Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

hei :-)

 

Jeg monterte min q6600 i kveld.

 

Det jeg stusser på er at idle temp ligger på 21c,og temp som vises i Everest og Asus AI suite viser samme temp på max 33c etter en time med Ortos. Kan dette stemme da .. det en B3 prosessor kjøpt hos Komplett.

 

Jeg kjøre på 2.4 Mhz på et Asus p5b kort.

 

Noen her som vet hvor i bios jeg kan hindre prosessoren til og havne ned på 1.6 Mhz i hvile modus ?

 

Mvh

belarus

9176041[/snapback]

 

Jeg disabla 2 ting i bios som nok har med dette å gjøre (gigabyte):

 

CPU Enhanced Halt (C1E)

CPU EIST Function

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei :-)

 

Jeg monterte min q6600 i kveld.

 

Det jeg stusser på er at idle temp ligger på 21c,og temp som vises i Everest og Asus AI suite viser samme temp på max 33c etter en time med Ortos. Kan dette stemme da .. det en B3 prosessor kjøpt hos Komplett.

 

Jeg kjøre på 2.4 Mhz på et Asus p5b kort.

 

Noen her som vet hvor i bios jeg kan hindre prosessoren til og havne ned på 1.6 Mhz i hvile modus ?

 

Mvh

belarus

9176041[/snapback]

 

temperaturene der kan nok umulig stemme.. hva viser de i bios?

Lenke til kommentar

Jeg fikk også lave tempraturer ved stock clock på min q6600, det var først når man kjørte på bittelitt volt den gikk opp endel.

 

Så i utgangspunktet er den ikke så alt for varm:) men det virker jo som om at det er endel forskjellige tempraturer ute å går rundt om.

Lenke til kommentar

Artic Cooling Freezer 7 PRO. Godkjent for Quad Extreme

http://www.artic-cooling.com/cpu2.php?idx=79&disc=

 

CPU Q6600 9x333MHz 1.3V (satt den på 1.3V pgra mulig volt drop)

 

Rom temperatur 25C

 

Testa med 4 x prime95. Aldri sett noe som er tyngre. Å spille et spill kan ikke sammenlignes engang.

 

Everest temp under prime95x4. 68-68-71-71 Vifte spinner da på 1700 rpm og er stille. Cpu ser ut til å sette seg ned 0.025V på 70C i everest.

 

Everest idle temp 48-47-50-51. Vifte spinner da på 608 rpm.

 

For å sammenligne da så ligger Gigabyte CPU idle temp på 32C. Everest viser nok intern core temp (høyest mulig måling).

 

 

Dette er råbra på en kjøler til 300.- spenn. Stillegående hele tiden. Slipper frakt også bare å hente på class olson.

Lenke til kommentar

 

Belarus: I bios skal det vaere noe som heter SpeedStep (eller noe saant), sett den til off. Flotte temperaturer paa prosessoren din. Kjopte du ogsaa din fra Netshop, eller? Medfolgende kjoler eller kjopt en annen?

9176096[/snapback]

 

 

Hei

 

Jeg kjøpte den hos Komplett.no

Kjøleren er en Zalman CNPS 9500S.

Jeg har også en Thermalright Ultra 120 eXtreme med en 8 db 120 mm vifte. Med den kjøleren ligger tempen på 18c idle ??

...får det liksom ikke helt til og stemme med så lave temperaturer

Lenke til kommentar
hei :-)

 

Jeg monterte min q6600 i kveld.

 

Det jeg stusser på er at idle temp ligger på 21c,og temp som vises i Everest og Asus AI suite viser samme temp på max 33c etter en time med Ortos. Kan dette stemme da .. det en B3 prosessor kjøpt hos Komplett.

 

Jeg kjøre på 2.4 Mhz på et Asus p5b kort.

 

Noen her som vet hvor i bios jeg kan hindre prosessoren til og havne ned på 1.6 Mhz i hvile modus ?

 

Mvh

belarus

9176041[/snapback]

 

Jeg disabla 2 ting i bios som nok har med dette å gjøre (gigabyte):

 

CPU Enhanced Halt (C1E)

CPU EIST Function

9176097[/snapback]

 

Takker for tipset ..prøver det senere :thumbup:

Lenke til kommentar
hei :-)

 

Jeg monterte min q6600 i kveld.

 

Det jeg stusser på er at idle temp ligger på 21c,og temp som vises i Everest og Asus AI suite viser samme temp på max 33c etter en time med Ortos. Kan dette stemme da .. det en B3 prosessor kjøpt hos Komplett.

 

Jeg kjøre på 2.4 Mhz på et Asus p5b kort.

 

Noen her som vet hvor i bios jeg kan hindre prosessoren til og havne ned på 1.6 Mhz i hvile modus ?

 

Mvh

belarus

9176041[/snapback]

 

temperaturene der kan nok umulig stemme.. hva viser de i bios?

9176109[/snapback]

 

Det er det som er så merkelig ...det vises samme temp i bios.

Lenke til kommentar
Det er det som er så merkelig ...det vises samme temp i bios.

9176386[/snapback]

 

Jeg går utifra at du tok en cpu ut av det hk og satte inn Q6600?

 

I så fall resatte du bios etterpå? Da jeg gjorde det i går skjedde det noe med temp. Prøv det hvis du kan å stille tilbake bios slik du vil ha den.

Lenke til kommentar
Det er det som er så merkelig ...det vises samme temp i bios.

9176386[/snapback]

 

Jeg går utifra at du tok en cpu ut av det hk og satte inn Q6600?

 

I så fall resatte du bios etterpå? Da jeg gjorde det i går skjedde det noe med temp. Prøv det hvis du kan å stille tilbake bios slik du vil ha den.

9176426[/snapback]

 

Ja jeg resatte bios flere ganger for og vere sikker :-)

 

Det satt en core2 duo 6600 i kortet tidligere.

 

Kan det stemme at prosessoren skal gå på 1.1680 v ??

 

Er ingen expert på dette området som dere sikkert forstår :-)

Lenke til kommentar
Ja jeg resatte bios flere ganger for og vere sikker :-)

 

Det satt en core2 duo 6600 i kortet tidligere.

 

Kan det stemme at prosessoren skal gå på 1.1680 v ??

 

Er ingen expert på dette området som dere sikkert forstår :-)

9176539[/snapback]

 

Der har du nok grunnen til at den går så kjølig. Skal ligge på 1.26v standard.

 

Hm sett volt til normal (hvis ingenting heter normal finns det kanskje et valg som heter auto)?

 

Menne hvis du har en G0 chip så aner jeg ikke hva standard volt skal være. Kanskje du har fått en G0?

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Etter å lest alle "suksesshistoriene" her, er det for min egen del litt kjipt at min Q6600 nekter plent å være stabil på alle hastigheter over 2,64GHz. Klarer å logge meg inn i Windows på 2,7GHz, men da kommer BSOD'en få sekunder etterpå. Og alt over dette igjen fører til spontanreboots før Windows kommer opp med boot-skjermbildet. Å stille opp spenningene har ikke hjulpet, jeg har gått opp til 1,55V. Samme hovedkortet (EVGA nForce 680i SLI) har klart å drive en E6600 på 3,5GHz stabilt.

 

Menmen - Shit Happens™, jeg har alltid vært heldig med overklokkingen min tidligere. Alle gode ting har jo som kjent alltid en slutt...

Lenke til kommentar

Haha, det hadde tatt seg ut om han har faatt en G0.

 

Last ned CPUZ og se hvilken revision du har. Men hvis prosessoren din er stabil paa 1,1680 volt ser jeg ingen grunn til aa sette opp volten. Du maa nesten ta aa klokke den, for du har kanskje faatt en kanonchip :)

Lenke til kommentar
Etter å lest alle "suksesshistoriene" her, er det for min egen del litt kjipt at min Q6600 nekter plent å være stabil på alle hastigheter over 2,64GHz. Klarer å logge meg inn i Windows på 2,7GHz, men da kommer BSOD'en få sekunder etterpå. Og alt over dette igjen fører til spontanreboots før Windows kommer opp med boot-skjermbildet. Å stille opp spenningene har ikke hjulpet, jeg har gått opp til 1,55V. Samme hovedkortet (EVGA nForce 680i SLI) har klart å drive en E6600 på 3,5GHz stabilt.

 

Menmen - Shit Happens™, jeg har alltid vært heldig med overklokkingen min tidligere. Alle gode ting har jo som kjent alltid en slutt...

9176627[/snapback]

 

Er ikke sikker på at nvidia chipset er like bra å klokke quad core med. Var vel noen anandtech tester for endel måneder siden som testa quad core overklokking med nvidia, og det ble ikke så bra. Derimot samma cpu i intel chipset hk gjorde det bra. P35 er i alle fall en match made i heaven med quad core.

 

Update: Hvor kjøpte du cpuen din? Åssen pakke dato har den (står på eska den lå i)? Bruker du vifta som fulgte med? Åssen temp er cpuen på? Noe temp info på nforce chipsettet?

 

Åssen minne har du? Hvis du f.eks setter den til 8x333 virker det? Hva er da minne hastighet?

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på at nvidia chipset er like bra å klokke quad core med. Var vel noen anandtech tester for endel måneder siden som testa quad core overklokking med nvidia, og det ble ikke så bra. Derimot samma cpu i intel chipset hk gjorde det bra. P35 er i alle fall en match made i heaven med quad core.

 

Update: Hvor kjøpte du cpuen din? Åssen pakke dato har den (står på eska den lå i)? Bruker du vifta som fulgte med? Åssen temp er cpuen på? Noe temp info på nforce chipsettet?

 

Åssen minne har du? Hvis du f.eks setter den til 8x333 virker det? Hva er da minne hastighet?

9176677[/snapback]

 

Det kan godt stemme at det er chipsettet er hinderet her. Men likevel synes jeg det er rart, da jeg har lagt inn nyeste BIOS fra EVGA (P30) som visstnok bl.a forbedre overklokkingsevnen på Quad CPUer. Men jeg får da håpe folkene hos EVGA klarer å koke opp en ny og bedre BIOS etterhvert...

 

Prosessoren ble kjøpt hos Komplett.no, og har pakkedato 7. april 2007. Det brukes ikke noe stock kjøling her i gården nei - jeg har installert en Noctua NH-U12F. Jeg bruker minnebrikker fra Corsair, nærmere bestemt denne pakken.

 

Jeg har ikke testet 8x333 nei, burde jeg gjøre dette? Med andre ord, vil dette normalt føre til bedre stabilitet?

 

Her er forresten et screenshot av mitt desktop med diverse måle- og diagnoseprogrammer, håper dette kan hjelpe noe:

post-3757-1185834509_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med nforce og core 2 quad så det er sagt.

 

Tror ikke tempen skal hindre deg i å gå litt høyere.

 

Men jeg ville prøvd å satt cpu til 8x333 til å begynne med. Samtidig ville jeg satt minne til å kjøre på 333MHz i sync med cpu. Ikke still rå minne timings (prøv heller default?).

 

Eneste jeg merker meg er at det er en litt eldre cpu en de netshop solgte. Så ingen garanti på at de er lik.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar
Etter å lest alle "suksesshistoriene" her, er det for min egen del litt kjipt at min Q6600 nekter plent å være stabil på alle hastigheter over 2,64GHz. Klarer å logge meg inn i Windows på 2,7GHz, men da kommer BSOD'en få sekunder etterpå. Og alt over dette igjen fører til spontanreboots før Windows kommer opp med boot-skjermbildet. Å stille opp spenningene har ikke hjulpet, jeg har gått opp til 1,55V. Samme hovedkortet (EVGA nForce 680i SLI) har klart å drive en E6600 på 3,5GHz stabilt.

 

Menmen - Shit Happens™, jeg har alltid vært heldig med overklokkingen min tidligere. Alle gode ting har jo som kjent alltid en slutt...

9176627[/snapback]

 

Er ikke sikker på at nvidia chipset er like bra å klokke quad core med. Var vel noen anandtech tester for endel måneder siden som testa quad core overklokking med nvidia, og det ble ikke så bra. Derimot samma cpu i intel chipset hk gjorde det bra. P35 er i alle fall en match made i heaven med quad core.

 

Update: Hvor kjøpte du cpuen din? Åssen pakke dato har den (står på eska den lå i)? Bruker du vifta som fulgte med? Åssen temp er cpuen på? Noe temp info på nforce chipsettet?

 

Åssen minne har du? Hvis du f.eks setter den til 8x333 virker det? Hva er da minne hastighet?

9176677[/snapback]

 

 

Den ble kjøpt på Komplett.no ..og er en B3 prosessor. ( SL9UM. dato 07.04.07 )

Jeg har 4 gb minne ( Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX )

 

ZALMAN CNPS 9500 AT Kjøler

Det er et Intel P965 chipsett på P5B kortet.

 

Lastet nettop ned et program til sidepanelet (vista) ,som viser prosessor belastning på hver kjerne ...og der viser seg at det jo at det er kun halve prosessoren som blir kjørt 100% med Ortheos stressprogrammet :whistle:

 

Er nødt til og finne meg et annet program til og teste med tenker jeg.

Tror jeg tar kvelden nå :yes:

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på at nvidia chipset er like bra å klokke quad core med. Var vel noen anandtech tester for endel måneder siden som testa quad core overklokking med nvidia, og det ble ikke så bra. Derimot samma cpu i intel chipset hk gjorde det bra. P35 er i alle fall en match made i heaven med quad core.

 

Update: Hvor kjøpte du cpuen din? Åssen pakke dato har den (står på eska den lå i)? Bruker du vifta som fulgte med? Åssen temp er cpuen på? Noe temp info på nforce chipsettet?

 

Åssen minne har du? Hvis du f.eks setter den til 8x333 virker det? Hva er da minne hastighet?

9176677[/snapback]

 

Det kan godt stemme at det er chipsettet er hinderet her. Men likevel synes jeg det er rart, da jeg har lagt inn nyeste BIOS fra EVGA (P30) som visstnok bl.a forbedre overklokkingsevnen på Quad CPUer. Men jeg får da håpe folkene hos EVGA klarer å koke opp en ny og bedre BIOS etterhvert...

 

Prosessoren ble kjøpt hos Komplett.no, og har pakkedato 7. april 2007. Det brukes ikke noe stock kjøling her i gården nei - jeg har installert en Noctua NH-U12F. Jeg bruker minnebrikker fra Corsair, nærmere bestemt denne pakken.

 

Jeg har ikke testet 8x333 nei, burde jeg gjøre dette? Med andre ord, vil dette normalt føre til bedre stabilitet?

 

Her er forresten et screenshot av mitt desktop med diverse måle- og diagnoseprogrammer, håper dette kan hjelpe noe:

post-3757-1185834509_thumb.jpg

9176925[/snapback]

 

Mitt EVGA 680i ville ikke boot på 3.3 GHz eller 3.4GHz, men da jeg prøvde 3.5 GHz gikk det. Bruker P30 biosen. Har en quad X3210.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...