Gå til innhold

Skal kjøpe en flatskjerm, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Dersom du har muligheten til å se på skjermene, så prøv å se på litt av hvert. Dersom du feks. ser en 1080p skjerm i prisklassen din, som du er helt fornøyd med, så kjøp gjerne det. Noe av problemet i en butikk er også at det ofte ikke er særlig gode muligheter til å se på skjermen med både TV input, 720p,1080p, vanlig dvd etc.

Dersom man feks. har et litt svakt TV signal hjemme så kan man fort få en liten overraskelse i forhold til hvordan det så ut i butikken, hvor de kjørte en HD-DVD i full 1080p oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk ut Komplett sitt tilbud på Tatung 42" Full HD. Denne går for 9.999.- Ganske god pris for en tv som har fått ganske gode tilbakemeldinger.

8941208[/snapback]

 

 

Netshop selger LG 42LC2R til 9990,- Det er ikke Full-HD, men som jeg har forstått det så er det egentlig ikke vits å kjøpe Full-HD skjerm så lenge du ikke har planer om bruke det fullt ut.. Kan hende det er delte meninger om dette :p

 

Men den TV'en har jeg egentlig ikke fått noe svar på om er bra, men har bra specs, og 2 HDMI...

 

Den selges forresten til ca 16500,- alle andre plasser, vet ikke hvorfor så stor pris forskjell....

 

Hvis noen vet noe om den, så si i fra.. Følger med i denne tråden da jeg er på jakt på TV òg.

 

Har og lurt på LG 42LB2R, litt dyrere, men...

Lenke til kommentar
....

EDIT: .... Så skal tven brukes litt med pc, er plasma 100% feil valg :).

8940316[/snapback]

Hvorfor mener du dette?

8941068[/snapback]

Fordi oppløsningen på en plasma er feil i forhold til hva en pc sender ut, slik at bildet blir strukket utover, og man får helt feil høyde og bredde-forhold :).

Lenke til kommentar

S-serien til samsung er den enkleste serien deres. Den er sikkert en god tv, men jeg kjenner ikke altfor mye til den.

 

Utifra det jeg klarer å se, så er etter min mening LC42 en klart bedre tv enn den der, og mindre glorete i designet :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Fordi oppløsningen på en plasma er feil i forhold til hva en pc sender ut, slik at bildet blir strukket utover, og man får helt feil høyde og bredde-forhold :).

8944085[/snapback]

Om plasmaen støtter 1:1 pixelmapping kan du vel bare kjøre feks 1024*768 eller hva skjermen har som oppløsning ut fra PCen uten at noe strekkes?
Lenke til kommentar
Fordi oppløsningen på en plasma er feil i forhold til hva en pc sender ut, slik at bildet blir strukket utover, og man får helt feil høyde og bredde-forhold :).

8944085[/snapback]

Om plasmaen støtter 1:1 pixelmapping kan du vel bare kjøre feks 1024*768 eller hva skjermen har som oppløsning ut fra PCen uten at noe strekkes?

8947097[/snapback]

 

Det gir mening det, ja. :) Men selv om folk sier at innbrenning ikke er noe stort problem for plasmatver lenger så vet jeg ikke hvor smart det er å kjøre desktopen og andre statiske bilder på en slik skjerm fra pc'n.

 

Har selv bestilt meg den 42" FullHD Tatungen nå. Får den vel i morgen/overmorgen. Kan skrive litt om den da.

Lenke til kommentar

1:1 pixelmapping er jo nettopp å vise 1 piksel fra pcen som 1 piksel på skjermen.

 

Så setter man 1024x768 på en plasma med slik oppløsning i panelet, så blir bildet strukket ut. Setter man 1024x768 på en LCD med 1366x768 og 1:1 pikselmapping, så får man sorte kanter på sidene (som å se på en 4:3-sending med widescreen tv).

 

Så 1:1 pikselmapping er ikke løsningen for dette problemet. 1:1 pikselmapping er løsningen for problemet overscan er - vanligvis så strekker alle tver bildet littegrannet, slik at noe av tvbildet ikke vises (kommer "bak" ramma av tven), dette kan man ikke gjøre med PC-signal for det blir uskarpt, pluss at startmenyen forsvinner.

 

DERFOR har man 1:1-funksjon på en del bedre tver, som forhinder overscan og uskarphet :).

 

Men det har som sagt ikke noe å gjøre med at plasma er ikke så godt egnet til pcbruk.

 

EDIT: Altså, for å forklare enda nøyere.

 

EN 42" plasma og en 42" lcd har likt antall piksler oppover, men forskjellig antall bortover, selv om størrelsen er like stor. Ergo blir bildet strukket på en plasma, da forholdet i oppløsning er 4:3, og ikke 16:9.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Så Plasmaen vil strekke seg når man setter på 720p på film og spill og da gi dårligere bildekvalitet? eller sette seg i 4:3 modus og få svarte striper på sidene.

 

Bare lurer på det her siden jeg vurderer panasonicen og vil vite om det går skeisen ved spilling og film titting siden jeg kjører 720p ofte.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Problemet er jo at signalet pcen sender ut er i 4:3format, og oppløsningen på spill er i 4:3. Og, da kan man ENTEN fylle ut hele skjermen, og få null skalering og skarpest bilde, og samtidig feite folk og utstrykket, eller, kjøre 4:3modus/kutte sorte kanter oppe og nede (zoom) under film, og få skalering som gjør at spesiellt pcbilde blir uskarpt.

 

Om du har LCD-skjerm som pcskjerm, prøv å sett oppløsninga til noe annet enn det skjermen støtter optimalt (17-19 - 1280x1024), sett til 1024x768, og da ser du hva jeg tenker på :). Hvor uskarpt det blir med skalering.

Lenke til kommentar
For den ultimate filmopplevelsen er man avhengig av et skikkelig 1080p panel slik at man unngår noen skalering av noen art. Dette passer helt perfekt til HDfilmer (1920*1080).

8947808[/snapback]

 

Bra du er på banen VICE som den objektive! Selvfølgelig har du rett - flere og flere filmer kommer i 1080P format! Som leverandør har jeg nok ikke det samme "trykket" og har ligget lavt når det gjelder diverse "statement".

 

Tatung Nordic, Tom

Lenke til kommentar

BBC kjørte en undersøkelse, rimelig stor en også, og grundig. De fleste så ikke forskjell på 1080p og 720p opp mot 50" skjerm på 2.7 meters avstand som er vanlig gjennomsnitlig britisk sitteavstand.

 

Fordelen med 1080p er null skalering på hd-dvd og bluray, men på alt annet av tvsignaler så blir det skalering. Ergo er det viktig at den full-hdtven man evt kjøper seg kan skalere skikkelig! Og det gjør, uansett hva enkelte mener, 42" full-hdtver til 20 000,- som regel klart bedre enn de til 10-12000,-.

Lenke til kommentar

Da er TV'en på plass i stua, kjøpte den på Elkjøp.

Ble den Alastor anbefalte, LG 37LC42-ZC.AEUVLJG for å være helt presis.

Den er akkurat passe stor og har et fint bilde :w00t:

Han på Elkjøp skrytte veldig av den og så vi burde heller kjøpe denne istedet for en Samsung vi så på.

Men fikk veldig lyst på en Pioneer som var satt ned fra 28000kr til 19000kr da, hærrejesus for et klart og fint bilde :dontgetit:

Skal prøve PC'en og Media Center på TV'en nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...