dersom noen forklarer meg hvordan ...

 

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det, skal prøve nå ...

 

EDIT: får i alle fall tekst nå, og lyd\bilde er riktig synkronisert.

Men kvaliteten var elendig, sikkert mye pga filens størrelse, rett over 500MB.

Så jeg holder på å stille inn litt forskjellig nå; skal poste svar og muligens bilde av resultatet når omkodingen er ferdig, om ca 2 timer.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Dobbelposter for å bumpe frem til side 1 igjen.

 

DVDx lar meg få innbrent tekst, men kvaliteten er etter min smak dårlig.

AutoGK gir bedre resultat, selv med mindre fil virker det som.

 

Du ser det veldig godt på teksten, serlig når du endrer oppløsningen.

 

I tillegg er det håpløst endre oppløsninga for å få riktig filstørrelse; må jo bruke evigheter på å gjette meg fram.

 

Nei, har noen fått norsk tekst ved å bruke AutoGK?

Lenke til kommentar
DVDx lar meg få innbrent tekst, men kvaliteten er etter min smak dårlig.

AutoGK gir bedre resultat, selv med mindre fil virker det som.

8996185[/snapback]

Bruk heller softsubs (enten via en ekstern srt-fil eller direkte innlemming i filen). Da er avspillingsprogrammet (SMPlayer f.eks.) ansvarlig for avskrivingen av undertitlene, noe som tillater høyere oppløsning av teksten og lagt bedre tilpasningsmuligheter. Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener aadnk.

Til vanlig spiller jeg av med VLC, og det går greit.

Problemet mitt er at jeg ikke får noen form for undertekst; hverken inbrent eller eksternt.

Subtitle fila jeg får er tom; eller det står dette i den:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
# VobSub index file, v7 (do not modify this line!)

#

# To repair desyncronization, you can insert gaps this way:

# (it usually happens after vob id changes)

#

# delay: [sign]hh:mm:ss:ms

#

# Where:

# [sign]: +, - (optional)

# hh: hours (0 <= hh)

# mm/ss: minutes/seconds (0 <= mm/ss <= 59)

# ms: milliseconds (0 <= ms <= 999)

#

# Note: You can't position a sub before the previous with a negative value.

#

# You can also modify timestamps or delete a few subs you don't like.

# Just make sure they stay in increasing order.

 

 

# Settings

 

# Original frame size

size: 720x576

 

# Origin, relative to the upper-left corner, can be overloaded by aligment

org: 0, 0

 

# Image scaling (hor,ver), origin is at the upper-left corner or at the alignment coord (x, y)

scale: 100%, 100%

 

# Alpha blending

alpha: 100%

 

# Smoothing for very blocky images (use OLD for no filtering)

smooth: OFF

 

# In millisecs

fadein/out: 50, 50

 

# Force subtitle placement relative to (org.x, org.y)

align: OFF at LEFT TOP

 

# For correcting non-progressive desync. (in millisecs or hh:mm:ss:ms)

# Note: Not effective in DirectVobSub, use "delay: ... " instead.

time offset: 0

 

# ON: displays only forced subtitles, OFF: shows everything

forced subs: OFF

 

# The original palette of the DVD

palette: f5fc15, 7d2102, 000000, fdfdfd, 2e6f06, ea12eb, faff1a, 095d76, 7c7c7c, e0e0e0, 701f03, 077307, 11eb10, fdfdfd, b95735, c4e141

 

# Custom colors (transp idxs and the four colors)

custom colors: OFF, tridx: 0000, colors: 000000, 000000, 000000, 000000

 

# Language index in use

langidx: 6

 

 

Bruker jeg engelsk undertekst kommer det enkelte ganger masse tall under der igjen, fila blir mye større og da virker det.

Men norsk går som sagt ikke.

Har ikke tatt meg bryet med å teste andre språk, fordi det er norsk jeg vil ha; og siden jeg har testa mange filmer tviler jeg på at det er feil med filmen.

 

Spiller jeg av råmaterialene kan jeg bruke alle undertekstingene, også norsk. Så det skal være på plass i fila.

 

 

Prøvde manuel Gordian Knot for et halvt år siden omtrent. Husker ikke om jeg fikk det til skikkelig, men jeg kan prøve igjen nå etterpå.

 

Driver og tester forskjellige rippe og behandlingsmåter med de to programmene, men ingenting ser ut til å bli skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Joda, subrip funker.

Men det er mye feil ute og går, og det er alt for mye arbeid med å fortelle programmet hvilken bokstav eller hvilket tegn det er.

 

Orker ikke sitte mange timer og rette tegnfeil og skrivefeil fordi programmet leser av feil.

 

Nei, prøver heller med Gordian Knot en gang.

Skal lese et par guider og se om det ikke går bedre da.

Lenke til kommentar

Sitter nå med en film jeg er fornøyd med, etter en alng natt med GK.

Men nå sitter jeg igjen med to tekstfiler som er undertekstene.

 

Klarer ikke å muxe disse inn i .avi-filen fordi de har feil format.

De to jeg har er .idx og .sub.

Programmene jeg finner krever .srt eller .ssa.

 

De programmene jeg har funnet som kan lagre i de to formatene krever manuell gjenkjenning av bokstaver og tegn, og det gidder jeg ikke styre med.

Det blir som jeg poster før, for mange dobble gåseøyne (") og andre tegnfeil som krever lang tid med opretting.

 

 

Finnes det ikke et program som bare tar teksten og omgjør den til riktig format; enten fra DVD eller de filene jeg har nå?

Lenke til kommentar
Finnes det ikke et program som bare tar teksten og omgjør den til riktig format; enten fra DVD eller de filene jeg har nå?

9001335[/snapback]

Et av programmene i GK-pakken kan gjøre dette for deg automatisk dersom du haker av det i en av de siste omgangene. Skreven bruksanvisning til GK for en venn en stund tilbake. Skal se om jeg finner den, og om den fortsatt er brukandes.
Lenke til kommentar

Jojo, visste det ;)

Brukte den guiden der i natt, hjalp meg ikke noe serlig med tekstinga.

 

Har selve filmen og lyden inne, alt jeg trenger nå er en måte å brenne teksten inn på filmen permanent.

 

Om det finnes andre programmer som lar meg muxe .sub filer og .avi filer sammen, eller om det finnes programmer som lagrer undertekstene som enten .srt eller .ssa, så har jeg alt i boks.

Men jeg gidder ikke sitte timesvis og rette\kontrollere at teksten er rett i et program.

 

Hvorfor kan de ikke bare hente teksten sånn som programmet jeg har brukt nå har gjort?

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke bare hente teksten sånn som programmet jeg har brukt nå har gjort?

9002640[/snapback]

Det er et alterntiv du kan hake av for å få til dette ettellerannet sted i prosessen.

 

Her er den gamle guiden min:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Norsk guide til DVD-ripping med "Gordian Knot 0.32.0" beta"

av Naguz

 

Først: Installer hele greia. (programmpakken og codec pakken) og les hele guiden før du starter det første rippeforsøket ditt!

 

1. Åpne GordianKnot og gå til "Ripping-siden", hvis den ikke er oppe allerede.

2. Rip Dvd-en med DVDDecrypter (Til f. eks. D:\DVDRIP)

---Du velger mappe ved å klikke på mappeikonet, og begynner rippinga ved å trykke på den grønne pila.

3. Åpne DGIndex (het for d2v i tidligere versjoner)

4 Trykk F3, velg den første VOB-filen du rippet fra DVD-en du rippet (eks: åpne mappen "D:\DVDRIP" og velg fila "VTS_02_1.VOB")

---Det siste tallet før .VOB skal være 1!

5.Programmet velger resten av VOB-filene selv, så bare trykk OK.

5b: Gå inn på Audio-menyen og velg Normalization. Pass på at den lille firkanten er haket av og at glidebryteren står på 100.

6. Trykk F5 for visning. Video Type skal være PAL, og Frame Rate skal være 25.000 fps, Merk deg hva Aspect Ratioen er hvis den ikke er 16:9

7. Press Esc, og trykk så F4 for å lagre. (Lagre I mappen "D:\DVDRIP". Gi filen et logisk navn, f.eks. "superman", hvis du ripper en Superman DVD).Dette tar en 4-5 min.

////-------Frivillig!! ---Dette er hvis du vil ha med teksting. Hvis ikke, gå til trinn 13.

8. Gå til "Subtitles/Chapters, og trykk på "Configure"-knappen.

9. Trykk på "Open..."-knappen, velg filtype: "Ifo and Vobs....", velg "VTS_02_0.IFO" i "D:\DVDRIP". Velg å lagre i samme mappe som resten av filene. (D:\DVDRIP)

10. Fjern alle tekstene du ikke skal ha ved å merke dem og trykke pila til venstre. (Du kan bare ha en undertekst.)

11. Trykk OK, og vent til VobSub er ferdig. (Tar et par min.)

12. Velg Norsk i rullegardinmenyen nesten øverst (Hvis det var norsk tekst du valgte), og trykk OK.

////-------Slutt på det frivillige!

13. Gå til Bitrate-siden

14. Velg Codec oppe til høyre (DivX 5, f. eks.)

15. Velg antall CDer den ferdige Video-fila skal ta, og hak av for "Split final file into CDs" dersom du vil at filene skal deles opp slik at hver del passer på en cd

LYD:

16. Under CD-valget passer du på at det er krysset av for "Calculate Frame-Overhead, og velger "cbr mp3" eller "vbr mp3" i rullegardinmenyen under.

-- "cbr mp3" vil si "Constand BitRate"- kvaliteten er den samme hele tiden, mens "vbr mp3" betyr "Variable BitRate"- kvaliteten varierer. (Du trenger jo ikke like mye lyddata per sekund når det nesten ikke er lyd). vbr-lyd tar litte grann lenger tid og "lage", og litte grann større plass.

-Du kan velge beholde surround-lydfila (velg "ac3"), men denne tar mye plass. Bør ihvertfall ikke brukes til 1CD-ripper!

17. Hvis du valgte "cbr mp3"/"vbr mp3", velg en bitrate i rullegardinmenyen under "Audia A" til venstre. Jeg anbefaler 128, 160, eller 196. (Høyere tall -> bedre kvalitet)

-Hvis du vlagte ac3, trykk "select, og velg den ac3-fila du vil bruke, (se lenger ned)

18. Velg en tom lagreplass nederst til høyre og trykk "Rename". Skriv inn et navn og trykk entertatsten på tastaturet.

19. Trykk "open" nederst til venstre, og velg filen du lagde i trinn 7. (f.eks. "supermann.d2v" i mappen "D:\DVDRIP")

Oppløsning og sånt:

20. Gå til "Resolution" og trykk "Auto Crop" Under "Crop" til høyre.

21. GordianKnot vil da beskjære filmen automatisk. Trykk på de forskjellige pilene til høyre for å passe på at det ikke blir for mye beskåret. (Du ser fimen i det nye vinduet som dukket opp i trinn 19.) Ha i bakhodet at "Aspect Error" lenger ned på siden helst skal være så liten som mulig.

OBS: Dersom "Aspect Ratio" ikke var 16:9 i trinn 6, må du stille inn dette litt til venstre under "Input Pixel Aspect Ratio"

22. Gå til vinduet som dukket opp i trinn 19., flytt glidebruteren til der rulleteksten begynner, og trykk på knappen "Set Credits Start"

23. Velg "Save & Encode" nederst til venstre. Under "Trim" velger du "Both"

24. Velg "Use" under "Compressibility Check", og trykk "now" -Dette sjekker hvor lett det er å komprimere dvdfilmen / hvor mye den kan komprimeres.

25. Trykk OK og vent. Tiden dette tar kan variere ganske mye fra DVD til DVD, men en 5-10 min er normalt.

(-Den er ferdig Når "x%[LastCompCheck..."-vinduet på oppgavelinja blir borte.)

26. Nå til det vanskelige:

* Nederst, til høyre for "Load"-knappen er det ett tall i en rute før et %-tegn. Dette tallet bør være mellom 40 og 80.

* For å regulere denne verdien, kan du flytte glidebryteren på "Resolution"-siden frem og tilbake, men denne glidebryteren bør helst være satt slik "Aspect Error" er så liten som mulig. (Dette har sammenheng med med beskjæringa i punkt 21.)

* Hvis verdien er under 40, kan du velge flere CD-er på Bitrate-siden (punkt 15), og du kan prøve med en dårligere lydkvalitet (punkt 17), men du bør helst ikke gå under 128, da dette kan gi feil i synkroniseringen mellom lyd og video.

* Dersom du har bestmt deg for å lage en videofil som får plass på en CD, må du kanskje regne med verdier litt under 40, men det kan du sannsynlignis leve med. OBS:Det kommer veldig ann på filmen hvor mye plass den trenger i god kvalitet.

27. Når du er ferdig, går du til vinduet som åpnet seg i punkt 19, og så trykker du på "Save & Encode" igjen.

28. Under "Subtitles (VobSub)", trykker du på "Select VobSub Files", og velger "VTS_02_0.sub"

29. Sjekk at "Both" er valgt under "Trim" og trykk "Save & Encode"

30. Trykk på "lagre" i de to vinduene som kommer opp.

 

31. Trykk "Select" og velg den ac3-lydfila du skal ha. (Se nederst hvordan du velger riktig lydfil)

32. Velg MP3, XXX kbit/sec. constant bitrate.Istedenfor XXX skriver du inn det du valgte i trinn 17. Hvis du valgte ac3, lyd velger du "Just Mux"

33. Gå til "Divx 5"-siden (Ved siden av Audio1, litt ovenfor midten av vinduet)

34. Klikk "First Pass" og klikk OK, Klikk "Nth Pass" og klikk OK, klikk Credits, dra den nest nederste glidebryteren helt til venstre, og klikk OK. (Dette reduserer kvaliteten på rulleteksten, slik at filmen kan ta mer plass=bedre kvalitet.)

35. Klikk "Add Job to Encoding Queue", og klikk "Yes" hvis du vil starte jobben med en gang. (Dette tar gjerne en fem timers tid -kjekt å la PC.en jobbe om natta.)

-----Hvis du ikke vill starte med en gang, kan du bare velge "no", og når du senere starter Gordian Knot, Kan du gå til "encoder"-siden, og velge "Start Encoding" nede til venstre.

 

Det var det! Nå er det bare å vente (og håpe)

 

Lykke til!

NaguZ

 

 

Ekstra Informasjon: (Viktig!)

 

Hvordan velge riktig lydfil: Gå til mappa der du har alle DVD-filene (D:"DVDRIP") og åpne fila "VTS_02 - Stream Information.txt"

Fila vil se omtrent slik ut (men antakelig med mange flere linjer):

 

0x30 - Subtitle - English - [subPicture 17: Wide/Letterbox] / LBA: 420 / PTS: 00:00:03.529 / Delay: 3480ms

0x31 - Subtitle - Nederlands - [subPicture 18: Wide/Letterbox] / LBA: 418 / PTS: 00:00:03.529 / Delay: 3480ms

0x80 - Audio - AC3 / 6ch / 48kHz / DRC / English / LBA: 9 / PTS: 00:00:00.049 / Delay: 0ms

0x81 - Audio - AC3 / 6ch / 48kHz / DRC / Czech (Ceske) / LBA: 8 / PTS: 00:00:00.049 / Delay: 0ms

Jeg har understreket den lydfila vi er ute etter. Det er den første på lista over lydfilene (audiofilene) og heter derfor: "superman AC3 T01 3_2ch 448Kbps DELAY 0ms.ac3", mens den Tsjekkiske lydfila heter "superman AC3 T02 3_2ch 448Kbps DELAY 0ms.ac3" (Navnet på den første fila inneholder "T01", den andre inneholder "T02" osv)

 

Viktig om filnavn: Filene i denne guiden heter f.eks. "VTS_02_1.VOB", dine vil kanskje hete "VTS_01_1.VOB" eller "VTS_03_1.VOB" Dette kommer ann på hvor på DVD-en filmen ligger. (Det er ikke viktig, bare la vær å bry deg om det)

 

Lydfilene mine heter f.eks. "superman AC3 T02 3_2ch 448Kbps DELAY 0ms.ac3" Det er fordi jeg har valgt å gi filen i trinn 7 navnet "superman". Dine heter sannsynligvis noe annet i stedenfor superman.

 

Den ferdige filmen vil få det navnet du velger i punkt 7/18.avi. (f.eks superman.avi)

Det er punktene 8-> og 28-> du bør se nærmere på tror jeg. Denne er laget for å komprimere med Divx 5 om jeg ikke husker feil, så noe vil nødvendigvis være annerledes, men dersom programmet ikke har endret seg alt for mye, bør den hjelpe deg med teksten i hvert fall. :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

Prøver det i natt ;)

 

 

EDIT: her er en grei guide jeg brukte sisst gang jeg prøvde, altså før jeg gikk over til AutoGK.

http://www.rita.lt/guides/GKnot_DVDtoAVI.htm

 

La også merke til at det finnes mulighet for å lege inn en .srt tekstfil i Gordian Knot.

Skit heller da, får bare ta de timene arbeid det blir å rippe teksten skikkelig, intill noen kommer med et program som gjør dette automatisk, og feilfritt!

 

*skrur opp volumet og intar arbeidsstilling* :thumbdown:

 

 

EDIT 2: på noen filmer går det helt fint å bruke .idx fila dersom du legger den inn i sisste delen av GK.

Er et par filmer det har funka på. Foreløpig er det bare èn det ikke har funka på ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...