Gå til innhold

4gb SD kort fra it24.no, hadde noen problemer(løst


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt billig minnekort fra www.it24.no. De annonserer mye på Finn. Tenkte først å kjøpe Twinmos 4gb kort fra Komplett eller MPX men det var ikke i beholdning før til uka og jeg lot meg friste av "SD 4GB 150x HiSpeed Secure Digital 4096MB flash card" fra it24 som eneste butikk med 4gb sd kort av "gamletypen" inne på lager. Det er priset til 350,- Altså knappe 80 kr. billigere enn kjent merke.

 

Kortet er merket med 150x og 4GB og "made in taiwan". Produsenten har det velklingende navnet www.supertalent.com

 

Men hva skjer a? Etter format i min Canon Digital Ixus 700 får jeg meldingen "feil på minnekort". Jeg formaterer i minnekortleser og får kapasitet oppgitt til 995 mb! Jeg formaterer både i Fat og Fat32. Laster ned SD card formatter V2.0 fra Panasonic og forsøker avansert formatering.

 

Samma hva så får jeg bare 955 mb av dette 4 GB kortet! Nå kan jeg også lese kortet i Ixus`en. Også der oppgis det 955mb.

 

Har forøvrig ett Twinmos 150x 2 GB kort fra tidligere. Hatt det et år og det er et utmerket kort med raskt skrive/lesehastighet og solid kvalitet. Det lar seg selvfølgelig formatere til korrekt størrelse i både kamera og kortleser uten problem, slik at jeg vet at alt fungerer og ikke gjør noen feil med det nye kortet.

 

Er dette bare juks? Har opplevet tidligere juks med Memorystick Duo kort på Finn som selges som 2 og 4 GB og egentlig bare er et 1 GB kort med "jukseformatering". Er dette det samme?

 

Kortet gav nemlig melding om 3.7 GB når jeg første gang satt det inn i kamera. Men det ble avslørt ved formatering! Godt det er angrefrist.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Kjøp et kort av kjent merke isteden, f.eks sandisk eller lexar, twinmos har heller ikke noe godt rykte på seg. Det er vel den beste måten og gardere seg mot dårlige kort, og prisforskjellen på et par hundrelapper er det absolutt verdt. Veldig kjedelig og risikere og miste bilder fordi en skulle spare noen få kroner. Også en ide og ha 2 kort på 2GB hver i tilfelle det ene skulle svikte, da forsvinner ikke alt som er av bilder hvis en skulle være uheldig. Er vel det beste rådet jeg kan komme med og ville returnert det du har kjøpt hvis det er mulig. Mvh Gert A

Endret av Gertab
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert kameraet støtter SDHC, så jeg ville ikke umiddelbart antatt at det er noe i veien med minnekortet. Mange minnekortlesere støtter heller ikke SDHC.

8978967[/snapback]

 

Kortet er ikke SDHC : Vanlig Secure Digital minnekort fra IT24

 

f44.gif

 

 

Også TwinMos har kommet med ett ikke SDHC 4GB sd-kort: twinmos_4096mb_ultra_x_secure_dig__150x_902159734_0.jpg

 

Vet at noen her ikke likter Twinmos. Har ikke hatt noen problemer med mitt 2GB av samme type som nevnt over. Fungert veldig bra faktisk. Koster bare 80,- mer enn fakekortet gjør det også.. Ser på MPX at de får inn en SanDisk Ultra II SD 4GB med kortleser for 499,- Kanskje jeg går for det istedenfor.

 

Har forresten sett på hjemmesiden til www.supertalent.com at de skal ha ganske gode produkter, men at de ikke produserer eller selger 4GB sd-kort. IT24 er heller ikke på deres omfattende internasjonale forhandlerliste. Så jeg aner ugler i mosen og tenker meg at dette er fake supertalentkort fra en piratleverandør i kina. Har sendt en epost til supertalent support i USA med linker til IT24 og spesifikasjonene på mitt kort. Har spurt om jeg har kjøpt et ekte kort. Spennende å se om jeg får svar.

Lenke til kommentar
Vet at noen her ikke likter Twinmos. Har ikke hatt noen problemer med mitt 2GB av samme type som nevnt over. Fungert veldig bra faktisk. Koster bare 80,- mer enn fakekortet gjør det også.. Ser på MPX at de får inn en SanDisk Ultra II SD 4GB med kortleser for 499,- Kanskje jeg går for det istedenfor.
Kun fordi du ikke har hatt problemer med ditt Twinmos kort, betyr ikke at det er et generelt sett veldig bra merke. Der jeg jobber, selger vi ikke Twinmos. Allikevel er det det kortet vi ser mest feil på (kunder med problemer). Vi selger Sandisk, og de er det sjelden og aldri feil på. Sjekker du litt på forumet, ser du at mange har problemer med dette merket.

 

Ukjente merker er det rett og slett dumt å kjøpe. Man kjøper kamera til flere tusen kroner, også sparer man en hundrelapp på et kort av et totalt ukjent/dårlig merke. Så er man på en lang ferietur, og når man skal overføre 500 bilder til datamaskinen når man kommer hjem, så er kortet uleselig. Jippi... men man sparte jo hundre kroner, så da er det jo helt greit.

 

Og bare fordi et kort heter 150x, så kan det være tregere enn et Sandisk 12x for eksempel. Det kommer helt an på hva x'en står for (noen produsenter har ganske kreative forslag på akkurat det, selv om standarden er at det skal være 150kb/s på en x, så den kan teoretisk sammenlignes med en CD-rom spiller).

Lenke til kommentar
Wikipedia har noe mer å si om kompatibilitet, blant annet dette.

 

Jeg sier det bare fordi vi ikke hadde noe som helst som klarte å lese et SD-kort på 4 GB, unntatt kortleseren på laptopen min. Uten at det var noe som helst i veien med kortet.

8980605[/snapback]

 

Interessant lesing om Secure Digital på Wiki. Nå hadde det seg slik at min Ixus klarte å lese kortet som 3.7 mb, men det var ikke plass til så mye på kortet allikevel. Når jeg formaterte det i kamera ble det uleselig. Når jeg formaterer det i minnekortleser med avansert formateringsprogram så får jeg det fult brukbart på 955 mb. I Wikipedia artikkelen står det faktisk at min Ixux er kompatibel med SDHC. Noe jeg tviler på... kameraet er jo tre år gammelt fra før denne standarden kom på banen.

 

Når det gjelder lese/skrivehastighet så oppgir Twinmos konkret dette til å være 22.9mb lese og 15.5 skrivehastighet. Så kan man tolke 150x så mye man vil.

Lenke til kommentar

Eller så er det rett og slett mangel på SDHC-standard som skaper problemene. Om det er lureri av butikken vet jeg ikke, det er jo produsenten som merker og formaterer minnekortene med en standard. At det er en garantisak er jeg ikke i tvil om i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte som siste mulighet å formatere kortet i min nye Dell Inspiron 9400 laptop med Vista. Den har integrert minnekortleser. Vista gir mulighet til å tilbakestille "standard tildeling" for minnekort. Etter formatering som tok nesten 20 min har jeg nå 3.7 GB ledig i kortet. Det fungerer også fint i min gamle Ixus.

 

Da var det ikke juks allikavel da... :blush:

 

Kanskje moderator kan slette tråden så ikke nettbutikken blir hengt ut urettferdig? Beklager!

Lenke til kommentar

Vi sletter ikke tråder som ikke bryter grovt med retningslinjene. Og noe krøll må det ha vært ettersom du var nødt til å bruke Vista for å få kortet i orden.

 

Personlig ville jeg ikke stolt på dette kortet, til viktige bilder. Plutselig står du der med alle bildene fra ferien spylt ned i toalettet, fordi du ville spare noen få kroner på minnekortet :) Jeg ville vært spesielt skeptisk ettersom det var så kranglete til å begynne med... slike kort gir stort sett opp innimellom, og da selvsagt på minst passende tidspunkt.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...