Gå til innhold

Hjelp til å velge HD-Kamera. HDD/Tape?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå planer om å gå til innkjøp av et nytt videokamera. Det skal være med HD oppløsning.

Har sett litt på de nye som sony kommer med (HDR-SR8E, HDR-SR7E og HDR-SR5E)

Disse ser meget kurante ut, men lurer litt på hvordan det fungerer med harddisk på kameraet. Trenger disse opptakene mye Harddiskplass på maskinen, og hvordan er det med å brenne ut på DVD plater igjen?

 

Så ser jeg litt på zoomen til disse kameraene. 10x optisk zoom syntes jeg ikke var så veldig mye, og de har 20x digital. Mitt gamle canon kamera har 48x digital zoom. Hvorfor har disse kameraene så lite zoom, i forhold til vanlige kamerae? Jeg kommer ikke til å få bruk for mye zoom i 80% av tilfellene, men innimellom er det greit å ha litt å gå på.

Håper på litt hjelp til dette :)

 

 

-Pixi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De litt mer "ordentlige" videokameraene unngår å brife for mye med mye zoom, ettersom kjøperne stort sett har litt mer peiling enn de som kjøper kamera i 2-5000 kroners klassen.

 

Digital zoom er uansett bare søppel. Det reduserer oppløsning, og bør ikke brukes om man ønsker maks bildekvalitet. Og hvorfor kjøper man et dyrt videokamera? Jo, nettopp for å få maks bildekvalitet.

 

Optisk zoom er klart å foretrekke, men det har også sine ulemper. Jo mer optisk zoom man har, jo mer går det ut over optisk skarphet. Det vil også redusere bildekvaliteten man betaler dyrt for. Så derfor reduserer man også denne på dyre kamera, nettopp for å gi kunden maks bildekvalitet.

 

Og uansett... hvor stødig klarer man å holde et kamera? De fleste vil ha problemer med å få såpass stødige bilder at det blir behagelig å se på i noe særlig over 10x zoom.

 

Ellers bør du vurdere et kamera med tape i stedet for harddisk, da harddisk komprimerer videoen mye mer. I tillegg har det en rekke andre ulemper. Det er skrevet masse om det på forumet, så leser du noen tråder nedover, får du litt mer informasjon tror jeg.

Lenke til kommentar
Takker :)

 

Hvordan er DVD i forhold til HDD. Funker det på samme måte mtp komprimering etc etc?

8897472[/snapback]

DVD er enda verre, og pr. dags dato finnes det uansett ikke DVD kamera med HDV oppløsning, så vidt jeg vet. Du må nok vente på neste generasjon DVD kamera (med HD-DVD eller Blueray, men det vet jeg ikke om vil skje, da DVD kamera bare er et blaff... vil snart totalt avløses av flash-baserte kamera. DVD er bare en "mellomstasjon" til flash-minne blir billig og stort nok).

Lenke til kommentar
Takker :)

 

Hvordan er DVD i forhold til HDD. Funker det på samme måte mtp komprimering etc etc?

8897472[/snapback]

DVD er enda verre, og pr. dags dato finnes det uansett ikke DVD kamera med HDV oppløsning, så vidt jeg vet. Du må nok vente på neste generasjon DVD kamera (med HD-DVD eller Blueray, men det vet jeg ikke om vil skje, da DVD kamera bare er et blaff... vil snart totalt avløses av flash-baserte kamera. DVD er bare en "mellomstasjon" til flash-minne blir billig og stort nok).

8897695[/snapback]

Ja, virker som om DVD kameraene nesten er en liten flopp...

Lenke til kommentar

Panasonic HDC-DX1 er et HD-kamera som tar opp på DVD. Vet ikke om det er noe bra, men det er ganske nytt.

 

Link til Prisguide:

https://prisguiden.no/product.php?productId=58458

 

PS: Hva syns du om å lagre på SD-kort, Panosonic HDC-SD1 virker jo ganske bra! :thumbup:

 

Link til Prisguide:

https://prisguiden.no/product.php?productId=58456

 

Link til Akam.no:

http://www.akam.no/sniktitt//hd-video_paa_...r_sd-kort/34192

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...