Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele nett med naboen (3-400m unna)


Anbefalte innlegg

Skal sette opp trådløst nett mellom 2 hus som ligger 3-400 (tilnærmet fri sikt) meter fra hverandre for å dele internett og lurer på hvilket utstyr som trengs.

 

Naboen har allerede en Linksys Wireless-G Broadband Router (WRT54GS) som er koblet opp mot internett, er det mulig å bruke denne og koble mot en ekstern antenne?

 

Det eg tenkte var å kjøpe en tilsvarende router (WRT54GS) koble denne til en ekstern antenne og fordele nettet videre kablet og trådløst i mitt eget hus.

 

Er dette en bra løsning?

Hvilke antenner skal jeg velge?

Er det eventuelt andre løsninger å foretrekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sette opp LAN med nabo er vel fint lovlig, men å spleise på internett er vel strengt tatt ulovlig ja...

 

Har selv wlan over til en nabo på ca 300 meter, vi prøvde først linksys linux routere, men fikk ikke noe særlig signal til vårt bruk. Men etter tips så byttet vi til Buffalo WHR-HP-G54, og fikk da opp signalstyrken. Dette har fungert bra i kombinasjon med noen 14dbi retningsbestemte utendørs antenner. Men jeg kunne dog tenkt meg litt større fart ved kopiering av større filer. Klarer vel ca 15 - 20 mbit, og det er vel greit for de fleste.

 

Kjører da forøvrig DD-WRT firmware og WDS oppsett.

Lenke til kommentar
Vis man har spurt han som eier nette om det er OK så det ikke ulovlig sånn som jeg ser det. Isåfall vis det er det så vil jeg gjerne vite hvorfor.

8848870[/snapback]

Selfølgelig. Hva tror du Telenor sier hvis vi i en leiligheter på ca 50 stk kjøper en linje til 500 kroner og deler. Det betyr 24 500,- i tapte inntekter i mnd hvis alle andre leilighetene hadde hatt vær sin :) Det står i lisensavtalen med de forskjellige leverandørene, men mener at det kom en lov også i det siste :)

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=294767

 

Tråstarter; Beklager off topic.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Greit å holde seg til emnet som diskuteres :p

Jeg lurer på hva 'nesten fri sikt' innebærer. På WLAN bør man ha 100% fri sikt spesielt om det dreier seg om større avstander. Videre så bør det avklares hvilken WRT54GS modell naboen har. Helst bør det være v1-v2 som har mulighet for dd-wrt eller hyperwrt firmware og økt effekt. Hvis dette er tilfelle kan den f.eks settes opp mot en WRT54GL i din ende.

Du må minst ha en god antenne (f.eks flatpanel med >10dBi gain) og fri sikt for å være rimelig sikker på OK link. Dessuten bør det ikke være mange andre wlan i nabolaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...