Gå til innhold

Jeg trenger anbefalinger på 17" LCD skjermer :)


cky

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling på LCD skjermer, så jeg trenger noen råd. Budsjettet kan strekke seg til ca 5000,- , gjerne mindre, men ikke mye over 6000,- Da bør skjermen isåfall være knakende god! :)

 

Jeg har sett det har blitt skrevet mye om Hansol H711, spesielt her på forumet, mye positivt og mye negativt, og denne skjemen koster jo nå kun 4000,- Er den noe å satse på ? Jeg vet at den ikke har DVI-Inngang, men trenger man virkelig det? Til hva da?

 

Skjermen skal brukes til endel spilling, endel film og mye windows-programvare som mirc, office osv. Jeg regner med å ha denne skjermen en stund, iallefall i minimum 5 år.

 

Jeg har fra før av meget god erfaring med Panasonic skjermer, hvordan er LCD skjermene til de ?

 

Det er positivt om skjermene kan kjøres i andre oppløsninger enn det som er standard på de, 1280x1024? Lav responstid er også et must!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler den jeg endte opp med etter å ha kjøpt Samsung og ha snuset grundig på Eizo, gikk jeg for Hitachi CML174SXWB , Monitor 17"LCD TFT TCO95 Carbon for ca 5200 ifra VSdata.no

 

Er ingenting mufsens ved det å bestille skjerm ifra VSData, om det vel blir noe feil på skjermen i fremtiden er det uansett ikke VSData som har servicen på den.

 

Denne skjermen har den laveste responstiden jeg har opplevd, og var mye bedre til spill enn den Samsungen 152S jeg hadde. Som forøvrig er samme skjerm som 172T, men uten DVI og i 15". Derfor er 172T "like treg".

 

Denne skjermen er kjempebra!

 

cml174sxw_sort.jpg

 

Og sa jeg at DVI- og analog-kabel er inkludert? Ikke? Men de er det! :D

 

Om du lurer på noe kan du sende meg en melding.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

samsung 172T vil jeg anbefale. det er denne skjermen jeg bruker.

 

... og den er da ikke treg?! funker fett til spilling.

 

dessuten har den høyttalere i selve foten av skjermen, og ikke i skjermflaten. dødsstilig.

 

den kjører fint andre oppløsninger i spill, du ser _ingen_ feil i bildet som gjør at du mister aimen :lol: . (i windows er det ikke behov for å kjøre noe mindre, spør du meg)

 

jeg bestilte min med dvi-kabel, men har ikke testet forskjellene mellom d-sub og dvi. i testene stod det jo at, om mulig, bildet ble enda skarpere med dvi-kabel.

Lenke til kommentar

Samsung 172T ser ganske interresant ut, den er sikkert veldig bra, men den er dyr.

 

I testen hos PCWorld vant den...

 

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...84CEC56E5B575AB

 

Tror ikke jeg går for Eizo skjermen, for ifølge PCWorld har den 30ms i responstid, selv Hansol H711 har 25ms.

 

Skal kikke litt mer på Hitachi skjermen som kjello2 anbefalte, har du noen specs på denne kjello2 ? Jeg lurer på om den modellen er bedre eller dårligere enn den som ble testet i PCWorld?

 

Noen som tør og spå når evnt disse skjermene vil falle litt i pris?

 

Og et litt annet spm, er det lenge før widescreen-revolusjonen også inntar pc-markedet? Jeg sjekket Samsung sine hjemmesider, og der hadde de en 172W som snart ble lansert (Widescreen altså). :wink:

Lenke til kommentar

Et lite tips cky. Forumet er renovert, og har nå bedre søksfunksjonalitet, bruk den! Jeg ga deg eksakte modellnummeret, det er nok til å finne spesifkasjoner overalt på nettet :)

 

Uansett, sakset og limet ifra VSData, hvor jeg kjøpte det:

Spesifikasjoner:

Farge: Karbon  

Størrelse: 17"  

Skjerm: Active Matrix Color TFT  

Skjermstørrelse: (H) 337.920 x (V) 270.336mm  

Oppløsning: 1280 x 1024  

Pixel pitch: 0.264 x 0.264MM  

Kontrast forhold: 400:1  

Lysstyrke: 260 cd/m2  

Horisontal innsynsvinkel: 160°  

Vertikal innsynsvinkel: 160°  

Reponstid: tr: 12ms + tf: 4ms Typ

Input signal: Analog (D-sub) & DVI

Strømforbruk: 48W  

Fysiske mål: 374 x 394.5 x 204 mm  

Tilt: 5º (forover) ~ 30º (bakover)

Vekt: 5 Kg  

Sertifisering: TCO95

 

Den er TCO95 pga den er svart, ellers er den samme som den hvite som er TCO99.

Lenke til kommentar

Et spørsmål om DVI, hvordan ser denne kontakten ut? Skjermkortet mitt (GF3 TI500) har kun "vanlig" skjermkabel ut. Da får jeg ikke kjørt DVI, eller?

 

Jeg heller mer og mer mot Samsung 172T, det er jo bare lovord om denne overalt, og ITbutikken selger denne for 5740,- , det blir under 6000,- inkludert porto.

 

Er det også mye forskjell i kvalitet på skjermkabler ?

Lenke til kommentar

Forskjell på kvalitet på skjermkabler, JA!

Og husk at Samsung ikke gir med en DVI-kabel. Sleng på en del hundrelapper da...

Hitachien er veldig ny, derfor har jeg sett veldig få tester av den. Men det er ikke relevant for meg nå, jeg har den og er fornøyd :)

 

PS: En DVI-kabel på 3 meter ifra VSdata koster litt over 300 kr.

 

Finnes DVI-analog konvertere, men da blir kvaliteten på signalet bare dårligere. Samsung 172T har støtte for analog og DVI-kabel, og kan bytte mellom de, akkurat som Hitachien.

 

Og en ting til:

Hitachien som ble testet i PCWorld er den utgåtte modellen som nå er mer eller mindre erstattet!

Lenke til kommentar

Har selv tenkt å kjøpe Samsung 172t. Har veiet den opp mot kjello sin anbefalling og det er til slutt designen som blir viktig for meg. Har den tross alt i stuen og den passer bedre til kabinett/høyttalere/mus/tastatur.

 

På de beste skjermene så er ikke kvalitetsforskjellene så merkbar, så da blir nok pris/utseendet utslagsgivende. Dumt at DVI kabel ikke følger med Samsung modellen. Det er et minus

Lenke til kommentar

Ja det stemmer, en 17" LCD tilsvarer en 19" CRT skjerm. Mye pga at en 19" CRT ikke er 19", men nærmere 18" i synlig overflate, mens målene til en LCD skjerm er på den synlige overflaten. En 17" CRT skjerm er ikke mer enn 16" egentlig. Noe å tenke på det :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...