Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skader av snus=?


nekronos

Anbefalte innlegg

Hei..!

 

Jeg er har nettopp begynt med snus, angrer ikke på valget egentlig,

 

Men så har jeg lest en del om skader av snus, det skremte meg skikkelig

 

Hvilke skader kan jeg ha fått av 2 ukers bruk? Hvis jeg slutter nå vil da disse eventuelle skadene rettes opp igjen? Antar at det bare er langvarig bruk som skader?

 

 

Takker for svar

 

btw er 15 år, hvis alderen har noe å si?

Endret av nekronos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok ;D

 

Alle vennen mine snuser og vi er alle 14-15 år, og om jeg slutter så vil jeg nokk gjøres litt til latter, men for være fornuftig og ta de kloke valgene.

 

Så når boksen min er tom slutter jeg.

8979035[/snapback]

 

Nesten alle vennene mine snuser.Hvorfor skulle dei gjøre deg til latter da? Er jo dem som er " dumme ". Og den " Når boksen er tom slutter jeg " har jeg hørt ganske mange ganger hehe.

Har selv aldri prøvd snus eller røyk.. :w00t:

Lenke til kommentar
ok ;D

 

Alle vennen mine snuser og vi er alle 14-15 år, og om jeg slutter så vil jeg nokk gjøres litt til latter, men for være fornuftig og ta de kloke valgene.

 

Så når boksen min er tom slutter jeg.

8979035[/snapback]

 

Nesten alle vennene mine snuser.Hvorfor skulle dei gjøre deg til latter da? Er jo dem som er " dumme ". Og den " Når boksen er tom slutter jeg " har jeg hørt ganske mange ganger hehe.

Har selv aldri prøvd snus eller røyk.. :w00t:

8979106[/snapback]

 

Angrer egnetlig at jeg prøvde snus, når du først har prøvd er det så lett å gå til neste steg, å begynne som jeg gjorde. Men en ting er jeg sikker på, det er at jeg ikke prøvde/begynte fordi jeg ville være en i gjengen eller for å være kul. Jeg hadde lyst å opsøke følelsen og "spenningen" i å snuse. Denne beroligene følesen man får av snus liker jeg godt ;D som sikkert alle snusere.

 

Men jeg skal slutte, det har jeg bestemt meg for nå, har lest en del på wikipedia om snus.

Når jeg tenker meg om, en av vennene mine er super avhengi av snus, eneste han snuser er nick&jonny heletiden, slik har han holdt på i over 1 år.

Lenke til kommentar

Ikke ta den der med at "når boksen er tom skal jeg slutte", "når flaska er tom skal jeg slutte", "ett trekk så er jeg ferdig", "bare en godteri bit til så stopper jeg, "bare siste flaska med brus så er det stopp!" og alle lignende påskudd for å nyte en siste bit. Det blir bare til at du vil prøve litt til, og litt til før du stopper, så stopper du aldri.

 

Kast boksen i søpplet nå!

Lenke til kommentar
Ikke ta den der med at "når boksen er tom skal jeg slutte", "når flaska er tom skal jeg slutte", "ett trekk så er jeg ferdig", "bare en godteri bit til så stopper jeg, "bare siste flaska med brus så er det stopp!" og alle lignende påskudd for å nyte en siste bit. Det blir bare til at du vil prøve litt til, og litt til før du stopper, så stopper du aldri.

 

Kast boksen i søpplet nå!

8979147[/snapback]

 

 

ok. Det er gjort.

 

Takk :D

Lenke til kommentar

trur ikkje du får noen skader etter bare 2 uker.

det er mykje farlige ting som kan bli sakt om snus, men røyk er fortsatt 98% farligere. og det er heilt sant ;)

 

men ville sluttet med snus mens du enda har sjangsen. lite farer for kreft. men det kan fortsatt ødelegge andre ting sånn som med røyk.

 

EDIT: leif

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
største skaden jeg har merka på de ca ti åra jeg har snusa er at det er mindre penger i lommeboka.

9011657[/snapback]

er ikkje det ille nok? :cool:

Lenke til kommentar

Hahahah, vær så snill å ikke tro på alt som står på slike sider, skrevet av svartbeltede skribenter innen propaganda. Det drøftes ikke engang konskvensene av snus, de bare legger det ut så ille som de klarer å fremstille det.

 

Også var det angående Wikipedia og internettsider hvor Sosial- og Helsedirektoratet står bak.

 

Wikipedia om snus

Ung.no om snus

 

Pretty equal, are they? :cool:

 

Sosial og Helsedirektoratet vil nok tydeligvis ikke at vi skal snuse, røyke, spise godteri, ha usunt smør på brødskiva eller leve et liv med et snev av estetikk i det hele tatt. Men jeg vil nå kose meg, om det så må gå det lille utover helsa som det gjør. :p

 

Også var det den nye forskningen som skulle gjennom. Nå er det forsket på nærmere 200.000 bygningsarbeidere i Sverige hvorav 1/3 av de undersøkte bruker snus. Undersøkelsen har pågått over 30 år nå og har ledet til masse resultater.

 

Noen linker på Dagbladet.no :

 

Tallrike forskningsrapporter friskmelder snus - Dagbladet.no

Negativ snuspropaganda - Dagbladet.no

Snus øker ikke riskikoen for hjerteinfarkt - Dagbladet.no

Positiv til snus - Dagbladet.no

Snus er like ufarlig som kaffe - Dagbladet.no

 

"- Det kommer jevnlig opp skremselspropaganda, og folk tror det er større helserisiko med snus enn hva det faktisk er. Vi holder oss til det som er vitenskapelig fakta, fastslår Jo-Åsmund Lund. "

 

:D:yes:

 

For 15-20 år tilbake fjernet jo svenskene farlige stoffer i snusen, kanskje det er denne gamle snusen som gjør at Ola Normann tror at snusen er så farlig. En tid tilbake var det jo glassbiter i snusen som skulle skrape innsiden av leppen slik at nikotinen gikk i blodet. Nå har vi da koksalt som bare åpner porene og enkelte sider som Ung.no argumenterer i mot snusen på grunn av dette saltet som finnes i snusen. For mye salt er ikke godt for oss, greit nok, men hvor mye kommer det gjennom noen porer i leppene? :D

 

Veldig mye av dette som er så utrolig liten risiko på at det er rart at de i det hele tatt nevner det. "Det kan finnes en viss økt helserisiko med snus, men den er så lav at tilgjengelige studier ikke kan påvise det."

 

Jeg ser ikke bort fra at snus kan være skadelig på noen måte, men hvis det er så lite, ja, da velger jeg å ikke ha noen helsemessig dårlig samvittighet for snusen.

 

Utrolig mye mer jeg kunne og ville sagt her, men dette begynte å bli nærmest en usaklig lang post :whistle:

 

Mvh fersk bruker av snus " :innocent: "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...