Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurt å kjøpe kollisjonskadet Audi A3?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en kollisjonsskadet 1997 modell Audi A3 med 1.6 motor som kun har gått 110000 km for kr. 20000,- Selger er tidligere Audi/Volkswagen mekaniker.

 

Bilen har kjørt utfor veien og smadret frontfanger, radiator, bunnpanne og travers. Men den ble ytterligere skadet da tullingen som skulle taue bilen opp av grøfta hektet en vaier i akslingen bak og har klart å dra den litt skjev. Han klarte også å taue bilen rett i en buske med det resultatet at panser, venstre forskjerm, frontrute, høyre speil og venstre siderute fremme ble ødelagt.

 

Ellers så har selgeren som har lang erfaring som mekaniker sagt at er bilen i god stand, den skal vistnok ikke være rammeskjev i det hele tatt. Jeg har sjekket opp priser på deler og det vil koste meg rundt 40000,- med innkjøp av bil + deler for å få den på veien.

 

Jeg har veldig lyst til å kjøpe bilen i og med at en likedan bil med samme kilometerstand vil koste rundt 100000,-

 

Jeg vil gjerne høre noen meninger om dette er et smart kjøp?

 

Den vil bli å se slik ut:

post-46403-1181935348_thumb.jpg

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan skru og får billige deler klart.. Men hvis du må sette bort bilen på verksted.,, glem det..

 

 

Jeg ville nok ikke kjøpt en kolisjonsskadet bil selv om den er opprettet, men slik du beskriver det er det bare "kosmetiske" skader,, ingenting på bærende konstruksjoner og slike ting... Så denne kan nok bli som ny igjen.

Lenke til kommentar

Det er som regel mer som må fikses enn du tror.

Ta med det i beregningen.

Det som kan se ut som en gullgruve trenger ikke bli det til slutt.

Hvis bilen har stått lenge annonsert er det enda et tegn på at det er mye arbeid med den, er masse folk som speider etter slike biler men de tar bare de "rette" bilene som det er enkelt arbeide på for å fikse opp.

Lenke til kommentar

dette ville jeg ikke uten videre anbefalt noen å kjøpe.... som nevnt tidligere baller det opte på seg og totalprisen nermer seg ofte hva det ville kostet å kjøpe en i bra stand. men har du super lyst å skru og ikke minst vet hva du holder på med så for all del....

Lenke til kommentar

Takk for svar, nei jeg er ikke redd for å skru ;)

 

Men jeg er usikker i forhold til skjevhet i karosseri og oppretting av slikt. Men som jeg har fått hørt hos selger så trenger jeg bare å bytte hele forstillinga, og det går jo fort når man først har heist opp motoren.

 

Ellers så må det jo bare byttes panser, frontfanger, speil og vinduer.

 

Deler får jeg tak i billig, regner med 10000,- i med radiator, bunnpanne og forstilling og hjuloppheng bak. Og så kommer jo eksteriøret etterpå. Skal lage en worklog/showcase hvis jeg kjøper den! :yes:

 

Men det er ikke noen som syns prisen er drøy? Eller må man ut med såpass uansett om den er såpass skadet? Det er jo tross alt snakk om 20000,- for en bil som ikke er kjørbar engang...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Du sier at det er en mekaniker som skal selge den og verdien på den oppfikset er rundt 100.000, Du sier at den vil koste deg 40.000 oppfikset.

 

For meg ringer det noen bjeller, hvorfor fikser ikke den forrige eieren(mekanikeren) den selv, han kan jo tjene 60.000 kroner.

 

Hvis feks bilen er kondemnert av forsikringen får du ikke omregistrert bilen uten at et godkjent firma skriver under ferdigstillelse papirer på bilen, dette krever forsikringsselskapet for å sende deg papirene du trenger for omregistrering.

Lenke til kommentar
...  den ble ytterligere skadet da tullingen som skulle taue bilen opp av grøfta hektet en vaier i akslingen bak og har klart å dra den litt skjev.

...

den skal vistnok ikke være rammeskjev i det hele tatt.

8870655[/snapback]

Aksling dratt skjev - men bilen er ikke rammeskjev. Her skurrer det.

Lenke til kommentar
...  den ble ytterligere skadet da tullingen som skulle taue bilen opp av grøfta hektet en vaier i akslingen bak og har klart å dra den litt skjev.

...

den skal vistnok ikke være rammeskjev i det hele tatt.

8870655[/snapback]

Aksling dratt skjev - men bilen er ikke rammeskjev. Her skurrer det.

8873153[/snapback]

 

Jeg skrev "vistnok" siden jeg ikke har sett under den bak enda.... Bilen står nedstuet innerst i garasjen til fyrn. Har kun sett fronten og alt ser greit ut, var ikke rare skaden på traversen. Det verste var at bunnpanna var sprukket og radiatoren var helt ubrukelig.

 

Han mener den ikke er rammeskjev, men om den er det er jo en annen sak :roll:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Selv om bakakslingen ble dratt skjev i bergningsforsøket betyr ikke dette at bilen er rammeskjev. Men for all del gjør grundige undersøkelser før du kjøper og ikke ta alt selger sier for god fisk. Det er klart dette kan bli lønnsomt hvis bilen ellers er fin osv. A3 er en meget enkel bil å skru på og selve skrujobben tar ikke all verden av tid, men tilpassing av skjermer panser osv samt at mye av bilen må lakkeres opp etterpå må du ta med i beregningene. At en bil koster 20.000,- selv om den ikke er kjørbar har ingen betydning. Det som betyr noe og som utgjør bilens verdi er hva den koster fiks ferdig minus kostnader for å få den slik. Vi har hatt vrakbiler som har gått for nærmere 100.000,- lappen.

 

Og til slutt, sjekk opp med forsikringen; det behøver ikke bety at bilen blir registrert der som kollisjonsskadet slik at du trenger opprettererklæring for å få den registrert igjen.

 

Lykke til!

Endret av sjokolademelka
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Jeg har fått reg. nr på bilen og sjekket opp at det ikke er heftelser på bilen, på mandag skal jeg snakke med biltilsynet om den er meldt inn som kondemnert/kollisjonsskadet.

 

Og hvis alt der går bra så skal jeg få selger til å ordne ny bunnpanne slik at jeg kan se om motoren starter og går før jeg eventuelt kjøper den. Jeg skal også få med meg mekanikern vi har på jobb så han kan bedømme om det er noe skjevhet i ramme, eller om bilen er for skadet til å fikses ;)

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...