Gå til innhold

Flere brukere av samme maskin


Anbefalte innlegg

Da var det tid for å sette opp et skikkelig hjemme koselig nettverk ;)

 

Det jeg lurer på i den sammenhengen er om det er mulig å sette opp en windows eller linux basert maskin, med flere skjermer og desktops? Slik at jeg kan bruke samme maskinen til flere ting, feks på kjøkkenet og i gangen.

 

Det beste her hadde jo helt klart vært hvis det hadde vært mulig å ha 1 maskin, men flere brukerkontoer som kan brukes samtidig fra forskjellige skjermer, mus og tastatus.

 

Noen forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger for å få til det der, er en terminal server, og terminal klienter som kobler seg til den.

 

Tror det er bare windows server som har den funksjonen av windows OS, men den krever lisens for å funke.

 

Ellers får du kjøpt Terminal server program som du kan innstalere på windows 2000 eller nyere (tror jeg), og som du kan koble til med dedikerte Terminal klienter.

 

Linux har jeg ikke så peil på, så der vet jeg ingen løsninger... men kjenner jeg linux rett, så har det nok en eller annen gratis, super konge funksjon som slår alle windows baserte løsninge, hardt.

Lenke til kommentar

terminal klientene kan enten være vanlige maskiner som er satt opp til å fungere som terminal klienter, eller det kan være dedikerte terminal klienter.

 

dedikerte klienter kommer i alle størrelser. Her er en type fra HP, som er av de større typene

du får også tak i slike som ikke er større en en stikkontakt, og som du legger inn i veggen (passer best i skjult el-opplegg.

 

ps. kom på nå at "Terminal" klienter, egentlig heter tynn klienter. bare så det ikke skjer noen forvekslinger ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...