Kim T Skrevet 11. juni 2007 Skrevet 11. juni 2007 Hei! Jeg er helt fersk innen PHP og MySQL og har oppdaget noe rart. Så jeg lurer på om det er bare meg som har opplevd dette. Har et nyhetspubliseringssystem som benytter seg av DATE funksjonen til MySQL. I tidligere MySQL versjoner fungerer dette. Men siden jeg formaterte pc'en og slikt tenkte jeg at jeg kunne innstallere siste versjon av alt. Dette gjaldt også MySQL. Men nå fungerer det ikke å la "dato" stå tom slik at MySQL legger inn 00-00-000 automatisk. Lurer på om noen har en løsning på dette? mvh. Kim
roac Skrevet 11. juni 2007 Skrevet 11. juni 2007 Jeg er helt fersk innen PHP og MySQL og har oppdaget noe rart. Så jeg lurer på om det er bare meg som har opplevd dette. Har et nyhetspubliseringssystem som benytter seg av DATE funksjonen til MySQL. I tidligere MySQL versjoner fungerer dette. Men siden jeg formaterte pc'en og slikt tenkte jeg at jeg kunne innstallere siste versjon av alt. Dette gjaldt også MySQL. Men nå fungerer det ikke å la "dato" stå tom slik at MySQL legger inn 00-00-000 automatisk. Lurer på om noen har en løsning på dette? 8834038[/snapback] For det første, DATE er ikke en funksjon, det er en datatype. Det er vesens forskjell på dette. Videre hadde du sett veldig lett at DATE er definert fra 01-01-1000 til 31-12-9999 dersom du hadde sett i dokumentasjonen på MySQL 5. (Det sier i hvert fall min kopi av MySQL 5.0 Certification Study Guide). Når det er sagt så er det en skikkelig dårlig idé å bruke slike verdier til å beskrive fravær av verdi. De aller fleste databasemotorer har NULL som betyr nettopp... ingen verdi. Hvis du ikke spesifiserer annet og ikke legger inn en verdi i kolonnen, vil den alltid bli NULL. Senere kan du bruke isnull(<kolonne>) for å sjekke om kolonnenn er NULL eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå