Gå til innhold

Hvordan gå frem for å kjøpe akjser?


Romy

Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny på dette med aksjer osv. men jeg har hørt man kan bli rik av det :hmm: så hvorfor ikke.

 

Og hvor mye bør man tjene per mnd. før man starter med kjøp av aksjer, jeg har nylig blitt kunde hos DnB NOR, jeg ser i nettbanken at de har noe sånn aksje/fond sak. Lønner det seg?

 

Hvordan starter jeg fra nivå 1. :) takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er helt ny på dette med aksjer osv. men jeg har hørt man kan bli rik av det  :hmm: så hvorfor ikke.

Man kan også bli fattig. ;)

 

Og hvor mye bør man tjene per mnd. før man starter med kjøp av aksjer, jeg har nylig blitt kunde hos DnB NOR, jeg ser i nettbanken at de har noe sånn aksje/fond sak.

Du bør aldri handle for mer enn det du faktisk har råd til å tape.

 

Lønner det seg?

Det er nok rene nettmeglere som har lavest kurtasje (www.netfonds.no, www.nordnet.no o.l.). Du får sjekke kurtasjen i DnB.

Lenke til kommentar

Hvis du velger å starte hos DNB så klikker du på fondsavtale eller aksjeavtale, og godtar betingelsene.. fyller inn skjema for registrering av vps konto..

 

Så har du konto.. (mulig du får brev du må skrive under, og sende inn igjen)

 

Så har du funnet deg ett selskap du vil satse på (med hjelp og råd fra den store aksjetråden og anbefalinger fra hegnar.no selvsagt) da skriver du inn navnet i søkefeltet, fyller inn volum, det bør da være en hel børspost (det finner du ut av hva er på aksjetråden) -hvor stor børsposten er står nevnt sammen med verdien og utviklingen av aksjen, men nesten lengst til høyre..

Så skriver du inn hva du vil gi per aksje.. du kan ta noe lavere enn kursen hvis du tror den vil falle, eller du kan gå litt opp hvis du må sikre deg den.. men ikke avvik for mye fra kursen..

 

Da er din ordre sendt, og kommer aksjen ned til det du ville gi for den sitter du nå med dine første aksjer, Gratulerer!

 

Hver dag går du spendt inn på min portefølje og ordre for å se hvor mye aksjen har steget med ;) -og trykker på "s" når du vil selge..

 

Dnb er ett bra sted å starte, de har god overskit og bra struktur, men er veldig dyre å handle med.. så når du har blitt litt vandt med det, så ser du på billigere alternativer.. som nevnt over..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar
Hvis du velger å starte hos DNB så klikker du på fondsavtale eller aksjeavtale, og godtar betingelsene.. fyller inn skjema for registrering av vps konto..

 

Så har du konto.. (mulig du får brev du må skrive under, og sende inn igjen)

 

Så har du funnet deg ett selskap du vil satse på (med hjelp og råd fra den store aksjetråden og anbefalinger fra hegnar.no selvsagt) da skriver du inn navnet i søkefeltet, fyller inn volum, det bør da være en hel børspost (det finner du ut av hva er på aksjetråden) -hvor stor børsposten er står nevnt sammen med verdien og utviklingen av aksjen, men nesten lengst til høyre..

Så skriver du inn hva du vil gi per aksje.. du kan ta noe lavere enn kursen hvis du tror den vil falle, eller du kan gå litt opp hvis du må sikre deg den.. men ikke avvik for mye fra kursen..

 

Da er din ordre sendt, og kommer aksjen ned til det du ville gi for den sitter du nå med dine første aksjer, Gratulerer!

 

Hver dag går du spendt inn på min portefølje og ordre for å se hvor mye aksjen har steget med ;) -og trykker på "s" når du vil selge..

 

Dnb er ett bra sted å starte, de har god overskit og bra struktur, men er veldig dyre å handle med.. så når du har blitt litt  vandt med det, så ser du på billigere alternativer.. som nevnt over..

8886463[/snapback]

 

Tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Hei, er helt ny på dette med aksjer osv. men jeg har hørt man kan bli rik av det  :hmm: så hvorfor ikke.

 

Og hvor mye bør man tjene per mnd. før man starter med kjøp av aksjer, jeg har nylig blitt kunde hos DnB NOR, jeg ser i nettbanken at de har noe sånn aksje/fond sak. Lønner det seg?

 

Hvordan starter jeg fra nivå 1. :) takk

8876103[/snapback]

Jeg ville nok vurdere å kjøpe fond istedenfor aksjer. I praksis betaler du da noen kompetente folk for å forvalte pengene dine.

http://www.morningstar.no/ har et ratingsystemt for å vurdere hvor bra forskjellige fond er, jeg ville anbefalt Skagen eller Holberg, muligens også Odin. (Finn et fond med fire eller helst fem stjerner.) DnB Nors fond er dessverre ikke like bra.

 

Men for all del, aksjer er morsomt det også, bare husk på at Oslo Børs er en insidebørs hvor mange aktører handler på mer informasjon enn det som er lovlig. Men hvis du sitter med aksjer i et langsiktig perspektiv er dette underordnet. I starten ville jeg kjøpt i store, solide selskaper, du kan jo titte på hvilke aksjer Skagen og Holberg sitter med, disse fondene gjør det bra, og da er det sannsynlig at selskapene de har investert i er ganske solide.

Lenke til kommentar

med fond?

 

da gir du dem xxx kroner, helst litt innskudd hver måned også, så du er sikker på å kjøpe "billige" andeler hvis markedet går litt nedover..

 

De sitter hele tiden å kjøper og selger aksjer, og fondet får da en kursverdi på hvor mye som de tjener på det.. hvis du har kjøpt 1 andel til 200 kroner, og så under ett krakk får du plutselig 2 andeler for 200 kroner, så sitter du med 3 andeler som du har kjøpt..

Når det går bra igjen, og det har doblet seg siden første gang du kjøpte, så får du 600 kroner igjen av de 400 du har investert når du sier du vil ta dem ut.. av de 200 kronene du har tjent på dette kjøpet/salget skal du betale 28% i skatt (dette går av segselv..) beklageligvis..

 

Det er akkurat som aksjer kan du si, men bare at noen andre gjør det for deg.. det de tar betalt er f.eks. 5% av det du investerer.. så det blir egentlig at du har kjøpt for 190 kroner hvis du setter inn 200... men ikke alle har samme %satsen å gå etter, derfor er de billigste, og de med best gevinst på rangert på f.eks. www.morningstar.no som nevnt

Lenke til kommentar
Men hvordan fungerer det? Sender jeg dem xxx kroner på deres konto og de gir meg mer tilbake hvis jeg vinner? eller? noen som kan forklare hvordan prosessen fungerer.

8905968[/snapback]

Vet ikke hvordan det er i DnB, men i Skandiabanken så trykker man enkelt og greit på flappen merket "Fond". Så får man en oversikt over hvilke fond de tilbyr, osv. Så skriver man inn hvor mye man vil handle for, og trykker Kjøp. Pengene trekkes fra bankkontoen din. Det tar et par dager før handelen er fullført. Da dukker fondsandelene opp i nettbanken, og så kan man se hvordan det ligger an fra dag til dag. Ca det samme med enkeltaksjer.

 

Du får ikke noe gevinst eller tap før du selger fondsandelene eller aksjene.

 

Cluet er å kjøpe når det er billig, og selge når det er dyrt. Dessverre vet man aldri helt når dette er, så det innebærer en del risiko. Fond reduserer risikoen noe, ved at man sprer pengene og det hele forvaltes av "proffer".

Lenke til kommentar
Ok. Nå var det litt mer klarere for meg. Bør jeg kanskje starte med 200 kr, bare for å praktisere meg litt.

8910201[/snapback]

Så lenge banken din ikke tar noen gebyrer for fondshandel (tror jeg de færreste bankene gjør, Skandiabanken gir faktisk mindre kjøpsavgift på enkelte fond som f.eks noen av Holberg-fondene, det er godt mulig andre banker også gjør) så er det helt greit å starte med et lite beløp. Her er det også en fordel i forhold til aksjer, hvor de fleste børsposter vil koste minst 5000,- og det kan være ugunstig å kjøpe mindre enn en børspost.

 

Hvis du f.eks kjøper fondsandeler i Skagen Global for 200,- tar de 0,70% i kjøpsavgift dvs. du får fondsandeler for 198,60. Dermed vil det se ut som om fondet ditt har gått litt ned i starten, men det er altså bare kjøpsavgiften. Noen få fond opererer også med salgsavgift.

 

Skagen Global tar også 1% i forvaltningshonorar, og såvidt jeg husker en viss prosent av det de slår referanseindeksen sin med. Det vil litt forenklet si at hvis de gjør det bedre enn den gjennomsnittlige avkastningen på børsen, så tar de litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...