Gå til innhold

Fotballspiller med plattfot


phex

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 16 år som har plattfot. Jeg spiller fotball og trenger noen gode fotballsko. Hva gjør fotballspillere med plattfot? Bruker de rett og slett innleggssåler eller finnes det bedre måter å løse dette problemet på? Eventuelt hva slags såler anbefales? Er villig til å betale en del for å få en god løsning. Lurte også på om det finnes noen fotballsko-butikker med godt utvalg og folk med kompetanse i Oslo- eller Østfoldområdet.

 

Hvis ikke dere kan hjelpe, kan dere tipse meg om hvem jeg kan kontakte videre?

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Jeg er selv plattfot, og jeg spiller fotball.

Egentlig har jeg ikke hatt noen problemer med plattfoten helt til nå. (Bortsett fra når jeg har stått på skøyter.)

Men like før jul begynte jeg å få problemer med belastningsskader under føttene. Jeg fikk noen mystiske sorte prikker under den venstre helen så jeg dro til fastlegen. Han visste ikke hva det var så han sendte meg videre til en hudlege.

Hudlegen så med en gang at det var blodutredelser under helen, som hadde kommet fordi jeg var plattfot og for dårlig såler i fotballskoene. Hun skrapet vekk huden og blodet med en skarp kniv. Hun anbefalte nye fotballsko med bedre demping, og hvis ikke det fungerte skulle jeg dra til fysioterapeut å få spesialsåle.

 

Jeg dro til Torshov Sport i Oslo. Kjempemasse fotballsko og flinke folk. Jeg kjøpte meg disse skoene. De har ganske bra såle og Air Zoom demping i helen. Nå er alt mye bedre og jeg plages ikke lenger av plattfoten.

 

Så dra til Thorshov å kjøp deg noen gode sko. Fungerer ikke det kan du dra til en fysioterapeut og få en spesialsåle, eneste problemet er at ikke alle slike såler passer i fotballsko.

-Jyrgen

Lenke til kommentar
Hei :)

Jeg er selv plattfot, og jeg spiller fotball.

Egentlig har jeg ikke hatt noen problemer med plattfoten helt til nå. (Bortsett fra når jeg har stått på skøyter.)

Men like før jul begynte jeg å få problemer med belastningsskader under føttene. Jeg fikk noen mystiske sorte prikker under den venstre helen så jeg dro til fastlegen. Han visste ikke hva det var så han sendte meg videre til en hudlege.

Hudlegen så med en gang at det var blodutredelser under helen, som hadde kommet fordi jeg var plattfot og for dårlig såler i fotballskoene. Hun skrapet vekk huden og blodet med en skarp kniv. Hun anbefalte nye fotballsko med bedre demping, og hvis ikke det fungerte skulle jeg dra til fysioterapeut å få spesialsåle.

Takk for tipsene :)

 

Jeg dro til Torshov Sport i Oslo. Kjempemasse fotballsko og flinke folk. Jeg kjøpte meg disse skoene. De har ganske bra såle og Air Zoom demping i helen. Nå er alt mye bedre og jeg plages ikke lenger av plattfoten.

 

Så dra til Thorshov å kjøp deg noen gode sko. Fungerer ikke det kan du dra til en fysioterapeut og få en spesialsåle, eneste problemet er at ikke alle slike såler passer i fotballsko.

-Jyrgen

8923645[/snapback]

Skal definitivt en tur innom butikken høres ut som de har godt utvalg:

 

Torshov Sport Fotball Store er landets (kanskje Nordens) største spesialforretning på fotballutstyr. På over 500 kvadratmeter har vi mer enn 350 forskjellige modeller av fotballstøvler. Butikken er en opplevelse i seg selv, med egne shop in shop løsninger fra de viktigste merkevare leverandørene som Adidas, Nike, Umbro, Puma, Diadora, Kappa og Lotto.

Angående spesialsåler så går det jo ann å få sålene tilpasset fotballskoene så det skulle vel ikke være noe problem å velge fotballsko. Bare å passe på at man kjøper seg et par der det er mulig å skifte ut originalsålen. Eller hva tror du?

 

Evnt. MiAdidas for å få noe spesialtilpasset. Ikke så lett å få tak i Norge da.

8925439[/snapback]

Ser ut som det er vanskelig å få tak i ja. Men når man har spesialtilpassede såler blir jo det nesten det samme.

 

Skrev ikke dette i første innlegg, men føler det er verdt å ta i betraktning: Smertene jeg får, som jeg og en ortoped tror kan være pga. at jeg er plattfot, er på innsiden av leggen. Dette kommer spesielt etter å ha løpt litt (spesielt når jeg spiller fotball) og blir ekstra vondt akkurat i det jeg lander med benet eller noe sparker meg eller en ball på det området. Jeg kjenner det også godt bare ved å klemme/ta på den nedre, indre delen av leggen min. Det er vel ikke helt feil at dette kan skyldes for dårlige fotballsko, ikke innleggsåler og hardt underlag + plattfot? Altså en belastningsskade.

 

Jeg har også litt smerter i venstre kneet og ryggen (av og til), det kan vel også ha en sammenheng med at jeg er plattfot, ikke sant?

 

Elllers så er det fint om noen har erfaring med spesialtilpassede innleggssåler kan anbefale meg et firma som kan disse, som f.eks. Ortopediteknikk AS. Hvis du ikke har efaring med et firma, hva bør jeg i tilfelle se etter, som f.eks. måter å lage sålen på.

 

Takk!

Endret av phex
Lenke til kommentar
Torshov sport som ligger i oslo er en veldig bra forettning. Prøv å spør noen som jobber der om råd og tips.

8936226[/snapback]

Det gjorde jeg. De anbefalte meg blant annet de nokså nye Ronaldinho skoa i skinn, Nike Tiempo Ronaldinho FG. Hva tror dere om disse?

 

Sånn generelt om man har bred fot (jeg har det) så er Nike og Adidas veldig smale i forhold til foten.

 

Jeg vil anbefale deg å se på Umbro og Lotto når det gjelder sko, de er bredere og finnes i mange ulike klasser og varianter :).

8947229[/snapback]

Takk for tipset, men det ser ut som at jeg faktisk ikke har så veldig bred fot. Ronaldinho modellen skal vist være en litt sånn mellom sko, ikke veldig smal, men heller ikke veldig bred. Passer meg perfekt i hvert fall.

 

Ellers så har jeg bestemt meg for å dra til Løp- og Idrettsklinikken for å ta litt tester og også få laget noen såler. Tar cirka 2 timer så regner med at det blir gjort en grundig og god jobb. Så dette blir nok bra :thumbup:

Endret av phex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...