Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke internett fra to leverandører samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig fått internett fra Lyse til å fungere, men sitter igjen med seks ukers oppsigelsestid på nettet fra Nextgentel. Akkurat nå har jeg koblet internett fra Lyse på WAN-porten på den trådløse routeren. Jeg har både trådløse og trådfaste tilkoblinger til routeren.

Det jeg da lurer på er om det er mulig å koble nettet fra NGT til en av LAN-portene på routeren (evt. via en ekstra svitsj pga få porter igjen), for så å kunne utnytte hastigheten til begge linjene samtidig?

Jeg har forresten satt routeren fra NGT (Netopia 3351) i bridge-modus som forklart forskjellige plasser på dette forumet. Vet ikke om det har noe å si, men blir vel lettere i forhold til porter og sånn. Jeg har da en internett ip-adresse rett inn fra både lyse-hjemmesentralen og NGT-routeren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger utstyr som er i stand til å to wan-porter for å få det til å fungere.

Å sette den andre ledningen inn på lan-sida til routeren vil garantert lage kluss.

Skrevet
Du trenger  utstyr som er i stand til å to wan-porter for å få det til å fungere.

Å sette den andre ledningen inn på lan-sida til routeren vil garantert lage kluss.

8834505[/snapback]

90% feil hvorfor sier alle at det ikke går. skrev en tråd for noen mnd siden hvordan få det til og funke på en måte. at du bruker eks: web på ngt linja, og torrent på lyse linja osv. (eller starte 2 utorrent på samme pc og en på vær linje

Skrevet (endret)

Hei Ranvik, lenge siden #DixX-europe nå tongue.gif Mene, det han prøver å si er vel at du må i utgangspunktet få til en load-balancing, om du enten tar dette per-connection eller per-service er vel ett fett. I utgangspunktet det jeg ville gjort, var jo å sette opp en vanlig datamaskin som router, og fått denne til å ta seg av load-balancing.

Endret av kpolberg
Skrevet (endret)
Hei Ranvik, lenge siden #DixX-europe nå :p Mene, det han prøver å si er vel at du må i utgangspunktet få til en load-balancing, om du enten tar dette per-connection eller per-service er vel ett fett. I utgangspunktet det jeg ville gjort, var jo å sette opp en vanlig datamaskin som router, og fått denne til å ta seg av load-balancing.

// BeerMount :)

8836319[/snapback]

hehehe ja lenge siden nå :-) load-balancing i windass, funker ræv. har prøv og fått det til og funke flere ganger uten hell.(det funker og ha 2 linje i en pc) i linux finnes det flere løsninger, men veldig upraktisk at du må ha egen pc. selv om du slå sammen 2 linjer får du ikke full speed på eks: ftp, spill osv. som bare bruker 1 tilkobling. det funker greit på : web, torrent, annet ting som laster ned fra flere steder på enn gang.

det som funker veldig greit og bruke pr service i windass(bind-ip) men pr tilkobling kan fort blir mye rot for stakars windass

edit : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=764138&hl=#3 der står det hvordan du kan få det til og funke.

Endret av ranvik
Skrevet

Det var ein grunn til at eg skreiv utstyr, ein boks med ein linux-distro og 3 nettverkskort kan gjere susen ja.

For 90% av almuen vil nok eit slikt oppsett vere meir krøll enn det gangner brukaren.

Sjølv kjører eg to separate linjer med loadbalancing gjennom eigen router, noko eg valte å ikkje anbefale trådstarer sidan den "enkle" routeren koster litt under 1000-lappen no

https://prisguiden.no/product.php?productId=40490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...