Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan hun kreve penger?


w@abbus

Anbefalte innlegg

x ber meg dra/flytte og da det ble slutt, i et leiehus

 

Virker som om hun skal bo i huset videre selv

 

Hun krever 3 mnd oppsigelse penger da det er oppsigelse frist på 3 mnd i avtalen med huseier

 

Avtalen står på henne

 

Kan hun kreve 3 mnd oppsigelse når hun kaster meg ut og mest sannsynlig vil bo der videre selv? Altså ikke si opp avtalen med huseier?

 

Samtidig holder hun tilbake min andel av depositum til hun har fått pengene

 

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en muntlig avtale mellom dere 2, så det blir ord mot ord. Det ser ut som på meg som om det har oppstått en konflikt. Var/er huseier inneforstått med at du har betalt halve depositum og at du har bodd der.. Du har selvsagt krav på å få pengene uten å måtte betale 3 mnd. husleie så lenge du ikke skal bo der, men da må du ha det skriftlig ev. at huseier vet om dette forholdet..

 

*************

 

Samtidig, hvor stort beløp er depositumet på?

Endret av Battone
Lenke til kommentar

vel se sånn på det. hvis kontrakten blir sagt opp må de betale for 3 måneder til. Og etterpå kan hun få ny kontrakt. I praksis blir det vel nesten det som skjer. Bortsett fra det at han ikke kan bo der lengre da. :hmm:

 

Noen som har bedre kunnskaper til loven burde svare egentlig.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det, så er det to uavhengige avtaler som er inngått.

1) Avtalen om depositum ovenfor huseieren.

2) Avtalen mellom samboerne vedrørende depositumets innbetaling med en halvpart på hver.

 

1) Huseieren trenger kun å involveres dersom leiligheten fraflyttes uten at husleia blir betalt i oppsigelsestiden. I praksis vil det si at begge flytter. Om en av dem flytter ut, så er det revnende likegyldig for huseieren, så lenge husleia blir betalt.

 

2) Avtalen mellom samboerne forutsetter at depositumet skal fungere ovenfor huseieren i deres samboertid, og ikke ovenfor hverandre. Så lenge en av partene beholder leiligheten, så blir ikke depositumet berørt, og da heller ikke i dette tilfellet. Det er kun ved oppsigelse at depositumet har en relevans.

 

Trådstarteren skal ikke avkreves depositum i dette tilfellet.

 

edit:

Depositum er jo kun aktuelt dersom noen ikke oppfyller leievilkårene, og selv da etter at indrivelsesmulighetene er utprøvd. Derfor er ikke depositum et tema i dette tilfellet. Samboernes interne avtale er utarbeidet for de tilfeller der de sammen kommer i en situasjon der bruk av bruk av depositum blir aktuelt. Depositumavtalen er ikke tenkt brukt ved samlivsbrudd og skal derfor tilpasses den nye endrete situasjonen, ikke presses inn i den. I dette tilfellet, dersom faktum virkelig er slik trådstarter beskriver, så er ikke bruk av depositum aktuelt og man kan da heller ikke inkreve hele, eller deler av den.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...