Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett mellom to hus. Deling av internett


Anbefalte innlegg

Etter å ha finkjemmet en del forum og tråder forstår det slik at jeg må ha ett aksesspunkt i hvert ytterpunkt for å sende og motta signaler for deling av internett. Det er vel også slik at ett aksesspunkt både sender og mottar?

 

Jeg har en trådløs ruter hjemme som jeg vil koble ett aksesspunkt til, for så å sende signalene videre til nabohuset ca.200 meter unna.

 

1. Hvordan konfigurer man AP for å sende signalene videre til nabohuset? Er det er noe spesielt naboen må gjøre for å motta? Han vil koble signalet videre til en ruter til forskjellig klienter i huset. (AP: D-LINK )

 

2. Hvordan bør jeg gjøre det med adressering av IP-adresser på ruter og AP. DHCP-server er nå påslått på ruter?

 

3. Ved tilkobling av aksesspunkt til ruteren. Vil ruteren være overordnet sikkerhet i forholdt til filtrering av MAC-adresser, SSID, WEP osv?

 

 

ADSL fra Telenor. Online Max (16000/700)

Brukernavn og passord er lagt inn på ADSL-modemet

Min trådløse ruter får automatisk IP fra modemet. Ruteren står som ”Home gateway” som er default. Har mulighet til å sette den som ”Router” eller ”Acces Point”

DHCP gir automatisk ut IP til enheter som er koblet til ruteren.

 

Utstyr:

RuterModem: Thompson SpeedTouch 546T

Trådløs ruter: Asus WL-500g Deluxe.

2 stk. aksesspunkt D-LINK, DWL-G700AP

2 stk. retningsstyrt antenner ennå ikke bestilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Ikke alle accsesspunk og router støtter en slik "bride" eller "WDS" som du her beskriver. Søk for routere med støtte for dette. Jeg vet at Linksys har noen slike modeller. Somregel er det lurt at både router(e) og accsesspunkt er av samme type/merke.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Heisann, du kan jo skjekke ut denne linken

 

Wlan factory

 

Her får du pakkeløsninger samt support på samme plass :)

Nå har jeg selv ikke prøvd noe av dette utstyret men spesifikasjonene tilsier at det er bra løsninger du får.

 

Upsss. Blei litt feil svar i forhold til hva du spurte om.

 

Edit nr2. Er vist ikke helt med i dag. Men jeg har samme router som deg og den har støtte for WDS så du trenger nok ikke ny router.

Endret av sgaah
Lenke til kommentar

Når det gjelder DWL-G700AP, støtter ikkje disse bridging eller repeating (iht til specs på prisguide.no & dlink.no), ergo kan de ikkje, etter hva jeg kjenner til, brukes til ditt formål. Alternativet måtte da vært om det finnes noe tredjeparts firmware til de, som åpner opp for muligheten for slikt.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...