Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fordeler med K&N-filter


Anbefalte innlegg

Tenkte å bytte ut luftfilteret i Golfen til noe med sportslig, og da falt valget på K&N-filter. Det koster en del mer enn standard luftfilter, så jeg lurer derfor på hvilke fordeler disse filtrene har. Fikk idéen etter å ha sett Wheeler Dealers fikse en BMW 325i Touring på Discovery.

Hvis dere får overtalt meg til det, stikker jeg innom Styling Tech i løpet av sommeren. Kommer til å kjøre mye forbi Levanger i sommer, så å legge turen innom, vil ikke bli store omveien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får litt mer lyd av bilen uasett bil! men den har ikke noe særilig effekt på en orginal bil! og det ser mye bedre ut en det orginalet filtere! *du trenger ikke å ha det der det får kald luft men er en veldig stor fordel. vet på golf2 er det ikke noe særlig kald luft med det orginalet røret til innsuget.

 

 

 

MVH bZerk

Lenke til kommentar
du får litt mer lyd av bilen uasett bil!

8964993[/snapback]

Jeg og en kamerat kjøpte greenfilter til bilene våre da torshov hadde tilbud. Kan ikke si jeg hørte spesielt mye forskjell på b230f motoren i volvoen, men gudbedre så mye mer lyd det ble i min bil. Det suser bokstavlig talt som en støvsuger på delgass og buldrer/bråker ved fullt pådrag, sannsynligvis pga resonans? Da jeg først monterte filtrene og starta opp så gikk motoren på 12-1400rpm (hadde stått over natten) og jeg måtte faktisk under panseret å sjekke hva i all verden som var galt da suselyden var så høy at jeg trodde det var noe alvorlig galt.

 

Og jeg var en av de som aldri trodde noe spesielt på det at lyden økte med konfilter

Lenke til kommentar

Vel, K&N lager både vanlige innsatsfiltre og konfiltre, så det er jo en fordel å utdype dette litt ekstra.

 

Tidligere i tråden var det noen som påsto at det var en ulempe at filteret måtte vaskes, dette er helt på jordet. Det er en fordel - ikke fordi det MÅ vaskes, men fordi det KAN vaskes. Dermed slipper du å kjøpe nye filtre hver gang, så lenge du gjør rent filteret regelsessig har du alltid ett "nytt" filter.

 

Ja, ett konfilter lager mer lyd enn et vanlig filter, typisk grovere lyd.

Jeg har samme filteret som Erik nevnte, Green Cotton filter, og er godt fornøyd med det.

 

Effektmessig vil du tjene ca ingenting effektmessig såfremt motoren din er helt standard.

Lenke til kommentar
Gtiklubben(sverige) testet diverse innsatsfilter og det som ga mest hk var biltema orginal filter. Btw, et rensekit til kn koster fort 150-200kr, et orginalt filter til de fleste biler koster mindre, men kitet holder kanskje til mer enn en vask?

8972983[/snapback]

 

 

Gidder du å poste en link til den testen?

 

 

Så en test for en tid tilbake der de testet 4 filter ( bl.a. apexi og noe green filter ) og apexifilteret vant testen.

(linken ligger på forumet en plass)

Lenke til kommentar

Har desverre ikke noen link :( Eneste jeg husker er at det ble testet på en golf 4 gti 1,8T . Poenget er uansett at kn filter gir lite\ingenting iforhold til et vanlig filter så lenge man passer på å bytte det når det skal.

Endret av trra
Lenke til kommentar

hør litt på det du sa, filteret fra biltema gav mest effekt.. hva tror du grunnen til det er?

 

tror du at det filteret renser lufta på samme nivå et KN filter gjør? neppe!

 

har selv lest flere forskjellige tester der kn, apexi, og green filtrene blir satt opp mot hverandre.. samtlige av de litt dyrere filtrene flower omtrent det samme, men kn skiller seg ut når det kommer til filtrerings egenskapene..og det er jo det som er poenget, skal en bare ha grov lyd kan en likså godt bare nappe av filteret, går helt fint å kjøre uten..(så sant det er insprøytning)men i lengden vil motoren ta skade av det

Lenke til kommentar
hør litt på det du sa, filteret fra biltema gav mest effekt.. hva tror du grunnen til det er?

 

tror du at det filteret renser lufta på samme nivå et KN filter gjør? neppe!

 

har selv lest flere forskjellige tester der kn, apexi, og green filtrene blir satt opp mot hverandre.. samtlige av de litt dyrere filtrene flower omtrent det samme, men kn skiller seg ut når det kommer til filtrerings egenskapene..og det er jo det som er poenget, skal en bare ha grov lyd kan en likså godt bare nappe av filteret, går helt fint å kjøre uten..(så sant det er insprøytning)men i lengden vil motoren ta skade av det

9034384[/snapback]

 

Nå viste jo en test av diverse filter at apexi renset bedre enn KN, er det det du mener med at KN det skiller seg ut? At Biltema filteret ikke renser like bra kan være, men nå har jeg enda ikke hørt\sett\lest noen fått motorras av biltema sitt filter, eller hvem det er de kjøper fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...