Gå til innhold

Selge Ubuntu, er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt greit dette, og enda greiere om han får solgt det og det rekrutterer en eller flere brukere.

Jeg synes egentlig flere burde gjøre som han, slik at linux blir mer synlig der hvor folk kjøper og selger varer...

Han er heller ikke alene. - Og jeg synes det er skammelig at ikke norske webshopper gjør det samme. Selger linux-cd'er med en tier (eller lignende) fortjeneste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og jeg synes det er skammelig at ikke norske webshopper gjør det samme. Selger linux-cd'er med en tier (eller lignende) fortjeneste.

9015189[/snapback]

De er sikkert redde for at salg av fri programvare vil redusere salget av den proprietære programvaren de allerede tilbyr i dag -- der de sikkert har bedre marginer (i hvert fall mer enn en tier). Men uansett, det burde bare være å sette opp tilsvarende gode marginer på den frie programvaren, dersom det er dette som gjør det.

Alternativt kan det kanskje forklares med at nettbutikkene oppfatter det som en for smal nisje, som i bunn er uinteressant for folk flest, og de som uansett er interessert sannsynligvis vil laste ned selv for å skaffe seg det billigere.

Men enig med deg, det hadde vært interessant å sett flere selgere, og sett eksempler på vår kjære, gode og frie programvare få hylleplass (og dermed markedsføring) sammen med de proprietære alternativene.

Skrevet
Hahaha, så bra.

Hvorfor er det der dårlig gjort? Prisen var kanskje noe høy, men hvis folk kjøper det så er det jo bare fint for ham.

9002102[/snapback]

Fint for han ja, og prisen har jeg vel ingeting imot. Grunnen til at jeg lurte var av den enkle grunn at det ikke sto opplyst enten: Programvaren er utgitt under GPL. Eller at den kan anskaffes gratis. Jeg ville iallefall følt meg ganske lurt om jeg oppdaget at jeg hadde betalt penger for noe som jeg kunne fått gratis.

Så og gjøre fortjeneste på andre menneskers gratis abrbeide uten og informere om det syns jeg er dårlig gjort.

OT: ubuntu er nå blitt så bra ut jeg bruker det utelukkende på alle maskiner jeg bruker. Jeg har prøvd og nå brukerstøtte for Windows tideligere, og med den tilbakemeldingen jeg fikk da, vil jeg si at linux er vel verd den samme tusenlappen som windows koster eller mer. Fjerde gangen jeg installerte windows måtte jeg ringe bare for og få installert det (cd-key funka ikke lenger). Og når jeg kjøpte en min nye laptop med installert windows på (som bugga) og jeg ringte windows for og be om hjelp fikk jeg følgende svar: Du kan betale xxx,- for denne samtalen, og vi vil prøve og hjelpe deg (uten garanti, og problemet var windows update).

Men til slutt, om det er lov, så er det lov. Og da kan han selge det så mye han vil. Og selv om vi har delte meninger om dette, så er det linux selv som har valgt at folk skal ha lov til det.

btw: den dagen jeg ser linux i hylla i en butikk bli jeg veldig glad. Og lokale butikker har jo den fordelen at dem faktisk kan selge det for samme pris som windows, fortelle at programvaren er gratis, og at prisen dreier seg om brukerstøtte / installasjon / oppsett og gjerne en liten slant til utviklerene også. Jeg ville iallefall valgt denne butikken neste gang jeg skulle kjøpt hardware, og jeg lurte på om det var lett å installere og bruke i linux :)

Skrevet
Fint for han ja, og prisen har jeg vel ingeting imot. Grunnen til at jeg lurte var av den enkle grunn at det ikke sto opplyst enten: Programvaren er utgitt under GPL. Eller at den kan anskaffes gratis. Jeg ville iallefall følt meg ganske lurt om jeg oppdaget at jeg hadde betalt penger for noe som jeg kunne fått gratis.

Da har man igrunn bare seg selv å takke, det er alltid lurt å gjøre bittelitt research om produktet før man kjøper noe.

Skrevet
OT: ubuntu er nå blitt så bra ut jeg bruker det utelukkende på alle maskiner jeg bruker. Jeg har prøvd og nå brukerstøtte for Windows tideligere, og med den tilbakemeldingen jeg fikk da, vil jeg si at linux er vel verd den samme tusenlappen som windows koster eller mer. Fjerde gangen jeg installerte windows måtte jeg ringe bare for og få installert det (cd-key funka ikke lenger). Og når jeg kjøpte en min nye laptop med installert windows på (som bugga) og jeg ringte windows for og be om hjelp fikk jeg følgende svar: Du kan betale xxx,- for denne samtalen, og vi vil prøve og hjelpe deg (uten garanti, og problemet var windows update).

9016968[/snapback]

Kjøper du Windows så betaler du ikke for kundestøtte. Du betaler for en rett til å benytte programvaren på Microsofts premisser. En rett de har skrevet inn i lisensavtalen at de kan dra tilbake når som helst uten videre begrunnelse.

Kundestøtte må du kjøpe utenom, akkurat som med linux. ;)

Skrevet

Hvis denne personen hadde gjort noen endringer på koden på Ubuntu-CDen, så måtte han gjøre kildekoden tilgjengelig om folk ønsker det.

Det ser ut som om han selger Ubuntu "as is strait from source", dermed er kildekoden til det han selger den samme som kildekoden til den iso fila du laster ned fra Ubuntu-ftp-server.

Men det er mulig at en rettsak (avhengig av advokatene) vil være flisespikkende i dommen, slik at personen selv må hoste en server med ubuntu kildekode.......

kanskje

Skrevet

Jeg så at det er mulig etter en rettsak, ikke at det faktisk er slik.

Høres teit ut å si det på den måten, men juss er ikke alltid logisk :)

Jeg tivler dog sterkt på et slikt utfall.

Slik saken står nå, trenger personen kun å henvise til ubuntus websider, hvis noen kontakter ham om kildekode

Skrevet

Skjønner ikke hvor dette pratet om rettsak kommer inn i bildet jeg, da. :)

Fyren gjør jo, som tidligere sagt, ikke noe ulovlig.

Skulle Canonical (Ubuntu & co) likevel saksøke ham, ville vel det endt med at Free Software Foundation ville saksøkt dem igjen for brudd på GPL. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...