Gå til innhold

DreamJournal - Loggfør drømmene dine


Anbefalte innlegg

Hva med oss som ikke drømmer hver eneste natt?

 

Synes det nesten er en sjeldenhet og drømme o.O

 

Kanskje 2 ganger i uka pleier jeg å drømme, dvs at jeg kan huske at jeg har drømt...

 

Rett meg hvis jeg tar feil, men man drømmer vel egentlig hver natt, bare at man ikke kan huske at man har drømt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, drømmer ikke så evig mye jeg heller...

Men det er en drøm som "haunter" meg, fordi jeg ikke skrev den opp :p

Går å tenker på den hele tiden

 

Før skrev jeg drømmene mine i et tekstdokument... Leste dem igjen en gang i blant, og det gjorde at jeg fikk mer kontroll på hva jeg drømte :)

Det endte jo til slutt med lucid dreaming, som var kjempekjekt ^^

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes dette er et interessant program men har et par forslag som jeg gjerne skulle sett implementert om du så hadde lyst.

 

1. Skulle gjerne sett at programmet husket siste størrelsen på programvinduet neste gang den startet. Det hadde også vært fint med en knapp som kunne re-sette størrelsen til den som er standard når programmet blir kjørt for første gang.

 

2. Så vidt jeg har forstått så brukes ikke programmet en SQL database, det hadde vært foretrukket om programmet kunne bruke SQLite som database format da dette tillater større databaser med god ytelse.

 

3. Jeg ville også likt å ha muligheten til å importere eller eksportere hele eller deler av databasen til et XML basert format. Dette så det skal bli lettere å ta meg seg informasjon ut fra DreamJournal.

 

4. Siste forslaget mitt og sannsynligvis også den største utfordringen, ville vært fint å ha muligheten å legge inn tidspunktene når personen var i REM søvn. Det personen ville trengt å skrive inn ville vært ca når han eller hun faktisk sovnet, når personen våknet og så alle de tidspunktene han eller hun var i REM søvn den natta i mellom de 2 tidspunktene. Deretter kunne personen få en fin graf på søvnrytmen sin basert på gjennomsnittlig tid det tar å gå til hvilken fase av søvnrytmen. Videre så kunne også gjennomsnittet den natta regnes ut slik at personen kan sammenligne den med andre netter. Dette ville vært veldig interessant da en kan lettere se hvordan søvnrytmen påvirker drømmene og på hvilken måte.

 

Ellers så virker programmet ganske så bra og er veldig nyttig for de av oss som er interessert i hva som forgår utenfor vår bevissthet.

Lenke til kommentar

Det hadde vært supert det Wubbable.

 

Du er god hvis du ser på klokka "NÅH går jeg i REM-søvn"

9292447[/snapback]

Nå er du litt fantasiløs Manfred :p Men jeg hadde vært veldig interessert i å se fine grafer av søvnrytmen og hvordan den forandres avhengig av stress på jobb eller tidspunktene man legger seg. Selv tror jeg den mest interessante tingen ville vært å se sammenhenger mellom søvnrytmen og de beste drømmene eller marerittene. Eller se sammenhengen mellom lucid drømmer og søvnrytmen, kanskje det også kan være til hjelp når folk ville lære seg å kontrollere drømmene, se en sammenheng med når de blir lucid og når de ikke blir det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dette var supert, du implementerte 3 av de 4 forslagene jeg kom med (og jeg har forsatt et håp om at den siste kommer en gang i fremtiden), bedre enn mange betal-programmer. Har brukt dette programmet flittig og har også anbefalt det til mange, kanskje på tide det får sin egen hjemmeside. Forsett med det gode arbeidet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jeg tenkte på var å kunne legge inn ca tidspunktet du sovnet, tidspunktet du stod opp og i mellom dem alle tidspunktene du var i REM. Så kunne du bruke en funksjon i mellom hvert punkt for å skape en graf på søvnrytmen den natta, noe lignende dette bare uten å måtte forminske grafen utover natta da du ikke har data på dette (du kunne så klart ha prøvd å regnet deg ut til dette og ved å se på hyppigheten av REM søvn mot slutten av natta da jo hyppigere det forekommer jo mindre tid har du for å komme ned til dyp søvn, men det blir litt for komplisert når vi skal prøve å holde det simpelt). Grafen vil ikke være nøyaktig og vil være for spesielt interesserte, men funksjonen kan brukes som en indikasjon på søvnrytmen og forhåpetligvis vise sammenhengen mellom søvnrytmen og drømmer.

Lenke til kommentar

Joda :-) Du må bare ha en til å følge med på øynene dine. Når de begynner å vandre så er du i REM søvn. Er kansje ikke så lett å få en til å sitte og følge med hver natt, men det lar seg gjøre ;-)Forslag: I alle tider har det jo vert mye snakk om bio rytmer og hvordan disse påvirker oss. Jeg har lest ett sted at Nasa bruker bla. dette i forbindelse med astronauter etc. Hva med å legge inn biorytmer i programmet ditt for å se om det er noen sammenheng med søvnkvalitet i forhold til den emosjonell rytmen. Kansje gjør du en oppdagelse ... :-DTeori og formler finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/Biorhythm

Lenke til kommentar

Ser ut som om HDSoftware har forstått det og kom med et godt forslag og. Brukeren må selv legge inn tidspunktene han eller henne var i REM søvn, akkurat som tidspunktet man sovnet og tidspunktet man våknet. Videre så trenger du ikke koble hodet til en maskin, du trenger bare ha noe som måler fra avstand. Igjen så blir dette for spesielt interesserte og jeg kan forstå om det ikke blir implementert av den grunn, men hadde forsatt vært morsomt å ha denne funksjonen for de som vil komme litt dypere inn på drømmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...