Gå til innhold

Billigste måte å redusere nettstøy?


Anbefalte innlegg

Hva er -billigste- alternativ for å redusere nettstøy?

Jeg driver med musikkproduksjon på amatørstadiet og er veldig plaget med nettstøy.. det kommer med på opptakene.. bruker laptop og støyen forsvinner når jeg kjører på batteri.. jeg bor i et gammelt hus fra 50-tallet, midt i tromsø sentrum, og leiligheta har dermed ujordete stikk-kontakter.

 

Håper noen kan gi meg et tips eller to ;)

 

-John

Endret av zckumling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det ikke har noe med el-nettet å gjøre, men heller plasseringen av strømadapteret ditt. Støyen forsvinner jo når den gjør om 220v veksel, til 12 volt likestrøm.

 

Evn, hvis det er el-nettet som gjør det, vil en enkel ups hjelpe på det problemet.

 

Men som sagt, prøv først med å endre plassering av adapteret.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan det være noe av det andre utstyret du (eventuelt) bruker.

 

Der jeg bodde før (på gård) slet jeg med at støyen fra "gjeteren" (den som genererer strømpulser til el-gjerdene) ble plukket opp av mixeren min og ble videre med på opptakene. En line-interactive UPS hjalp IKKE i den sammenhengen, så jeg fikk ikke noe ordning på det før jeg flyttet (og dette huset har enda eldre el-installasjon. Hovedskapet på gården var flunka nytt...) Jeg la til og med opp ny kurs på rommet mitt til over 10000kr, men det hjalp ikke det heller.

 

Mulig en online ups kanskje hjelper... vet ikke.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det er et kjent problem med støy på laptoper når de er koblet til nettadaperen og har lite med støy på nettstrømen men mer med støy fra selve nettadapteren. Hva slags lydkort er det du bruker? Tror mye kan løses ved å bruke et kurrant eksternt USB-lydkort.

 

space

Lenke til kommentar
Det er et kjent problem med støy på laptoper når de er koblet til nettadaperen og har lite med støy på nettstrømen men mer med støy fra selve nettadapteren. Hva slags lydkort er det du bruker? Tror mye kan løses ved å bruke et kurrant eksternt USB-lydkort.

 

space

8838551[/snapback]

 

lydkortet jeg har et M-Audio Firewire Solo, eksternt via firewire..

Lydkortet trenger et 220VAC/12VDC adapter når jeg har det tilkoblet til laptopen.. Jeg får vel undersøke litt om det er noe i leiligheten som genererer støyen.. kjøleskapet kansje? :p

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er dårlig glatting på strømforsyninga til laptopen siden du sier at støyen forsvinner når du kjører fra batteri.

 

Det du må gjøre da for å bli kvitt støyen er å skaffe en nettadapter med bedre glatting, evt. lage et ekstra rippelfilter selv.

 

Men frekvensen på støyen hadde vært kjekt å vite, er det en brumming (50Hz) eller er det mer piping?

 

Jeg sliter selv med en høyfrekvent støy hjemme (helt klart mot det øvre et menneske kan høre) og har så langt bare funnet ut at den kommer fra et eller annet elektrisk apparat i nabolaget.

Lenke til kommentar
Per-Ole, grunne til støyen er bare fordi strømadapteren ikke er isolert på noen måte. Det har nok bra glatting, garantert egentlig. Det er bare støyen som kommer fra adapteren når den faktisk gjør dette. Isoler med en blyboks f.eks.

8859677[/snapback]

Bly er da dårlig valg. Kobberplater er langt bedre.

Lenke til kommentar

Det kommer støy fra adapteret utenifra, altså, ikke ledningen som går fra adapteret til laptopen, det er støy fra selve adapteret som går igjennom luften...

 

Bly funker det òg da, men hva som helst egentlig så lenge det skjermer godt.

 

Poenget er at strømmen som kommer fra adapteret er heeeelt smooth, altså likestrøm(18-19 v). Men i prosessen så kommer det støy fra selve adapteret da dette ikke er isolert på noen måte...

Lenke til kommentar

Det kommer støy fra adapteret utenifra, altså, ikke ledningen som går fra adapteret til laptopen, det er støy fra selve adapteret som går igjennom luften...

 

Jeg har fått vekk støy ved å vikle ledningen fra poweret rundt en ferritstav.

Ledningen kan nemlig virke som antenne for støyen poweret avgir.

Å legge poweret i en metallboks kan også virke, og boksen må være av jernblikk.

Det skjermer best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...