Gå til innhold

Noe poeng med 6 mp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det egentlig en fordel å ta bilder med 6 mp og ikke feks 3 mp når en aldri har tenkt å ta ut større utskrifter enn A4?

 

Blir jo bedre plass på kortet....

8819073[/snapback]

 

Kjekt med litt MP hvis du vil beskjære bildet og bare bruke et utsnitt av det på utskriften.

Personlig går jeg heller litt opp på komprimering enn ned på MP.

Lenke til kommentar

Noen får slå meg dersom jeg lyger nå, men jeg har da en helt annen oppfattning av dette.

 

Spør du meg, så tar en bildebrikke et bilde på x*y pixler uansett hva du stiller inn kameraet på. Det blir så prosessering i kameraet som reduserer bildet til 'ønsket antall megapixler, dog ikke høyere enn hva brikken fysisk kan takle'.

 

*Dette er synsing fra min side, og ikke nødvendigvis slik det fungerer*

 

Tilbake til trådstarters spørsmål :

 

Både ja og nei. Men jeg vil på ingen måte anbefale deg å skru ned oppløsningen på noen som helst måte. Hva skjer dersom du får 'blinkskuddet' men det er noen skikkelig forstyrrende elementer i bildet ? Dersom du har tatt et bilde på 3MP så kan du risikere at når du da kutter vekk de uønskede elementene så står du igjen med et bilde med alt for lav oppløsning til å bruke det til noe som helst.

 

Som en annen nevnte tidligere, minnekort er MEGET billig for tiden så ta og gjør den investeringen. Vi snakker om 300-500 kr for 2 gb. Et slikt kort kan du få ca 350-450 bilder på med 6 MP, i beste kvalitet. (Normalt sett).

 

Dette holder for de fleste, dersom de ikke skal på lang tur eller noe. Flere kort er da å anbefale uansett. Alternativt kjøpe flere mindre kort, slik at om et skulle bli ødelagt, så mister du ikke ALLE bildene du tok på turen.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Som en annen nevnte tidligere, minnekort er MEGET billig for tiden så ta og gjør den investeringen. Vi snakker om 300-500 kr for 2 gb. Et slikt kort kan du få ca 350-450 bilder på med 6 MP, i beste kvalitet. (Normalt sett).

Vi snakker om 250 kr for høykvalitets minnekort, Sandisk Extreme III 2GB. På det er det plass til over 700 bilder i 6MP-kvalitet fra DSLR... 500GB harddisk koster godt under 1000 kr, og burde heller ikke være noe argument for å ikke ta bilder i max kvalitet.
Lenke til kommentar
Spør du meg, så tar en bildebrikke et bilde på x*y pixler uansett hva du stiller inn kameraet på. Det blir så prosessering i kameraet som reduserer bildet til 'ønsket antall megapixler, dog ikke høyere enn hva brikken fysisk kan takle'.

Det er en del (særlig eldre kameraer) som interpolerte opp også, altså at du kunne stille inn på 6MP selv om kameraet har 3MP sensor... Dette er vel heldigvis historie, men jeg vet min mor har fremdeles et slikt kamera (Fujifilm semikompakt, brukbart kamera forresten).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...