Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stipend for å ha skilte foreldre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har faen ikke peiling. Jeg har skilte foreldre. Jeg er fra Bergen, begge foreldrene mine er gift på nytt og tjener helt greit. Relativt bra til at de ikke er utdannet, utenom min far. Jeg fikk ikke stipend. På grunn av at mine foreldre akkuratt bikker grensen kan ikke jeg reise til min far så ofte, siden han bor et stykke utenfor Bergen. Skilte-foreldre-stipendet er uansett skitlavt. Det er faktisk nok til å dekke eventuelle utgifter til transport v/besøk, men ikke særlig mer.

 

Personlig mener jeg at de pengene hadde kommet godt med.

8957654[/snapback]

Hva hadde de pengene kommet godt med til? Du får jo penger til transporten, men det er vel ikke nok for deg. Hva annet trenger du de pengene til?

 

Du kan da vel også fint skaffe deg en jobb som alle andre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

stipendet regnes ut etter hvor mye mor og far din tjente i f.eks 2004 tror det er det det kommer til å bli iår . og hvor høy formue dem har(hus bil hytte osv) har dem for høy formue får du mindre stipend akkuratt som viss dem har høy intekt.

 

men vis dem har middels inntekt og ingen formue så er er det sjanse for at du får litt stipend.

 

går foreldrene dine på trygd og ikke har noe formue eller veldig lav formue da får du fult stipend .

Lenke til kommentar
Poenget er at elever som lever under "dårlige forhold" skal få utbetalt penger slik at alle de kan leve lykkelige. Hva de bruker pengene på er en annen sak. Sånn er det uansett i et velferdssamfunn med utallige pengeordninger for innbyggerne.

8942376[/snapback]

Så de som har foreldre som ikke tjener så bra, får "gratis" penger, mens jeg må skaffe meg jobb for å få de samme pengene?

Noen har sikkert bruk for pengene på en fornuftig måte, men regner med at flesteparten ikke hadde tatt noen ekstra skade ved å skaffe seg selv en ekstra jobb etter skoletid.

 

Jeg kjenner flere som har fått stipend, men egentlig ikke har trengt det. de får penger gratis til å kjøpe seg ny gamer pc, moped osv... mens jeg må jobbe for å få penger.

8947720[/snapback]

Selvfølgelig, det er i mange tilfeller urettferdig, men dessverre er det nå slik i vårt lille velferdssamfunn at det er uunngåelig at ingen unytter seg av goder og tjenester.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, det er i mange tilfeller urettferdig, men dessverre er det nå slik i vårt lille velferdssamfunn at det er uunngåelig at ingen unytter seg av goder og tjenester.

9061142[/snapback]

Og det kan umulig være så vanskelig å forandre dette til en mere rettferdig ordning.

Lenke til kommentar

Det stipendet deles ut idiotisk. Min stebror bor på like premisser som meg. Hans far døde når han var 3 år . vi bor 4 i huset meg , han faren min og moren hans. altså min stemor hans stefar. Jeg har en mor som jeg hos 3-6 i året. Hanfår 18 tusen i året siden han har mistet faren sin. Han får 18 tusen alltid nye klær etc bortskjemt som fy. Jeg fåkke en dritt må arve alt og bruke mineegne penger.

 

 

Jeg har også jobb (er 15 snart 16) han er

( 18snart 19) og aldri hatt fast arbeid.

 

 

fyfy dette ble rotete.

Lenke til kommentar
...

Akkurat slik jeg har opplevd det. Jeg trenger det ikke, men klager ikke på det, men de jeg kjenner, som absoolutt ikke trenger det men får det.

 

En ting er borteboer stipend, det kan alle få. Men ikke ellers. Virker som om det ikke er så mye som skal til å få stipend. Kjenner for mange som har fått stipend utenn å trenge det,

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg tar det likså greit i denne tråden. Selv om dette spm. handler om borteboer stipend.

 

Faren min har en helt OK inntekt, omtrent 100 000 over min mor som har akkurat på gj.snittet vil jeg tro. Men min far er 50% uføretrygded, vet noen hvor mye lånekassen vil legge vekt på ang. dette?

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg tar det likså greit i denne tråden. Selv om dette spm. handler om borteboer stipend.

 

Faren min har en helt OK inntekt, omtrent 100 000 over min mor som har akkurat på gj.snittet vil jeg tro. Men min far er 50% uføretrygded, vet noen hvor mye lånekassen vil legge vekt på ang. dette?

9080009[/snapback]

Hvis foreldre din tjener mere enn 340000 til sammen får du ikke stipend uansett om faren din din er uføretrygdet.

Lenke til kommentar
...

Akkurat slik jeg har opplevd det. Jeg trenger det ikke, men klager ikke på det, men de jeg kjenner, som absoolutt ikke trenger det men får det.

 

En ting er borteboer stipend, det kan alle få. Men ikke ellers. Virker som om det ikke er så mye som skal til å få stipend. Kjenner for mange som har fått stipend utenn å trenge det,

9075850[/snapback]

Nei jeg klager ikke ahr det jeg trenger. Men er litt ironisk :roll:

Lenke til kommentar
Du har faen ikke peiling. Jeg har skilte foreldre. Jeg er fra Bergen, begge foreldrene mine er gift på nytt og tjener helt greit. Relativt bra til at de ikke er utdannet, utenom min far. Jeg fikk ikke stipend. På grunn av at mine foreldre akkuratt bikker grensen kan ikke jeg reise til min far så ofte, siden han bor et stykke utenfor Bergen. Skilte-foreldre-stipendet er uansett skitlavt. Det er faktisk nok til å dekke eventuelle utgifter til transport v/besøk, men ikke særlig mer.

 

Personlig mener jeg at de pengene hadde kommet godt med.

8957654[/snapback]

Hva hadde de pengene kommet godt med til? Du får jo penger til transporten, men det er vel ikke nok for deg. Hva annet trenger du de pengene til?

 

Du kan da vel også fint skaffe deg en jobb som alle andre.

8960673[/snapback]

 

Hadde jeg fått "skilte-foreldre-stipend" kunne jeg besøkt min far oftere, men det er en uaktuell problemstilling siden jeg valgte å flytte til en annen by å gå på skole i fjor. Men rent hypotetisk. Jeg kunne faktisk trengt de pengene. Hvordan skal staten klare å skille ut dem som ikke trenger det? Det er en umulig jobb. Det er bedre å betale en god del for mye i stipend, enn at noen blir glemt, noen som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...