Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabel-TV via cat-5 kabel?


Anbefalte innlegg

Vi vurderer å bestille kabel-TV fra UPC. En forutsetning er i så fall at vi skal kunne bruke dette på alle TV'ene i huset, en i hver etase (3). Fra loftsetasjen til kjelleren går det en Cat-5 kabel, som nå blir brukt som to nettverksledninger. Er det mulig å bruke ett eller to av trådparene i denne ledningen å distribuere TV-signaler fra dekoderen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva UPC sine kanalpakker inneholder varierer litt fra sted til sted. Her i Stavanger-området så er det 3 kanaler i grunnpakken (dvs. betaler ikke noe ekstra) som er kodet.

 

Er det UPC digital det er snakk om så må du ha en dekoder pr. TV (etter det jeg har forstått finnes det da ikke analoge tv-signaler i kabelen).

 

Om det vil fungere å sende signalet gjennom en cat.5 kabel tviler jeg litt på. Coax kabelen er 75ohm, hva cat.5 er vet jeg ikke, så jeg lurer litt på hvordan bildet du får blir...

Lenke til kommentar

For det første så godtar ikke UPC slik hjemmemekking fordi det kan forårsake støy tilbake i nettet. Hvis dette blir oppdaget (og det er faktisk ikke så vanskelig å oppdage) så kan du bli erstattningsansvarlig for alle kostnader UPC har hatt for å finne og utbedre denne feilen i tillegg til erstatning til andre kunder som har fått problermer pga dette.

 

Dette står i abonementsavtalen du skriver under på før du får kabel-tv.

 

Og ja, det vil helt sikkert bli støy tilbake på UPC sitt nett med en slik kobling. (har selv avslørt flere slike stygge koblinger som ofte er medvirkende til at kunder får dårlig med fart på bredbåndet sitt :evil: )

 

For det andre så vil bildekvaliteten ble veldig mye dårligere for hver meter uskjermet kabel du bruker (litt avhengig av strømkabler og elektrisk utstyr i nærheten). I tillegg har cat.5 kabel mye signaldempning pr. meter i forhold til en coax. Hvis du da i også bare tvinner samme ledningene istedenfor å bruke en kabel-tv splitter vil du få mye rerfleksjoner og enda litt dårligere bildekvalitet.

 

For det tredje så kan det hende at signalstyrken inn til huset er så lav at du kun kan koble til 1 ekstrakontakt (dvs. hovedkontakt + 1 ekstra) uten å få dårlig bilde. Hvis dette er tilfellet må du ha en antenneforsterker i tillegg selv om du bruker coax-kabel.

 

Hilsen ex-cabelguy

 

:)

Lenke til kommentar

Hei! Takk for godt svar :)

 

Da må jeg nok finne en annen løsning. Problemet er at vi måtte fjerne TV-kabelen som lå i veggen da vi installerte cat-5 kabelen :-?

 

Må jeg da velge mellom internett og tv? ;)

 

Du som har vært cable-guy: hva må til for å fordele signaler til andre TV'er i huset? Kobler jeg dem på et uttak på dekoderen, og hvordan ser dette i så fall ut? Er dette noe jeg kan gjøre selv (hvis jeg bruke coaxial kabel?)

Lenke til kommentar

Sikker på at rørene er HELT tette? Det finnes en coax kabel som er tynnere enn vanlig cat.5 kabel. Den heter Mini-coax. Men litt obs først.... UPC godkjenner egentlig ikke denne kabelen til bruk i kabel-tv nett der det er utbygget for bredbånd da denne har litt dårlig skjerming, men jeg vet det er gjort mange unntak for denne regelen i Oslo.

Ring eller send en mail så får du fort ett svar på om du kan få bruke denne siden det er veldig trangt i rørene. Kanskje greit å sende en mail så du har det skriftlig i tilfelle de UPC-ansatte ikke er helt enige med hverandre... Slikt skjer ;)

 

Det har også kommet trådløse (litt dyre??) sendere for bruk innendørs som passer perfekt til kabel-tv (prisen lå på mellom 1000 og 2000 pr. stk. sist jeg hørte om det). Kanskje UPC har noe tilbud eller iallefall kan vidreformidle slikt utstyr??

 

Det er lett for at det blir feil på det interne anlegget i huset ditt hvis du ikke har noen anelse og skal koble dette selv. (derfor sier UPC som sagt at kunder er selv erstatningsansvarlige for eventuelle hjemmelagde feil)

Hvis du kjenner en elektrikker så er det store muligheter for at han har vært borti noe slikt og kan koble det svart for deg. (svart=billig) Det er da lurt å trekke kabelene selv så du sparer litt penger.

 

Sist jeg hørte UPC sine priser på ekstrakontakter så var det ca 800 pr. ekstrakontakt (dette var fastpris, uavhengig av brukte timer og materiell) Kanskje lønnsomt for å få det tipp topp?

 

Hvis du tenker på dekoder så må du huske at du kun kan få EN dekodet kanal ut om gangen fra dekoderen slik at det da vil bli den samme dekodede kanalen som vises på alle tv'ene (av de ukodede og ikke-digitale kanalene så ligger alle tilgjengelig på alle apparatene).

 

Den enkleste og mest praktiske koblingsmåten vil være å koble inntakskabelen inn (evt. gjennom en forsterker hvis dette trenges) i en 3-veis splitter i kjelleren og derifra ut til hver sin kontakt. (Regner med at det går et rør til hver kontakt/koblingsboks)

 

Du vil da kunne se på alle ukodede og ikke-digitale kanaler på alle 3 tv-apparater. Hvis du da ønsker en dekoder (eller flere) så er det bare å plugge denne inn mellom antennekontakten (som ofte sitter bak tv'en) og inn i tv'en. (omtrent på samme måten du kobler inn en video)

 

Fikk du svar på det meste nå? :)

Lenke til kommentar

Fikk et privat spørsmål som jeg legger inn en kopi av i tilfelle det er noe interesant.

Hei!  

Så du var en slik tideligere cabel-guy, så jeg har to kjappe spm som jeg håper du tar deg tid til å hjelpe meg med.  

Det første er en slik mini-coax kabel. Må ikke en tv kabel være på et spessielt antall ohm? Syntes å huske at tv kabel er på 75ohm. Er en mini-coax det også? En vanlig coax har en ytre diameter på ca 5.5. Hvor mye har en mini-coax?  

Så til å trekke kabel i veggen. Jeg har allerede en coax og en telefon ledning i veggen. Tror du det er plass til en cat-5 kabel?? Jeg har forsøkt å dra disse ut, men de sitter godt fast. Noen tips hvordan jeg kan få de ut? Og til sist, noen tips på hvordan man kan trekke kabel i veggen? Jeg har ikke en slik stiv "sak som jeg ikke vet hva heter" som man bruker..  

Jeg håper du tar deg tid til å svare.  

Takker masse på forhånd!!  

Hei.

Mini-coax'en er også 75ohm og er godt egnet for kabel-tv over mindre kabelstrekk. Lengde på minicoax bør ikke overstige 20 meter siden denne kabeltypen demper signalene en del mere enn "vanlig" coax.

 

Ytterdiameteren på coax varierer med typen. Største jeg har vært borti tror jeg hadde en diameter på 40mm. (dette var en gammel hovedkabel)

 

Er ikke helt sikker på minicoax'ens ytterdiameter, men vil tippe ca 3mm.

 

En liten ting jeg kom på i farten... Det er ikke EN bestemt kabel som heter mini-coax, men det er den typen kabel som kalles mini-coax.

 

Det å trekke ut kabler kan ofte være vanskelig, iallefall de som har sitti der en stund. Hvis det sitter veldig fast så kan du få tak i en sprayboks med glidemiddel (cabelglide eller liknende) å sprøyte massevis inn fra øverste punkt i røret samt noe ifra bunnen og oppover.(Er lurt å få tak i et forlengelsesrør fra spraytuten slik at du kan dytte denne et stykke inn i røret før du sprayer) Ta det i flere omganger og ha litt tolmodighet. Bruk litt oppfinnsomhet for å få litt glidemiddel gjennom så store deler av røret som mulig. Kablene vil ikke bli løse slik at det er bare å plukke dem ut.... Du må regne med å bruke litt krefter og list. Det hjelper ofte å dytte litt på fra andre enden så langt det går. Hvis du absolutt vil ha det ut så må du bruke mye glidemiddel og ofte en god del krefter, men hvis kabelen ryker så ryker den oftest litt inne i røret slik at røret forblir tett for alltid. Det er kanskje ikke så praktisk?

 

For å trekke igjennom en ny kabel er det vanlig å bruke en såkalt trekkefjær. Denne finnes i både plast og stål-utgaver. En trekkefjær har somregel en liten kule med et hull i i begge ender slik at det er mulig å feste kabel og trekke igjennom.

 

Hvis du ikke kommer igjennom med en trekkefjær så kan du bruke en støvsuger til å suge igjennom et tynt og lett bommulls snøre (tråd). Kanskje du må feste et lite tøystykke, plastposebit eller papirbit i enden på tråden for at støvsugeren skal få skikkelig fart på sakene.

Når denne tråden er igjennom så kan denne brukes til å trekke igjennom tykkere tråder eller en trekkefjær og tilslutt selve kabelen.

 

Husk å smøre/spraye inn kabelen med glidemiddel før du prøver å trekke den igjennom.

 

Fant en side når jeg søkte litt nå. http://www.catv.no/

Står en del interesant info om kabel-tv der.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tid til å lese hele posten, men jeg kan svare på noen ting jeg snappet opp (beklager om det er svart på)

 

I stavanger får du inn uten dekoder: NRK1, NRK2, TV2, SVT1, SVT1, DW, Euronews, TVnorge, TV3 (tror det er et par, tre til, men jeg husker ikke dem i farta)

 

Du kan legge kabler helt lovlig selv så lenge upc legger inn i huset.. Du kan legge videre så mye du vil...

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Flere lignende spørsmål ;

 

Jeg har ett 16mm rør i veggen (ca 10 m til ett annet rom), dette skal jeg bruke til å sende billed/lyd signal fra video

Dette må jeg bruke coax til (til å begynne med) :wink:

 

Senere vil jeg kjøre f.eks DVD med da RGB eller S-Video signaler + lyd

 

Hvilke kabel kan/bør jeg trekke da, slik at jeg ikke trenger å gjøre noe med dette senere ???

 

Må jeg trekke 2 kabler coax og ??? (eller 3 ; coax, S-Video lyd kabel) ???

 

Det hadde vært greit å kjøre dette på cat-5e eller ev. cat-6, som er bedre skjermet.

Hvor mye signaltap kunne forventes med f.eks cat-6 ???

Finnes butikker som selger overganger fra RJ-45 til coax, S-Video eller SCART ?

 

8)

Lenke til kommentar

allyse:

Det er jo klart at man kan trekke så mye kabler og koble som man selv vil, men man må jo da også sørge for at dette er i god stand og ikke skaper problemer/forstyrrelser for andre kunder. :)

 

TopFuel:

Hvis det er en eller flere kraftige svinger på røret kan det fort bli vanskelig å trekke mange kabler, men med den lengden burde det gå greit hvis du bruker glidemiddel på kablene.

Jeg ville prøvd med 2xminicoax og 1xskjermet 6 leder phonokabel (signalkabel).

Evt. 1xminicoax og 2xskjermet 4-6 leder phonokabel

 

Etter det jeg har hørt trenger du kun 4 ledere + skjerm til s-video, så da har du også lyden med i phonokabelen.

 

Coax kabler kan være nyttig hvis du finner ut at du vil sende tv-signaler, parabol-signaler, digital lyd eller liknende mellom rommene.

 

Litt ekstra kabler er alltid greit å ha, så fyll opp røret når du først skal trekke kabler.

 

RJ45 direkte til coax tror jeg ikke finnes (man kan jo alltids lage noe hvis behovet er der). Hva skal folk med det egentlig? Signaler som sendes på coax er ofte ømfintlige for signaltap og støy (høyfrekvente signaler sendes oftest igjennom coax-kabler). Samtidlig spiller kabel-impedansen inn her. TP/TPS-kabler er ikke 75Ohm :)

 

Du finner overganger fra BNC (en type hurtigkobling for coax) til phono, men dette er mest ibruk for videosignaler og andre "lavfrekvente" signaler.

 

Er usikker på hvor mye signaltap man kan forvente seg med 10 meter cat.6 kabel (sikkert mulig å finne tekniske data på nettet men jeg er trøtt), men dette vil jo selfølgelig variere veldig i forhold til hvilken frekvenser som sendes igjennom.

Lydsignaler går fra ca 20Hz til ca 20Khz.

Videosignaler er jeg litt usikker på.

TV-signaler strekker seg idag fra 3-4Mhz og opp til 900-1000Mhz.

Parabolsignaler ligger fra 1Ghz og oppover (ender på ca 2,2Ghz?? Husker ikke...).

 

Noen som gidder å finne tekniske spec. og regne litt?? :roll: Dempning på 10 og 100 meter = (gjerne en verdi i dBuV)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...