Gå til innhold

Ghosted non-Raid OS install -> Raid


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Spørsmålet er i grunn enkelt.

 

En ghosta (eller Acronis eqvivalent) partisjon med ferdig satt opp OS på en enkel disk, vil den fungere uten videre om jeg dumper den på et ferdig satt-opp Raid array med partisjoner osv, eller klarer ikke OS å boote pga manglende raiddrivere? OS vil riktig nok ha driverne til controllerne installert men er jo satt opp uten å installere med raid drivere fra scratch.

 

/DFN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge OS har driveren til raid kortet installert på forhånd, så tror jeg det skal fungere fint. Jeg tør dog ikke å love noe.

Men det fungerte i allefall helt fint for meg å oppgradere fra PATA til SCSI uten å reinstallere noe som helst. Brukte dog seatools for å klone disken (ghost har sviktet meg gang på gang ved at ny disk ikek vil boote, men aldri seatools. men vet dog ikke hvordan Acronis er).

Lenke til kommentar
så lenge OS har driveren til raid kortet installert på forhånd, så tror jeg det skal fungere fint. Jeg tør dog ikke å love noe.

Men det fungerte i allefall helt fint for meg å oppgradere fra PATA til SCSI uten å reinstallere noe som helst. Brukte dog seatools for å klone disken (ghost har sviktet meg gang på gang ved at ny disk ikek vil boote, men aldri seatools. men vet dog ikke hvordan Acronis er).

8953154[/snapback]

 

Acronis fungerer mye bedre enn ghost, thassforsure. Iallfall i nyere versjoner. For min del fungerte det heller dårlig, boksen min nekter å boote fra raid-arrayet, så må ha bootsector på en annen disk. Dette fant jeg smertelig ut etter et par reinstalls av Vista. Utover det kan man nok lykkes om man får satt opp ny bootsector på en bootable disk/partisjon og addet den ghosta installen til lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...