Gå til innhold

Mistet 350D i saltvann


Anbefalte innlegg

For å quote meg selv fra en annen tråd her på forumet:

 

Speilreflekskameraer skal kunne tåle en regnskur, og til og med bli duppet helt under i ferskvann... De vil overleve, men om de er ved sine fulle fem etter hendelsen, tør jeg ikke svare på. En ting er sikkert, saltvann er som gift for kameraer generelt. Har du vært så uheldig, og duppet kompaktkameraet ditt i sjøen, kan du regne med at diverse vitale ting, som bildebrikken, og diverse andre metalldeler, er skrap.

 

Det jeg er litt redd for med kameraet ute i regnvær. er kondens; både inne i optikken og i huset. Dette kan skape en del problemer om det får lov til å ligge...

 

Kort sagt, så er saltvann gift for bildebrikken og optikk generelt. Vet du om Det har kommet saltvann inn i speilhuset, så er det ikke så veldig mye håp igjen, er jeg redd. Derimot, hvis dette området har holdt seg tørt, så burde du få skrudd opp hele huset, og skylt alt av kretskort i denne rekkefølgen:

 

1: Vanlig lunkent kranvann, dog ikke med en hard stråle

2: Renset, avionisert vann (Batterivann duger), husk å nå alt av kriker og kroker av kortet, og vær sikker på at alt brakkvann er skylt bort

3: Tørk FORSIKTIG av fuktigheten, helt ved å la kretskortene ligge på et par håndklær et varmt sted (IKKE bruk håndklær som lett kan lage statisk elektrisitet; IKKE gni kretskortene, bare la dem ligge; ikke utsett dem for direkte sollys; og ikke bruk hårføneren på dem, som noen her foreslår (Kan skape en ioniserende effekt, noe du bør unngå))

 

Videre bør du få fjernet alt av saltkrystaller rundt kriker og kroker i huset, siden dette kan skade andre deler over lengre tid.

 

Husk at salt reagerer med metall raskt, så her burde du handle med en gang!

 

...Og det er ikke garantert at kamerahuset ditt vil fungere optimalt, eller i det hele tatt etter behandlingen, så det er greit å ta en kjapp telefon til forsikringsselskapet ditt, og høre om forsikringspolisen din dekker denne skaden.

 

Good luck! :thumbup:

 

-MightyTwin.

Endret av AnEvilTwiner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med siste poster her. Vil se på det som et under om du skulle få det til å funke. Desverre tror jeg nok med 100% sannsynlighet at kameraet aldri vil funke igjen. Saltvann er drepen med stor D på fin-elektronikk. Og jeg ville heller ikke vurdert å bruke penger på å få et verksted til å vurdere skaden (for så bare å si - desverre...)

Lenke til kommentar
Enig med siste poster her. Vil se på det som et under om du skulle få det til å funke. Desverre tror  jeg nok med 100% sannsynlighet at kameraet aldri vil funke igjen. Saltvann er drepen med stor D på fin-elektronikk. Og jeg ville heller ikke vurdert å bruke penger på å få et verksted til å vurdere skaden (for så bare å si - desverre...)

8826509[/snapback]

 

Kan hende at forsikrings selskaper krever en prisvurdering, men aller først gjør som AnEvilTwiner nevner over, i allefall skyll det godt med vanlig ferskvann og deretter med batterivann som fås kjøpt på bensinsstasjoner, biltema etc. Husk å fjerne batteriet føst! La det luft tørke. Om det ikke hjelper hør med forsikrings selskap om dette kan dekkes helt eller delvis på reiseforsikringen.

Lenke til kommentar

Jeg har reiseforsikring i Europeiske, og sjekket ganske nøye hva de dekket nylig. De var veldig tydelige på at de kun dekket tyveri av kameraet (og da maksimalt 10000). For alt annet trengte jeg en verdisaksforsikring.

 

(kjipt med kameraet ditt - kondolerer)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Du burde vel egentlig dyppe hele kameraet i isopropanol (tror det het det, noen andre bør bekrefte dette før du gjør det). Men det som kan ha blitt ødelagt når du prøvde deg på undervannsfotografering er bildesensoren og bildebehandleren.

8824347[/snapback]

 

 

jeg vil på det aller sterkeste avkrefte at dette er en lur ide.... isopropanol er ikke noe en bør dyppe et kamera i!

 

E

Lenke til kommentar
Du burde vel egentlig dyppe hele kameraet i isopropanol (tror det het det, noen andre bør bekrefte dette før du gjør det). Men det som kan ha blitt ødelagt når du prøvde deg på undervannsfotografering er bildesensoren og bildebehandleren.

8824347[/snapback]

 

 

jeg vil på det aller sterkeste avkrefte at dette er en lur ide.... isopropanol er ikke noe en bør dyppe et kamera i!

 

E

8831335[/snapback]

 

He-he..ja du kan så si. Selv om isopropanol blir brukt i kondesfjerner til bensin, vil ikke det nødvendigvis si at man kan drive ut kondes av kameraet ved å la det få et bad i dette..

:D

Lenke til kommentar

Enkelte reiseforsikringer vil dekke dette om det skjer pga en uforusett hendelse eller hvordan de sier det. Om jeg mister mitt kamera i sjøen selv, får jeg det ikke dekt. Men om f.eks en hund løper på meg og jeg da mister kameraet, kan jeg få det dekt. 95% sikker på at det er slik:)

 

Men her var det kanskje et uhell som en selv var ansvarlig for?

Lenke til kommentar
Enkelte reiseforsikringer vil dekke dette om det skjer pga en uforusett hendelse eller hvordan de sier det. Om jeg mister mitt kamera i sjøen selv, får jeg det ikke dekt. Men om f.eks en hund løper på meg og jeg da mister kameraet, kan jeg få det dekt. 95% sikker på at det er slik:)

 

Men her var det kanskje et uhell som en selv var ansvarlig for?

8831808[/snapback]

Hvorfor ikke tegne en verdisakforsikring? Er utrolig billig, med tanke på den sikkerhet du da får :) !

Lenke til kommentar
Jo, jeg mener også det er sånn at om man selv er klønete så dekker ikke forsikringen det. Min far ødela brillene på fjellet, de hengte seg fast i en busk og falt på en stein. Det ble ikke dekt. Da sa fors.selkapet at dersom noen hadde skubbet ham eller noe slikt hadde det blitt dekt.

8832917[/snapback]

Tenget ny i dag, og da fikk jeg beskjed at den ville dekke om jeg mistet kameraet i gulvet... Men, hvem vet, kan jo være de sier noe annet den dagen jeg virkelig trenger den.

Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner til et selskap som tilbyr verdisakforsikring uten at man forsikrer alt annet der?

 

Jeg har alt av forsikringer samlet hos Trygg Hansa, men de tilbyr ikke verdisaksforsikring på kamerautstyr. Jeg sjekket IF, men de tilbyr kun verdisaksforsikkring i forbindelse med andre forsikringer, og det er jo "fryktelig" pes å bytte... Nå som verdien av kamerabaggens innhold begynner å nærme seg en brutto månedslønn begynner det å bli i overkant spennende ikke å ha en skikkelig forsikring.

Lenke til kommentar
Er det noen som kjenner til et selskap som tilbyr verdisakforsikring uten at man forsikrer alt annet der? 

 

Jeg har alt av forsikringer samlet hos Trygg Hansa, men de tilbyr ikke verdisaksforsikring på kamerautstyr. Jeg sjekket IF, men de tilbyr kun verdisaksforsikkring i forbindelse med andre forsikringer, og det er jo "fryktelig" pes å bytte... Nå som verdien av kamerabaggens innhold begynner å nærme seg en brutto månedslønn begynner det å bli i overkant spennende ikke å ha en skikkelig forsikring.

8833866[/snapback]

Jeg sjekket litt rundt når jeg skulle ha, og fikk stort sett samme svar over alt. Forresten så var IF den absolutt dyreste når jeg sonderte terrenget!

Lenke til kommentar
Have no fear!!

 

Har du en reiseforsikring så burde denne dekke dette til tross for hva enkelte måtte påstå.

Reiseforsikring dekker skade/tap/tyveri når du er utenfor hjemmet ditt. Det betyr at dersom du sykler en tur til butikken så er du på reise og kan benytte reiseforsikring til å dekke evt. tap.

8823519[/snapback]

 

Kanskje ikkje så vesentlig, men mange reiseforsikringar dekker sykkelulukker kun når du syklar i ein annen kommnune enn bustadskommunen din. Og det er skjeldan ein sykler til nabokommunen for å koma seg til butikken.

Lenke til kommentar
Have no fear!!

 

Har du en reiseforsikring så burde denne dekke dette til tross for hva enkelte måtte påstå.

Reiseforsikring dekker skade/tap/tyveri når du er utenfor hjemmet ditt. Det betyr at dersom du sykler en tur til butikken så er du på reise og kan benytte reiseforsikring til å dekke evt. tap.

8823519[/snapback]

 

Kanskje ikkje så vesentlig, men mange reiseforsikringar dekker sykkelulukker kun når du syklar i ein annen kommnune enn bustadskommunen din. Og det er skjeldan ein sykler til nabokommunen for å koma seg til butikken.

8837033[/snapback]

Problemer med å tro at dette gjelder de fleste forsikringer. Har selv vært i kontakt med if, spv og gjensidige og alle har sagt at forsikringen gjelder alt som skjer utenfor hjemmet. Altså så lenge du befinner deg utenfor huset...

Lenke til kommentar
Du kan jo, håpe på å sende det inn til Canon/fotobutikk og spørre om de kan åpne kameraet og ta en skikkelig rensing.

8845317[/snapback]

Jeg er redd det nå er ALT for seint å gjøre dette nå. Skal man redde et hus fra saltvann, snakker man om et tidsrom på noen få minutter hvor du må gjøre noe med problemet, ellers så har nok saltet allerede gjort nok skade til å definere huset som ikke reparerbart. Desverre. :no:

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Du kan jo, håpe på å sende det inn til Canon/fotobutikk og spørre om de kan åpne kameraet og ta en skikkelig rensing.

8845317[/snapback]

Jeg er redd det nå er ALT for seint å gjøre dette nå. Skal man redde et hus fra saltvann, snakker man om et tidsrom på noen få minutter hvor du må gjøre noe med problemet, ellers så har nok saltet allerede gjort nok skade til å definere huset som ikke reparerbart. Desverre. :no:

 

-MightyTwin.

8846316[/snapback]

Vis du hadde tatt bort objektivet og spraya inn ferskvann i huset, kunne du ha redda kameraet da? Eller hadde alt blitt ødelagt av ferskvannet?

Lenke til kommentar

Tja, for å si det slik. Batteriet MÅ ut først. Absolutt første punkt.

 

Destillert vann er det beste. Store mengder.

Ferskvann er LANGT bedre enn saltvann, men inneholder fremdeles urenheter som kan være uheldig.

 

Ikke bruk løsemiddler da det kan skade lakkering på kretskort, fjerne belegg (som skal være der) fra bildebrikker og generelt sett ødelegge enda mer.

 

Helst bør kameraet IKKE komme i kontakt med vann i det hele tatt.

Jeg ville ha vært litt skeptisk til å skylle kameraet mitt i ferskvann, men hadde ulykken først vært ute og jeg var SIKKER på at det var kommet vann INN i huset, så hadde jeg muligens gjort det, for så å legge det til tørk i en uke eller noe slikt.

 

Hadde en case med mobiltelefonen min der jeg mistet den i et glass med cola, relativt tidlig første nyttårsdag (full ja). Tok en stund å fiske den opp, fikk ut batteriet, skylte den godt med ferskvann i springen og lot den tørke i 2 dager.... Virker som bare det enda...

 

Det er uansett en nødløsning som jeg ikke anbefaler...

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...