Gå til innhold

Hjemmetest av objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kammerat som har 5 ulike objektiv mellom oss tenkte vi skulle ta noen tilnærmet like bilder med disse og se om vi virkelig kunne se forskjell på resultatet.

Vi rigget oss opp med stativ, manuelle innstillinger og tok et bilde med hvert objektiv på omtrent samme brennvidde.

Det kan sikkert listes opp en rekke feil som vi gjorde, feks var motivet vårt en blomsterbusk som beveget seg noe i vinden og gav ulike refleksjoner av sollyset. Ideelt burde vel bildene være tatt av noe statisk for sammenligningsgrunner.

Testen vi gjorde var ikke noe grundig eksperiment, vi tok alle bildene på 3 minutter og slang de inn på pc og prøvde å se forskjell. Vi kan i utgangspunkt ikke si at vi så noen umiddelbar forskjell.

Alle bildene ble tatt både på hans D40 og mitt D70s med

Nikon 18-55 (kit d40)

Nikon 18-70 (kit d70)

Nikon 55-200

Nikon 50mm 1.8 (ikke brukt på d40)

Sigma 70-300 APO

Vi forsøkte på ta bildet så nært 55mm det gikk med alle objektivene.

Nå skulle jeg jo gjerne lagt ut bildene vi tok, men gjør ikke det av 2 grunner. Den første er at de ikke ble en særlig vellykket test, den andre at jeg ikke har dem her.

Det jeg lurer på/ønsker er om noen har noen tips om hvilke typer bilder man kan ta med disse bestemte objektivene for å få frem synlige forskjeller på samme utsnitt. Jeg tenker da på alt fra blender til brennvidde til motiv som kan gjøre utslag.

Noen som har noen tips? Dersom jeg får noen gode forslag og jeg får anledning til å gjøre et nytt forsøk i nærmeste fremtid skal jeg legge ut resultatene dersom noen synes det ville være av interesse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det jeg lurer på/ønsker er om noen har noen tips om hvilke typer bilder man kan ta med disse bestemte objektivene for å få frem synlige forskjeller på samme utsnitt. Jeg tenker da på alt fra blender til brennvidde til motiv som kan gjøre utslag.

Prøv å ta bilder med største blender, blendet ned 2-3 hakk og gradvis ett og ett hakk til diffraksjon gjør seg tydelig. Lukkeren bør ikke være for lang, men står utstyret på et stødig stativ skal ikke dét ha så mye å si heller. Dette bør gjøres på minste og største brennvidde, samt et par på midten. Så må selvfølgelig det tas utsnitt både fra senter og hjørne på bildene...

Ang. motiver, brukes veldig ofte mursteinsvegger til å vurdere skarphet, da dette er flater med ganske mye detaljer, samtidig som det er statisk og nokså ensidig. Finn gjerne en spesiell stein, med en skade el.l. til å fokusere på, og ikke minst finne igjen når bildet er tatt, slik at man kan finne samme utsnitt.

Du kan jo også lese denne testen her på Akam, den burde være mulig å "reprodusere"...

Skrevet
Noen som har noen tips? Dersom jeg får noen gode forslag og jeg får anledning til å gjøre et nytt forsøk i nærmeste fremtid skal jeg legge ut resultatene dersom noen synes det ville være av interesse.

8848719[/snapback]

Ta en kikk på testbildene til akam, dinside og andre som kjører tester...

Du trenger masse farger, for å teste fargegjengivelse, detaljer for å teste skarphet, og rette linjer langs kantene for å teste rettegning.

Bildene må tas med samme blenderåpning og brennvidde (og lysforhold, så klart)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...