Gå til innhold

7-Zip vs WinRAR


Anbefalte innlegg

Opp gjennom årene har jeg brukt mange forskjellige pakkeprogrammer. Fra gamle tider med ARJ og PKZIP til WinZip og nå i flere år WinRAR som mitt holdepunkt i hverdagen.

 

Jeg har imidlertid blitt oppmerksom på 7-Zip, som er open-source, noe som i seg selv er et godt tegn.

 

Jeg har selv ennå ikke prøvd ut dette programmet. Er det noen som kan si noe mer om det, gjerne sammenliknet med WinRAR, som jeg jo valgte i min tid grunnet suveren kompresjonsrate osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt 7-zip som hovud-zippe program i 5-6 år, og er særs nøgd med det. Lærer du snarveien " * " (merk alt), F5 - kopier til, og har du i tillegg definert ein del snarvegar til dei vanlegaste mappene (eigen meny), ja som er det optimalt for i alle fall min bruk. Oversatt til norsk, mange plugins, integreing med Explorer...

Endret av Dabola
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+oiasdf79

Nå er jeg ikke kjent med 7-Zip, men det jeg liker bra med Winrar er SFX-arkiver funksjonen. Veldig enkel måte å lage installasjoner på. For eksempel hvis du kjenner noen som er veldig flink å kludre til settings i programmer på maskinen kan du legge til et skjult SFX-arkiv som resetter settings-filene slik som du vil ha det..

 

 

Lenke til kommentar

Har brukt 7-zip en stund, men gikk over til WinRAR fordi det kunne pakke ut noen filer jeg ikke fikk pakket ut med 7-zip. Trodde jeg. Har i ettertid funnet ut at det var feil.

 

Liker måten 7-zip integrerer seg i Explorer på. Man får en undermeny når man høyreklikker, ikke alle menyvalgene som WinRAR gir.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Liker måten 7-zip integrerer seg i Explorer på. Man får en undermeny når man høyreklikker, ikke alle menyvalgene som WinRAR gir.

9247363[/snapback]

 

Du kan få undermeny i WinRAR også :)

Ett par ting som irriterer meg med 7zip.

 

- Ved mange delfiler i f.eks .rar fil1.rar, fil2.r02, fil3.r03 osv.... man trykke på den første rarfilen, eller så får du feilmelding.

 

- Når man åpner en komprimert fil i 7zip og drar filer/mapper ut av 7zipvinduet og ut til f.eks skrivebordet eller en annen plass på harddisken. Kopierer 7zip først filene til en temp mappe for så å kopiere filene videre til riktig plass. Dette skjer ikke dersom man pakker ut filene på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Det går fint å lage SFX-arkiv med 7-Zip, Wiken. Men då med ein separat modul som du finn her.

Men skal du lage avanserte installasjonsprogram skal du heller bruke det utmerkede installasjonsprogrammet Inno Setup. Eit program som forenkler dette arbeidet i Inno Setup er trønderen Bjørnar Henden's program ISTool - som du og finn kobling til under koblinga "Third-Party Files". Her finn du også Inno Setup Form Designer som er eit tilsvarande reiskap dersom du trenger å la bruker ta ein del valg under installasjonen.

 

Ikkje misforstå "avanserte installasjonsprogram", med Inno Setup er det langt enklare dersom du treng å finpusse installasjonen med f.eks. register-endringar og plassering i ulike mapper...

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...