Gå til innhold

Får svartskjerm når jeg starter Opp LiveCD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har bestemt meg for at jeg ganske så snart skal installere Linux på Hovedboksen min (Som står oppført i Profilen min). Den har da et ATi PowerColor 1950PRO Extreme med 512 MB Ram på. Blir uannsett ikke noen installasjon før jeg får 200 GB Disken som OS disk igjen og det blir ikke riktig enda, men uannsett. Før jeg hadde tenkt til å begynne med alt det der så hadde jeg tenkt til å prøve LiveCD først. Jeg starta opp først Fedora 7 LiveCD`en. Den ga svartskjerm mener jeg å huske. Det samme gjort Ubuntu 7.04 når jeg starta den fra Live modus. Så i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve Mutagenix for den er bassert på Slackware, men den kommer med svart skjerm den også. Så jeg spekullerer på hva jeg skal gjøre. Den klarer seg fint igjennom Textmode, men når den kommer til X så blir det svartskjerm. Hva jeg gjøre?

Håper på Svar.

Hilsen. wil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo alltids legge inn fglrx driven i en live distro da. Du booter opp ubuntu (regner med det går normalt) og når du får svart skjerm trykker du:

ctrl - alt - F1.

Da kommer du inn i ett skall (lignende dos). Der skriver du;

sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r)

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo depmod -a

Dette burde legge inn og aktivere driveren. Deretter er det bare å skrive:

startx

Lykke til!

Skrevet (endret)

Ok. Takk. Jeg kan jo prøve det, når jeg får tid. Ikke i dag for i dag skal jeg bort. Blir borte til Onsdag, men uannsett. Om jeg forstår dette riktig. Har egentlig aldri skjønt det med apt-get greiene, så jeg spør kanskje et dumt spørsmål. Trenger jeg Internett for å kjøre apt-get?

Og en ting til: Skal jeg bare skrive username -r eller skal jeg bytte ut username med et annet brukernavn?

Olear: I hovedsak hadde jeg tenkt meg å kjøre Slackware siden at jeg kjenner den best. Så da lurer jeg på: Siden at jeg skal prøve Mutagenix først (Som er bassert på Slackware). Finnes det noen måte å aktivere Vesa drivern i Mutagenix? Vet du noe om det? Eller aktivere en annen skjermdriver?

Håper på svar.

Hilsen. wil.

Endret av wil
Skrevet
Og en ting til: Skal jeg bare skrive username -r eller skal jeg bytte ut username med et annet brukernavn?

uname -r gir deg riktig kernelversjon.

username -r gir deg ikke allverdens ;)

Skrevet

Ja du trenger internett tilkobling for å kjøre apt-get.

Som nevt over så har uname ingenting med username å gjøre, men det er en kommando som gir deg inforamasjon om systemet ditt, parameteret r viser kernel release. uname --help for mer info om kommandoen ;)

Skrevet
Olear: I hovedsak hadde jeg tenkt meg å kjøre Slackware siden at jeg kjenner den best. Så da lurer jeg på: Siden at jeg skal prøve Mutagenix først (Som er bassert på Slackware). Finnes det noen måte å aktivere Vesa drivern i Mutagenix? Vet du noe om det? Eller aktivere en annen skjermdriver?

Aldri hørt om Mutagenix, men regner med at det bare er å redigere /etc/X11/xorg.conf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...