Larsioso Skrevet 25. juni 2007 Skrevet 25. juni 2007 Jeg lurer på om det er mulig og "wiretape" en mobil (jeg vet dessverre ikke hva wiretap heter på norsk). Slik jeg forstår det benytter mobil nettet i Norge seg av GSM? Så ville det vært mulig å få kjøpt utstyr til dette osv, og er det i hele tatt lovlig i Norge?
woptidu Skrevet 25. juni 2007 Skrevet 25. juni 2007 Jeg lurer på om det er mulig og "wiretape" en mobil (jeg vet dessverre ikke hva wiretap heter på norsk). Slik jeg forstår det benytter mobil nettet i Norge seg av GSM? Så ville det vært mulig å få kjøpt utstyr til dette osv, og er det i hele tatt lovlig i Norge? 8942743[/snapback] Det finnes utstyr for å avlytte og "missbruke" GSM ja, men dette er ikke noe en hvemsomhelst får tak i eller har penger til for den saks skyld. Meg bekjent er ingen avlyttet og/eller "missbrukt" i Norge - men jeg er langt i fra oppdatert om dette. Til sammenligning fikk jeg for mange år siden, da jeg var .. uhum husker ikke helt .. kanskje 14-15, tak i en mod'a NMT mobil som automatisk kunne søke seg frem til og utgi seg for å være en annen telefon og på den måten ringe ubegrenset på andre uskyldige personers regning. Til forsvar kontaktet jeg Politiet etter å ha bestilt den siden jeg angret, og de hentet den ut på postkontoret for meg og tok over den;)
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Teknisk sett så registreres mobil og forbruk med et i utgangspunktet unikt nr, som man normalt får sett ved å trykke *#06#. Tidligere kunne man kjøpe moddede telefoner som visstnok skannet nettet i en viss radius og søkte etter andre mobiler. Når den fant det, kopierte den det nummeret til seg selv og når den andre brukeren la på kunne man ringe og la den som hadde fått kopiert nummeret betale for det. Det er uansett ikke noe man lodder til hjemme i kjelleren, må nok ha tilgange til avanserte produksjonsmaskiner og mer en normal interresse for å få det til. Har ikke sett slike løsninger på mange år nå...
cyclo Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Ankh: Det er desverre fri fantasi fra ende til annen. IMEI nummeret (det som kommer opp når du tryker *#06#) har nix og nada med regningen å gjøre. IMEI nummeret er en unik identifikator på telefonen. Det er SIM-kortet som avgjør hvilket abbonement som får regning. SIM-kortet kan ikke dupliseres ved å sniffe nettverket. Eneste måte man gjøre noe slikt er å duplisere SIM-kortet, noe som krever at man har fysisk tilgang til SIM-kortet man skal duplisere. Dessuten er det umulig å duplisere nyere SIM-kort, da disse vil ødelegge seg selv ved forsøk. Det du beskriver er noe som til en viss grad var mulig på det gamle NMT nettet som fantes i Norge tidligere, men som sagt er det fri fantasi når det gjelder GSM nettet. I tillegg var det wiretap trådstarter spurte om, noe som er avlytting av mobil, og har ikke noe som helst å gjøre med å ringe på andres regning. Wiretap er fullt mulig på GSM, men man må til Tyskland for å få tak i utstyret. Om det er lovlig i bruk tviler jeg på, men jeg vet ikke sikkert. Uansett så er man egentlig rimelig trygg, da utstyret er rådyrt, og vanskelig å skaffe tak i. Det man gjør for å avlytte et GSM-nettverk er at man bruker en modifisert mobil GSM-sender, som lurer alle telefoner i nærheten til å tro at den er den sterkeste senderen tilgjengelig. Mobilene vil da automatisk koble seg til denne, og den vil sømløst videresende trafikken til en virkelig sender helt gjennomsiktig slik at hverken senderen eller mobilen merker noe til den. 1) Man må da befinne seg fysisk i nærheten av mobilen(e) som skal avlyttes. 2) Dette utstyret tilsvarer da en reel sender i GSM nettverket, og er derfor meget kostbart. Sist jeg undersøkte priser så var vell realiteten at man måtte ut med rundt en million for en slik, men det var noen år siden, så det kan godt tenkes at det har blitt "rimeligere". Uansett er ikke dette noe man har på gutterommet ;-) Håper du ble litt klokere på det du ville ha svar på nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå