Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg nettverkskort og krysset tp kabel for å linke 2 maskiner jeg har. Problemet er at jeg ikke greier å få begge maskinene inn på nettverket samtidig. Jeg har skjekket protokollene, workgroupen og dette 100 ganger minst. Det fungerer å spille nettverksspill i IPX. Altså når den ene maskina står på og jeg skrur på den andre, så får bare den maskina som blir skrudd på tilgang til den andre. Kan det være kabelen som ikke er riktig krysset ? Uansett hva jeg prøver så er det bare den ene som får kontakt hos den andre, også omvendt avhengig av hvilken jeg skrur på først. Noen som har noen ideer ?? På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å add en file sharing protocol, hvis du allerede har gjort dette kan det hende det at det er noen protocoler som "kræsjer" med hverandre og skaper div feil i maskiner i et nettverk. Dette fikser du ved å ta bort alle protocoler som du ikke trenger.

 

DooooooooooM

Lenke til kommentar

Maskinene har riktige Ip adresser (den ene nummeret etter den andre), og jeg har bare de protokollene som jeg trenger innstallert dvs. IPX for spilling og TCP for å kunne dele filer. Er ikke det riktig da ? Vet ikke helt hva du mener med fil delings protokoll. Men har noen andre problemer etter at jeg innstallerte nettverket, maskinen vil ikke slå seg av, men låser seg før den skal til å slå seg av, samme skjer når jeg prøver å restarte. Noe er opplagt feil, men hva ?? Noen tips ?

 

[ Denne Melding var redigert av: AsconaB på 2001-12-30 14:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-30 14:15, AsconaB skrev:

Maskinene har riktige Ip adresser (den ene nummeret etter den andre), og jeg har bare de protokollene som jeg trenger innstallert dvs. IPX for spilling og TCP for å kunne dele filer. Er ikke det riktig da ? Vet ikke helt hva du mener med fil delings protokoll. Men har noen andre problemer etter at jeg innstallerte nettverket, maskinen vil ikke slå seg av, men låser seg før den skal til å slå seg av, samme skjer når jeg prøver å restarte. Noe er opplagt feil, men hva ?? Noen tips ?


Har du prøvd å reinstallere driverne til nettverkskortet? Prøvd å sette kortet i annen PCI-slot? Sjekket for IRQ-konflikt?

 

Har du en maskin som deler ut IP til den andre, men likevel gitt statisk IP til den som skal motta?

Lenke til kommentar

Og du har ikke aktivert f.eks ICS?

 

Det andre problemet:

Har du prøvd å disable (evt fjerne) nettverkskortet i maskinen som oppfører seg rart - for å se om problemene du har fått forsvinner da?

 

For meg virker som du har en konflikt på maskinen din. Oppfører den seg OK etter at nettverkskortet blir fjernet, vet du at det er der problemet ligger. Det vil gjøre feilsøkingen noe enklere.

Lenke til kommentar

Og ICS er ?? Det andre problemet oppstår ikke hele tiden, maskina funket fint i begynnelsen, så tror ikke det har noe med kortet å gjøre, eller ? Vises ivertfall ingen konflikter i enhetsbehandlingen. Noen ganger slår den seg av hvis jeg venter litt, mens andre ganger slår den seg rett av som vanlig. Kan det ha noe med at den andre maskina står på ? At den prøver å logge seg av eller noe ? Hadde ikke nettverkskabelen i når den låste seg.

 

[ Denne Melding var redigert av: AsconaB på 2001-12-30 15:00 ]

Lenke til kommentar

ICS er Internet Connection Sharing, som er kort fortalt en innebygget funksjon i Windows, som brukes når en vil dele en internettforbindelse mellom to eller flere maskiner i nettverk.

 

Når en enabler ICS på en maskin blir denne automatisk å regne som en DHCP-server, da den deler ut IP-adresser til de øvrige maskinene. Hvis du da har statisk IP på en eller fler av de andre maskinene vil du få en konflikt.

 

Maskinen som ICS aktiviseres på vil i tillegg til DHCP-server fungere som DNS proxy server og gateway samt at IP-adressen på denne endres til 192.168.0.1

 

******************************

 

Hvilke OS kjører du på maskinene dine?

Lenke til kommentar

OS : Win95 Osr2 og Win98 SE.

Har løst problemet, gikk på egenskaper for nettverk og valgte Deling av filer og skrivere i Microsoft nettverk - egenskaper - hovedsøker. Der satte jeg den ene maskina på aktivert og den andre på deaktivert, disse stod på automatisk. Tror problemet nå er ute av verden forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...