Gå til innhold

Bekreftelse ang ISO, blender og lukkertid


Anbefalte innlegg

Tittelen er ikke den beste til dette emnet, men kommer ikke på noe annet, der sitter på tungen....

 

Men over til spørsmålet. Har lest litt i fotokompendiet nå, som er veldig bra, men et par ting som jeg som er nybegynner stussa litt på:

 

ISO:

Høy ISO: Krever mindre lys

Lav ISO: Krever mere lys

 

Det vil si at når det er mørkt så skal jeg ha høy ISO, og lite ISO når det er lyst?

Hvilken ISO burde jeg ha i hverdagslivet når jeg bare farter rundt og tar bilder?

 

Blender:

Stor åpning:Mye lys

Liten åpning: Lite lys

 

Vil det si at ved Liten åpning så slipper den inn mye lys, eller trenger den mye lys?

 

Lukkertid:

Rask lukkertid:Slipper inn lite lys

Lang lukkertid:Slipper inn mere lys

 

Vis jeg har Høy lukkertid, vil bildet bli mørkere enn vis jeg hadde lav lukkertid? Tenker mest på håndholdt, siden det da er anbefalt med lukkertid som er mer en brennevidden.

 

 

Noe jeg måtte få bekreftelse på, har lurt en del. Kanskje det er/kan være dårlig forklart, men vis du lurer på hva jeg mener så bare spør.

 

Edit: Fiksa på lukkertid rask/lang

Endret av Dranc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er riiimelig fersk på dette selv, men "tommelregelen" er at om kameraet er håndholdt skal du ikke bruke lukkertall som er under 60 (eller brennvidden du bruker på objektivet). Lang lukkertid (lavere tall jo lengere lukkertid) vil gjøre bildet mørkere, og pga dette må man som regel kompansere enten med høyere ISO, eller blitz.

 

det var vel mitt lille tips, det er veldig godt forklart i kompendiumet som er i en sticky her :)

 

ps: jeg bruker som regel å ta bilder i Tv, / lukkermodus siden blender da

stilles automatisk inn når jeg justerer lukkertid.

Endret av techern
Lenke til kommentar

Du har vel skjønnt det meste.

ISO til hverdags er så lav så mulig. Sol og fint - ISO 100. ISO justerer du opp når du merker at du ikke får lukkertider som er raske nok.

 

Liten blender slipper inn lite lys (trenger mye lys er en annen måte å si det på, ja)

 

Man sier ikke høy/lav lukkertid. Som å si at en bil bruker høy tid fra 0-100. Rask/lang.

Rask lukkertid slipper inn mindre lys enn lang lukkertid og bildet vil bli mørkere ja (om blender og ISO er samme)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Lukkertid:

Høy lukkertid:Slipper inn lite lys

Lav lukkertid:Slipper inn mere lys

 

Vis jeg har Høy lukkertid, vil bildet bli mørkere enn vis jeg hadde lav lukkertid? Tenker mest på håndholdt, siden det da er anbefalt med lukkertid som er mer en brennevidden.

 

8845479[/snapback]

 

En lukkertid på f.eks 1/60 vil medføre kortere eksponeringstid enn f.eks 1/25, noe som gjør at man får mindre lys enn ved 1/25.

 

Lengre eksponeringstid vil igjen ha andre ulemper ved at det er mer utsatt for bevegelse i motiv eller kamera etc...

 

Derfor bør du finne en fornuftig mellomting som avhenger litt av hva du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

Jeg liker å sammenligne lys og vann.

Blenderen er som åpningen på kranen - jo mer den er åpen, jo mer vann kommer igjennom på en gang. Lukkertiden er hvor lenge kranen er åpen. For å fylle opp et glass, så kan du velge mellom la åpne kranen for fullt i en kort tid, eller åpne litt, og la vannet renne i lengre tid.

 

Jeg har ingen god analogi på ISO; det næremste må bli størrelsen på glasset - men med omvendt fortegn: høy ISO = lite glass, lav ISO stort glass.

 

Tom

 

Edit: lett redigering...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sagt på en litt annen måte; høyere ISO-verdier vi medføre mer kornete bilder. Så hvis du skal ha et bilde som skal være så skaprt som mulig, bør du justere ISO til lavest mulig nivå.

 

Og som tidligere nevnt; lavere ISO-verdi vil medføre større behov for lys, enten ved å ha større blenderåpning (mindre dybdeskarphet) ELLER lenger eksponeringstid (tregere lukkertid) - ulempen med lenger eksponeringstid blir som kjent at bildet blir lett uskarpt dersom du ikke bruker stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...