Gå til innhold

Sjekk disse bildene her! Manipulerte fotografier


Anbefalte innlegg

Jeg har lenger beundret håndtverket til Dragan, men nå har jeg kommet over en som er enda mer ekstrem. Det ligner litt på Dragan, men er langt fra det samme. Det er utrolig hvor langt han kan strekke strikken, og jeg skulle ønske jeg hadde samme talent for post-produksjon. Fotografen heter forresten Dave Hill, og her er en side med portfolioene hans. Fant forresten linken på fotodotten.

 

http://www.davehillphoto.com/

 

Hva synes dere? Er dette for ekstremt, eller er det så bra som jeg synes at det er?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mannen vet hva han driver med ihvertfall, det er det ingen tvil om. Veldig dyktig PS-jobbing.

 

Personlig synes jeg likevel at det blir 'too much'. Når skal det forøvrig nevnes at jeg har veldig lite sans for 'overdreven HDR' eller bilder som helt tydelig er manipulert sånn generelt. Jeg liker at fotografier ser 'ekte' ut (enten de er manipulert eller ikke).

Lenke til kommentar

Dave Hill har vært mye omdiskutert på dpreview, men ingen har vel helt skjønt hva han driver med. Stilig er det hvertfall. Det er åpenbart kreativ lyssetting og en del ting før utløseren trykkes ned, og sikkert masse photoshopping.

 

Jeg syns det er dritkult å lage noe annerledes av et foto, men skjønner at ikke alle liker det. Gjør mye av det samme selv, selv om det ikke ligner på Dragan og Hills verker.

Lenke til kommentar
Jeg har lenger beundret håndtverket til Dragan, men nå har jeg kommet over en som er enda mer ekstrem. Det ligner litt på Dragan, men er langt fra det samme. Det er utrolig hvor langt han kan strekke strikken, og jeg skulle ønske jeg hadde samme talent for post-produksjon. Fotografen heter forresten Dave Hill, og her er en side med portfolioene hans. Fant forresten linken på fotodotten.

 

http://www.davehillphoto.com/

 

Hva synes dere? Er dette for ekstremt, eller er det så bra som jeg synes at det er?

8938170[/snapback]

 

Er en artikkel om Dave Hill i det svenske bladet Foto som er ute nå.

Synes han er kreativ og dyktig jeg.

 

Liker bildene godt.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Det har definitivt sin misjon i rett medie, men å bare bla i bøttevis av slike bilder blir litt drøyt - for meg. Synes forøvrig ikke alle motivene passer seg helt med "effekten". (Har bare kikket på Portfolio 1).

 

Se f.eks. på "Aging Harry Potter" bildet (# 5 på toppen), og "Hvit tupè på broa" (#8), de blir helt feil for meg, uten at jeg helt klarer å ordlegge hva som plager meg..

Lenke til kommentar
Det har definitivt sin misjon i rett medie, men å bare bla i bøttevis av slike bilder blir litt drøyt - for meg. Synes forøvrig ikke alle motivene passer seg helt med "effekten". (Har bare kikket på Portfolio 1).

 

Se f.eks. på "Aging Harry Potter" bildet (# 5 på toppen), og "Hvit tupè på broa" (#8), de blir helt feil for meg, uten at jeg helt klarer å ordlegge hva som plager meg..

8939016[/snapback]

 

 

Enig her. Kanskje en småartig effekt å observere på de første to-tre bildene en ser på - deretter blir det bare... døllt (IMO).

Dragans bilder er helt annet kaliber over (ikke bare etterbehandlingen)

Om noen sier 'Dragan, hvem?' se denne http://andrzejdragan.com/

Spesiellt bildent av Jerzey Urban ('gjedda' med sigaren) er genialt.

Lenke til kommentar

Riktig: Bildene lignet mye på dine, men bare litt, ehh... kulere... :D  :innocent:

8939015[/snapback]

Hadde det bare vært så vel, så skulle jeg ikke klaget. Desverre strekker mine kunnskaper innen etterbehandling til å kunne prøve meg på noe slik, så mine bilder er mer konservative.

Hvis du der i mot mener at mine bilder har et tungt, og for noen litt depressivt preg, så er du inne på noe. Jeg bruker eksponeringen til å få frem den stemningen jeg er ute etter, og portrettene er nok enda mer konservative.

 

Jeg er forøvrig enig med de som mener at Dragan er mer interessante, men jeg regnet med at alle kjente til ham.

 

Får se litt på emnetittelene etter middag, selv om jeg ikke forstår kritikken av den. Den er vel beskrivende nok, skal man tyde responsen.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg som nevnt at dette beveger seg mer inn mot grenselandet Foto/Manipulasjon/Grafisk/Effekt enn den tradisjonelle fotokunsten- som forsåvidt er greitt nok.

Synes dette stort sett var for grelt til at jeg skulle tenne på det.

 

Forøvrig synes jeg Sasha Waldman knuser denne karen, som jeg vil hevde er grunnstammen for den stilen som Dave Hill her prøver å få til.

Lenke til kommentar

Riktig: Bildene lignet mye på dine, men bare litt, ehh... kulere... :D  :innocent:

8939015[/snapback]

Hadde det bare vært så vel, så skulle jeg ikke klaget. Desverre strekker mine kunnskaper innen etterbehandling til å kunne prøve meg på noe slik, så mine bilder er mer konservative.

Hvis du der i mot mener at mine bilder har et tungt, og for noen litt depressivt preg, så er du inne på noe. Jeg bruker eksponeringen til å få frem den stemningen jeg er ute etter, og portrettene er nok enda mer konservative.

 

Jeg er forøvrig enig med de som mener at Dragan er mer interessante, men jeg regnet med at alle kjente til ham.

 

Får se litt på emnetittelene etter middag, selv om jeg ikke forstår kritikken av den. Den er vel beskrivende nok, skal man tyde responsen.

8940879[/snapback]

 

Du PM. Fikk du med deg den *Riktig* der? Det var ment til brukeren riktig, som har ganske lik bildebehandlingsmetode. :)

Lenke til kommentar

Riktig: Bildene lignet mye på dine, men bare litt, ehh... kulere... :D  :innocent:

8939015[/snapback]

Hadde det bare vært så vel, så skulle jeg ikke klaget. Desverre strekker mine kunnskaper innen etterbehandling til å kunne prøve meg på noe slik, så mine bilder er mer konservative.

Hvis du der i mot mener at mine bilder har et tungt, og for noen litt depressivt preg, så er du inne på noe. Jeg bruker eksponeringen til å få frem den stemningen jeg er ute etter, og portrettene er nok enda mer konservative.

 

Jeg er forøvrig enig med de som mener at Dragan er mer interessante, men jeg regnet med at alle kjente til ham.

 

Får se litt på emnetittelene etter middag, selv om jeg ikke forstår kritikken av den. Den er vel beskrivende nok, skal man tyde responsen.

8940879[/snapback]

 

Du PM. Fikk du med deg den *Riktig* der? Det var ment til brukeren riktig, som har ganske lik bildebehandlingsmetode. :)

8940942[/snapback]

Riktig er kapabel til mye rart, så da forstår jeg bedre hva du mener. Siden du ikke gjorde det klart i posten din, så regnet jeg det som naturlig at det var stilet til trådstarter. Slik gjør i alle fall jeg det når jeg ikke klargjør hvem jeg henvender meg til.

Et spørsmål til kreative overskriftforfattere der ute. Noen forslag til hvordan overskriten blir mer beskrivende? Jeg forstår nemlig ikke helt hva som ville vært mer beskrivende. Jeg gjør i alle fall et forsøk, men andre forslag hadde det vært morsomt å lese. Min kreativitet er tydeligvis litt laber i ettermiddag.

Vet forresten ikke helt om jeg er enig i at bildene til Hill er stiligere enn Riktigs bilder.

Lenke til kommentar
Her er ei anna side som er verdt å nemne. Det verste er at fyren berre er 17 år.

8943113[/snapback]

 

Veldig dyktig og må jo bli en topp fotograf når han allerede er så god. Ikke så ekstrem som Dave Hill, men jeg syns alle bildere i denne tråden viser oss "gammeldagse" at nytenkning må til. Så var det det med evnene og mangel på mover da, kan nesten ikke leie inn en haug med pønkere og valse rundt i de mørke avkrokene på Grønnland eller Tøyen for å ta en haug med spekulative bilder, eller er det det man muligens bør gjøre...

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...